Deel dit artikel
-

Bol.com steekt site in het nieuw

Bol.com voert vandaag een aantal grote visuele veranderingen aan de site door om hem gereed te maken voor de toekomst. “Fundamenten voor verdere groei”, aldus marketingdirecteur Michel Schaeffer. Later dit jaar brengt bol.com eigen mobiele apps uit.

Eigenlijk is het vernieuwingsproces al een tijd aan de gang. Eind vorig jaar begonnen de eerste kleine testen en veranderde twee maanden geleden de hoofdnavigatie van plaats. Van bovenaan naar de linkermarge. Vandaag gaat de knop om voor een hele reeks optische veranderingen, vooral visueel.

“We zijn bezig met een overstap van ‘webwinkel’ naar een ‘winkel van ons allemaal’ met heel veel productcategorieën”, aldus Michel Schaeffer. “Iedere productgroep kent een ander aankoopproces. Een boek kopen is anders dan een kast of peuterkleding. De laatste zijn complexere aankopen, omdat je als consument meer informatie wil voor de aanschaf. Je wil meer visuele prikkels. Bij baby- en peuterkleding betekent dat bijvoorbeeld dat je kunt inzoomen. Een de pagina’s met lijsten producten worden ook visueler. We gaan van tekst- naar beeldgedreven.”

Ook zal opvallen dat er meer witruimtes in de pagina’s zijn verwerkt. Dat is bewust gedaan om de mobiele consumenten met touchscreens te bedienen. Meer witruimte voorkomt dat per ongeluk de verkeerde link of afbeelding wordt aangeklikt.

Het ‘koopblok’ is onderhanden genomen om de partnerverkopers beter te presenteren. Dat zijn de externe winkels die hun assortiment via bol.com aanbieden. “Een op de vijf verkochte artikelen komt bij partners vandaan. Voor je beeldvorming: in mei waren er vijfduizend aangesloten partners, deze augustus zijn dat er al zevenduizend.”

“De nieuwe navigatie geeft een iets betere conversie, maar het geeft vooral ruimte voor nieuwe groei.”

In de loop van dit jaar verwacht bol.com ook voor het eerst eigen mobiele apps te zullen publiceren. Het bedrijf heeft al jaren een API in de lucht waarmee externe programmeurs zelf mobiele apps maakten. Die ontberen echter de informatie die achter de persoonlijke logins zitten. “Het duurt niet lang voordat mobiel – tablets en telefoons – groter is dan ‘vast internet’. Dat omslagpunt wordt volgend jaar bereikt.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Rik ten Wolde (@riktenwolde)

Toch jammer dat de conversie blijkbaar niet goed gaat. Site is op dit moment niet goed bereikbaar en erg traag.

Marinka

Bol.com heeft een aantal goede wijzigingen doorgevoerd, alleen jammer dat ze nu kiezen voor een soort van boxed version waarbij de achtergrond een kleur heeft gekregen. Dit hadden ze beter kunnen laten zoals het was (wit).

Michal

@Marinka helemaal mee eens, ook eerste wat me opviel en spreek mij totaal niet aan. Erg oubollig gevoel krijg ik ervan waarbij ik voorheen met de witte achtergrond juist een fris en vernieuwend gevoel had.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond