Deel dit artikel
-

Bruna gaat multichannel: ‘Digitale omslag is cruciaal’

De landelijke winkelketen Bruna maakte begin deze week bekend miljoenen euro’s te willen investeren in multichannel. Het grootste deel van de niet nader gespecificeerde miljoeneninvestering is bestemd voor de technische infrastructuur, voor zowel de winkels als het kantoor. Algemeen directeur van Bruna Peter Brouwer in een gesprek met Emerce: “De tijd van pappen en nathouden is voorbij.”

De inloopwinkel Bruna gaat multichannel. Gaan we onze potloden nu online bestellen?
“Bruna wil zijn producten via alle kanalen ontsluiten, dus theoretisch zou je zelfs potloden online kunnen bestellen. Maar er liggen veel grotere kansen die we nu willen pakken. In bijna al onze winkels zit een servicepunt van Post.nl. Je kunt pakketjes bij ons ophalen en wegbrengen. Die mogelijkheden gaan we nu ook zelf als Bruna benutten met een veel breder aanbod van producten die je on- of offline kunt bestellen en bij de Bruna-vestigingen kunt ophalen of thuis laten bezorgen.”

Meer producten dan boeken en schrijfwaren?
“Precies, maar ik ga die producten nu nog niet benoemen. Ik kan wel een voorbeeld geven van iets wat we in elk geval niet gaan doen, maar hadden kunnen doen. Neem huishoudelijke producten. We krijgen veel potentiële kopers voor deze productgroep over de vloer. Het is dan niet zo moeilijk om een pannenset aan te bieden en die ook in de winkel te tonen. De wereld ligt aan je voeten als je een uitgebreid aanbod van producten levert. Dat geldt evenzeer voor boeken. Gemiddeld hebben we duizend titels in de winkel. Met een sterk en flexibel online aanbod kunnen we nog betere keuzes maken in welke producten fysiek aanwezig zijn op de winkelvloer en kunnen we een deel van de winkel voor andere producten gaan benutten.”

Wat merken we concreet van de omslag, behalve een vernieuwde website?
“Dit najaar beginnen we met de aanpassingen op de winkelvloer die ik ook nog even voor mij wil houden, dus de vraag of er interactieve informatiezuilen komen, laat ik nog even onbeantwoord. Bruna blijft de typische inloopwinkel die iedereen kent en waardeert. De naam is even bekend merk als HEMA of Albert Heijn. De menselijke factor is ook een cruciale succesfactor voor de toekomst, en met het personeel doorlopen we een groot klantprogramma’s. Kijk naar de omslag die Kijkshop of Dixons recentelijk hebben gemaakt. De tijd van pappen en nathouden is voorbij. Als straks de economie weer aantrekt, moeten we klaar staan voor de klant. En dat is niet meer de klant uit het jaar 2008.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond