Deel dit artikel
-

‘Branding effectiever via social media dan betaalde reclame’

Merkambassadeurs dragen beter bij aan het bouwen van imago dan het kopen van reclameruimte op het web. Een Amerikaans onderzoek van GE maakt inzichtelijk hoe die twee zich concreet verhouden ten opzichte van elkaar.

Dat iemands sociale omgeving zijn beleving beïnvloedt, is geen nieuws. Ook op het web niet. Maar wat houdt die invloed in, wanneer je het afzet tegen de impact van gewone reclame? Dat is de vraag die GE zich stelde. Het concern legde de vraag voor aan meetbedrijf Vizu, dat in zee ging met Buzzfeed om een antwoord te vinden.

De onderzoekers stelden een commercial op over GE en verspreiden die via social media enerzijds en betaalde reclameruimte anderzijds. Vervolgens werd een paar duizend mensen die de uitingen zagen, gevraagd naar hun attitude jegens het concern.

Uit de resultaten bleek, dat de connotatie ‘x is een creatief bedrijf’ 138 procent hoger was bij de socialmediagebruikers dan bij de controlegroep die geen enkele uiting van GE zag. Daarnaast was de perceptie van creativiteit 83 procent hoger bij socialmediagebruikers dan bij de groep die GE-reclame op ‘nornmale reclameplekken’ zag.

Het onderzoek geeft aan dat earned media meer invloed hebben dan paid media. GE en de onderzoekers stellen echter wel vast dat het vrijwel onmogelijk is om grootschalig waarde te creeeren uit earned media zonder reclameruimte in te kopen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald Voorn

Zo’n effect is heel mooi. Dat willen we allemaal, toch? Los van allerlei onderzoeks technische opmerkingen toch even voor de duidelijk het volgende. Het lijkt mij goed om hier niet over Paid Media in zijn algemeen te spreken want het betrof alleen paid media op de Buzzfeed site zelf en niet in andere media die wellicht meer impact gehad zouden kunnen hebben. En daarnaast is het jammer dat uit een zeer recent onderzoek van Facebook zelf onder…253 miljoen leden…. bleek dat men op een door een friend aanbevolen link maar in 0.19% van de gevallen door klikte.(http://procommotion.com/2012/01/27/wom-effect-overhyped-confirmed-by-research-with-sample-size-of-253-million/) Er mankeert dus nogal het nodige aan het amplification effect van Friends in social networks. Iets dat uiteindelijk dus ook de impact van de aanbevelingen kan bepalen. Dus ik zou het uiteindelijke effect van WOM nog niet teveel overdrijven.

koningwoning

@Ronald – like! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond