Deel dit artikel
-

‘Branche focust te veel op clicks en Likes’

“Onze branche focust zich te veel op de clicks en de Likes, en heeft te weinig oog voor de mensen daarbuiten”, aldus Annelies van den Belt. Zij is CEO van Ruslands twee na grootste online mediabedrijf.

Enkel Yandex en Mail.ru zijn groter dan haar SUP Media. Van den Belts bedrijf bedient maandelijks tientallen miljoenen unieke gebruikers. Veel van hen zijn, via Livejournal, bloggers. De sociale component in SUP Media’s dienstverlening weegt daarom zwaar.

Natuurlijk verdient het bedrijf veel geld met traditionele reclame: een klikbaar plaatje dat een x-bedrag kost voor plaatsing. Maar daarbij ligt de focus te veel op de klik en de Like, niet op de mens er achter. En juist in dat aspect, die schrijvende mens, vond de geboren Nederlandse een nieuw verdienmodel.

In een interview met Emerce magazine, dat deze week verschijnt, zegt ze: “We overstelpen onszelf te veel met informatie die er eigenlijk niet toe doet. Deels is het te complex. En deels ontneemt het ons het zicht op andere belangrijkere zaken. Vandaar onze drang om met Social Capital te komen. Een onafhankelijke currency die niet mede mogelijk gemaakt wordt door bots of waarbij je invloed kunt kopen.”

“Dat is een soort Klout-score, waarbij het niet alleen gaat om het aantal vrienden, maar ook om welke vrienden je hebt, wat ze online schrijven, de kwaliteit van de vrienden van de vrienden enzovoort. Het bepaalt hoe waardevol een blogger is. Hoe hoger die score, hoe duurder een promoted post of link voor de adverteerder. Reputatie is de nieuwe online currency.”

SUP Media bereikt maandelijks tachtig miljoen unieke bezoekers. Onder het mediabedrijf vallen zeven online portals, waaronder LiveJournal (blog-/community- en social netwerk), sportsite Championat.com, nieuwssite Gazeta.ru, autosite (info en verkoop) Quto.ru en Redigo.ru, een reissite.

Foto: opyh (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Arno Meijerink (IM Lounge)

Zeker een discussie waard – jammer alleen dat dit online artikel verder geen aanvullende opinie/ toelichting geeft (ik kijk uit naar het magazine – of was dat het doel van dit artikel ipv informerend 😉

Schot voor de boeg vragen omdat het blad nog niet op de mat ligt (en online net ff met meer mensen valt te discussiëren):
1. is de focus niet veel meer dan ooit niet zozeer clicks, maar conversie? Opmerking daarbij: te veel online media wordt afgerekend op DIRECTE conversie 9omdat het zo meetbaar lijkt te zijn). Eens of oneens?
2. Wat zit er in de social currency – hoe gaan we die gemeenschappelijk afspreken (of ieder voor zich?). Hoe berekent SUP dit volgens hun persbericht ;)?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond