Booking.com van 3 naar 8 miljard met mobiel

Het mobiele kanaal groeit enorm bij hotelboekingssite Booking.com. In 2013 nam het volume met 160 procent toe van drie naar acht miljard dollar. Twintig procent van de transacties gaat via een mobiele drager.

Dat maakt moederbedrijf Priceline.com bekend bij de publicatie van de kwartaalcijfers. Het mobiele volume bedroeg in 2011 nog maar één miljard dollar. Het jaar erna drie miljard en het jaar daarna, 2013, acht miljard dollar. Bij de huidige groeiontwikkeling kan het mobiele kanaal in 2015 groter zijn dan boekingen via laptop en desktop.

CEO Darren Huston lijkt daar ook impliciet naar te verwijzen in de toelichting op de cijfers: “Naarmate mobiel prominenter is geworden in de mix van onze bedrijvigheid neigt dit kanaal naar de desktop. Het is interessant om te zien dat we altijd spraken over mobiel om ‘op het laatste moment een boeking te maken’. Onze klanten zijn afgelopen jaren echter steeds meer reguliere boekingen via tablet en telefoon gaan maken.”

Om zijn technische capaciteit te vergroten, kocht Booking.com alle medewerkers van chatbedrijf eBuddy uit Amsterdam. Dat waren heel veel hoogwaardige techneuten met kennis van de meeste mobiele platformen.

Priceline.com bestaat uit Booking.com (uit Amsterdam), Priceline.com, Kayak, Agoda en Rentalcars.com. De Nederlandse dochter draagt het zwaarst bij aan de resultaten.

Booking.com heeft 425.000 hotels in zijn bestand zitten. Het vierde kwartaal was goed voor een handelsvolume van negen miljard dollar (+39 procent). De daaruit resulterende netto-omzet steeg van 1,2 naar 1,5 miljard dollar. Over het hele jaar steeg de omzet van 5,3 miljard naar 6,8 miljard dollar. Dat komt mede door de integratie van prijsvergelijker Kayak. De nettowinst over het hele jaar bedraagt 1,9 miljard dollar.

Foto: AA Ireland (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug