Carglass: “online game in eerste week al een succes”

Carglass beweert dat de online game Missie Carglass nu al een groot succes is. In de eerste week werd de game volgens het bedrijf al 161.000 keer gedownload. De online game is onderdeel van de publiciteitscampagne die Carglass half april gestart is om de Mobiele Service, om autoruitschade thuis, onderweg of op het werk op te lossen, onder de aandacht te brengen. De actieperiode is van 25 april tot 31 juli.

Naast de online game bestaat de campagne uit tv- en radiocommercials, vrachtwagenreclame, online banners en diverse activiteiten en evenementen. Missie Carglass is volgens Carglass een race game waarbij de speler in de huid kruipt van een Carglass Service Monteur. De Service Monteur gaat diverse autoruitschades oplossen op locatie. De producten en diensten van  Carglass zijn op een speelse wijze in de online game geïntegreerd en benadrukken de snelle service.  Het spel is gratis en kan gespeeld worden via www.carglass.nl. Spelers kunnen tegen elkaar  spelen door middel van een ghostplayer-functie. De registratie geschiedt op vrijwillige basis. Met het spel zijn diverse prijzen te winnen.

XXS is het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor de nieuwe campagne  van Carglass. De online game is ontwikkeld, geproduceerd en geplaatst  door MAD multimedia. Net Effect heeft als partner van XXS voor de  online-activiteiten de realisatie begeleid en gecoördineerd. Het aantal unieke bezoekers op de site van Carglass is in de maand april 2005 met 51,8 procent toegenomen in vergelijking tot de maand maart 2005.

Carglass wil niet kwijt of er al een hogere omzet is geeraliseerd dankzij de game. “De online game heeft ook niet de intentie om de omzet te verhogen door meer reparaties en vervangingen uit te voeren, maar heeft als doel om de bekendheid van de Mobiele Service te vergroten. De Mobiele Service lost ruitschade thuis, onderweg of op het werk op. Toenames/cijfers van de bekendheid van de Mobiele Service zijn na de eerste week van de online game nog niet voor handen,” aldus woordvoerder Coco Lenssen van Carglass.

Wel heeft ze een aantal andere cijfers: er waren in de eerste week dus tenminste 161.000 unieke bezoekers, tenminste 209.000 bezoeken (unieke sessies waarbij de paginas worden bekeken en het spel meerdere malen gespeeld wordt). Daarbij zijn 1.650.000 paginas bekeken waarbij Carglass-uitingen uitgebreid in beeld zijn. De gemiddelde duur van een bezoek is 5,3 minuten per bezoek. 8,9 procent van de unieke bezoekers heeft in de eerste week zijn/haar emailadres achter om in aanmerking te komen voor een van de prijzen.

Daarnaast zijn er ook een aantal banners actief en ook redelijk succesvol te noemen, namelijk: op Telegraaf, Versatel, Wanadoo, ANWB en Routenet.  Normaal gesproken is de doorklikratio (CTR) gemiddeld genomen 1 procent,  Carglass zegt  gemiddeld op deze sites een doorklikratio van 6 procent te halen.

4 Reacties

Leuk bericht. Goed voor de games industrie zou je zeggen. Maar he… Heeft de redactie van emerce het spel uitgeprobeerd voor publicatie. Dit is waardeloos, je moet nml eerst een shockwave plugin downloaden van 2,4 mb alvorens je kan spelen. Waarom hier voor gekozen is is voor mij een raadsel. Ik betwijfel ook wat men heeft geteld. Je hoeft nml het spel niet te downloaden maar de plugin :). Mijn zoon speelt heel vaak spelletjes op het net en die maken voor 95% gebruik van Flash. Hier kan je tegenwoordig Bijna net zo veel mee bereiken als shockwave. Zeker voor online games.

Het downloaden van shockwave is alleen nodig voor de enkeling die het nog niet op z'n computer heeft staan en kost ook maar 30 seconden. Ik speel regelmatig op kantoor een online game en ben zelden een spel tegen gekomen dat zo verslavend is als missie Carglass. Aan het begin is het even wennen, maar door de mogelijkheid om tegen andere spelers te racen die al goede scores hebben neergezet krijg je het spel snel onder de knie. Het feit dat je bekenden via mail kan uitdagen om tegen jou te racen via ghost player maakt het spel nog interessanter, zo is er een ware strijd ontstaan tussen verschillende bedrijven. Naar mijn idee is missie Carglass een goed voorbeeld van een game als succesvol onderdeel van een crossmedia campagne.

Jim begrijpt er als je het mij vraag erg weinig van..

Erg leuke game. Het is hier thuis avonden lang racen. Vooral dat je ook tegen anderen kan racen is helemaal ok. Dit heeft Carglass slim gedaan. Iedereen weet hier thuis nu wat Carglass is en volgens mij de hele school van mijn kinderen ook.Jammer alleen dat je niet kunt sorteren op naam in de highscore. Duurt wel erg lang om plaatsen in de highscore te zoeken hoger dan 10.000. Ik ben benieuwd wat de bezoekers resultaten zijn van de volgende weken?Jim snapt er inderdaad niets van, gelukkig die andere 161.000 wel.

Reactie plaatsen