Branded apps: weggegooid geld

Adverteerders moeten beter hun best doen met hun mobiele apps. De consument laat hun branded apps vooralsnog massaal links liggen.

Vijfentachtig procent van de zogeheten branded apps wordt nagenoeg nooit gebruikt. Slechts vijftien procent van hen wordt een of enkele keren per maand gebruikt. Vooral de mobiele applicaties van banken zijn in trek, vooral omdat ze in functioneel opzicht toegevoegde waarde bieden.

Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. Dat liet op telefoons en tablets van 1200 consumenten een meetinstrumentje installeren om het mobiele internetgedrag te onderzoeken.

Remy Bleijendaal, digital consultant bij TNS NIPO: “Veel bedrijven ontwikkelen een applicatie die vanuit technologisch oogpunt wordt bedacht en niet vanuit de behoeften van de consument. Die branded apps mogen dan wellicht technisch prima werken, maar zijn naar mijn mening simpelweg niet goed genoeg, omdat ze niks toevoegen aan het leven van de consument.”

Voorts blijkt dat mobiele surfers 95 procent van hun internettijd besteden met mobiele apps en slechts vijf procent op het mobiele web.

Deel dit item

Als ik voor mijzelf spreek dan zit ik er helemaal niet op te wachten om van elk bedrijf een app te hebben. Soms heb ik liever een goede HTML5 website dan een app.

De essentie is dat apps iets moeten toevoegen zoals Remy ook zegt. Apps moeten het leven makkelijker, leuker of anderszins beter maken. Dat kan soms zo simpel zijn als de user experience beter te laten passen bij mobiele gedrag van gebruiker zoals bankieren apps doen. In de meeste gevallen echter moeten content en functionaliteit echt toegevoegde waarde hebben ten opzichte van web om een app te kunnen verantwoorden.

Apps ontwikkelen voor ‘de heb’ is een kansloze operatie. Ook ontwikkelen ‘omdat we dat willen en de concurrent doet het ook” is eveneens een verkeerd uitgangspunt.

Relevantie is het toverwoord, ook bij de ontwikkeling van, nee zelfs bij het denken over apps.

Apps zijn dan wel gemeengoed aan het worden, maar het maaiveld is geduldig, er steken er nog niet heel veel bovenuit. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de verwachting van een branded app vaak hooggespannen zijn. En dat is niet terecht als men niet heeft nagedacht over de relevantie van de app in de dagelijkse mobiele belevingswereld van de potentiële gebruiker. Er ontstaat hier namelijk al snel brand driven app-myopia.

Er is echter wel hoop. Als merken meer vanuit een toegevoegde waarde (en dus relevantie) gaan denken gecombineerd met een mobile first gedachte (dus niet vanuit print, web of anders maar direct en alleen vanuit een mobiel speelveld) zie ik nog wel een toekomst voor dit genre applicaties.

Denk ook als merk aan het (laten) ontwikkelen van een mobiele strategie. Een app is geen strategie, er moet goed worden bedacht welke rol mobiel gaat spelen of speelt in de hearts, minds en hands van de potentiële gebruiker.

Helemaal eens met Jeroen. Consumenten laten merken massaal vallen als hun mobiele gedeelte niet op orde is. Zie ook: http://www.qtag.nl/nieuws/item/59/Klanten+laten+een+merk+vallen+na+een+slechte+mobiele+ervaring . Een responsive site of een mobiel geoptimaliseerd geheel biedt dan uitkomst. Het is vaak goedkoper om te ontwikkelen en veel gemakkelijker te onderhouden. Een app moet echt iets in beleving of nut toevoegen, vaak kan een stuk functionaliteit prima worden uitgevoerd met html5/css3 icm ajax , jquery of andere technieken.

Met al zoveel geweldige applicaties zonder reclame boodschappen hierin verwerkt en vaak met een prijskaartje van net 89 cent, of zelfs gratis zijn we al 2 jaar gewend voor de bodemprijs de beste functionaliteiten te hebben. Een app die in de essentie dus als advertentie systeem online wordt geplaatst zal erg goed in moeten spelen op de wensen van de smartphone en tablet eigenaren wil het niet direct overlopen worden door een concurrent die het zonder de reclame boodschappen biedt. De reclame boodschappen zullen dus zeer goed verborgen moeten zijn onder een laag van toegevoegde waarde zoals hierboven al een aantal keer vermeld wordt.

‘Voorts blijkt dat mobiele surfers 95 procent van hun internettijd besteden met mobiele apps en slechts vijf procent op het mobiele web.’

Deze quote is op Mobile First uitgebreidt besproken.
Hier moet wel bij gezegd worden dat webviews vanuit apps ook worden gerekend onder app gebruik.
Ter illustratie: Ik bekeek dit emerce bericht vanuit de twitter app, maar het wordt gerekend onder app gebruik.

Veel webcontent (al dan niet geschikt gemaakt voor mobiel) wat bezocht wordt vanuit twitter, facebook en andere content aggregators beinvloeden de onderzoeksresultaten wel degelijk.

Zelfs al heb je een goede app dan moet je die nog wel onder de aandacht weten te brengen.
Dat is ook een kunst want het aanbod is enorm.

Zijn jullie aandeelhouder van Scoupy of zo, dit artikel is totaal uit de lucht gegrepen. Sterker nog de coupon apps van retailers hebben een veelfout van downloads metname retailers die loyalty en coupons combineren. Ik raad eenieder aan zelf op onderzoek uit te gaan want emerce heeft kennelijk andere belangen

Dat adverteerders en retailers beter hun best moeten doen ben ik het mee eens. TNS zegt het zelf al in het artikel. In veel apps zit weinig toegevoegde waarde voor de consument. Relevantie is noodzaak. Het gaat om nut of sparen of gepersonaliseerd aanbieden. De meest succesvolle mobile mkt casus global is de branded starbucks app!! Inmiddels 2 mio transacties p week. drivers zijn loyalty, personalized couponing en payment. Kortom men moet zich veel meer verdiepen in de basis en latente klantbehoeften.

Het is al een poos duidelijk dat Apps geen speelveld meer van adverteerders zijn. Niet adverteerders, maar bedrijven als geheel moeten beter hun best doen om zinvolle Apps voor consumenten aan te bieden. Apps die een logische manier van interactie met een bedrijf zijn. De banksector heeft daar heel lang over gedaan in Nederland en is eigenlijk pas in 2012 goed losgegaan. Andere sectoren moeten die omslag nog succesvol maken. Ruimte voor nieuwe en innovatieve spelers dus.

Enkele maanden geleden hebben wij een branded app bedacht, ontworpen en ontwikkeld voor een haardenleverancier. Hiermee kunnen potentiële kopers én hun dealers en account managers in 3D augmented reality een haard in hun kamer projecteren.

Hiermee is een app dus én van functionele en toegevoegde waarde. We krijgen veel vraag naar dit soort oplossingen; ook vanuit België en Duitsland.

Wat een raar gesponsored onderzoek.

Het merendeel van de respondenten had een Android device, waar nog helemaal niet zoveel branded apps voor geleverd worden. Er staan zelfs nog blackberries tussen, vraag me af of daar uberhaupt fatsoenlijke branded apps voor zijn.

“Vijfentachtig procent van de zogeheten branded apps wordt nagenoeg nooit gebruikt.” Om welke apps gaat dit dan? Blijkbaar is er een lijst ontstaan tijdens het onderzoek.

Het merendeel van de apps die geopend werden zijn games of social status apps. Niks nieuws en dit vertroebelt de resultaten als je over branded apps spreekt, want die zullen nimmer een dienst als Facebook/Whatsapp of game als Wordfeud verslaan.

Waar is de lijst met top10 branded apps uit dit onderzoek als je de gangbare diensten niet meetelt? En is 1-2x openen in de maand dan weinig gebruik voor zo’n app? Wat doen mensen met die apps? Is er conversie(want daar heb je die apps voor)?

Ik ben het volledig eens met de heer Voor ‘t Hekke

@ gaugain: dit was geen onderzoek in opdracht van Emerce… En nog iets anders: een download is heel iets anders dan daadwerkelijk gebruik.

@ Michel:
Zie hier voor het uitgebreide persbericht, wat je meer duidelijkheid geeft over wat wij als TNS proberen te zeggen:

http://www.mobilemarketing.nl/2012/12/onderzoek-tns-nipo-waste-85-van-de.html

Tijdens Mobile First is dit onderzoek uitgebreid besproken. zag er degelijk uit.

Opvallend is dat de tijd die besteed wordt aan apps onder relatief weinig apps verdeeld wordt, terwijl de tijd die aan mobiele sites wordt besteed over ontzettend veel mobiele sites.

Omdat het voor weinigen is weggelegd om bij de populaire apps te horen, zal het voor velen onder ons (inclusief veel merken) vechten worden om een stukje tijdsbesteding met een goede mobiele website.

Het is natuurlijk überhaupt gek dat mensen verwachten met hun branded app net zoveel tijd te kunnen krijgen als een sociaal netwerk als Facebook of Twitter.

Reactie plaatsen