Deel dit artikel
-

CEO Playbuzz: ‘Wij kopiëren YouTube’

De nummer één in Emerce’ Top 10 European Startups dit jaar is Playbuzz: een netwerk à la YouTube, zij het dat de content bestaat uit polls, toplijstjes, trivia-quizjes en dergelijke. Of zoals medeoprichter en CEO Shaul Olmert (40) het typeert: playfull content. Het levert twee jaar na oprichting zo’n negentig miljoen unieke bezoekers per maand op. En de rek is er nog lang niet uit…

Het idee van Playbuzz ontstond een kleine tien jaar geleden toen Olmert bij MTV Networks werkte als VP Digital Products en wereldwijd verantwoordelijk was voor de digitale activiteiten van het mediabedrijf. Het frustreerde hem dat veel tools om content online te verspreiden slechts tegen betaling beschikbaar waren. En dat áls integratie al slaagde het technisch vaak een hoop gedoe opleverde.

En dus kwam hij met het idee voor een open netwerk waar uitgevers, merken, maar ook individuen op een laagdrempelige manier content op internet kunnen verspreiden. Gratis. En met succes. Playbuzz heeft momenteel ruim veertigduizend klanten, die dagelijks zo’n tienduizend creaties posten.
Vanwege de groeistuipen houdt de Israëlische startup sinds een paar maanden ook kantoor in New York en Nashville. “In de Verenigde Staten zitten momenteel relatief gezien de meeste van onze klanten, en zo’n 65 procent van onze gebruikers.” Playbuzz is sinds kort ook lokaal actief in Duitsland (Hamburg) en de UK (Londen), waar het respectievelijk al elf en zes miljoen unieke gebruikers per maand trekt.

Jullie hebben zo’n tien soorten formats, met elk hun eigen spelmechanismen. Hoe weet je wat werkt?
“Deels zit dat in ons DNA, twee van m’n partners zijn afgestudeerde psychologen. Daarnaast is ons uitgangspunt altijd het online gedrag van mensen geweest, en dan met name op mobiel en sociale media. Wat beweegt mensen online als ze ergens op klikken? Wat is dan hun mindset? Waar zoeken ze naar? Wat zijn hun verwachtingen? Dat zijn de soort zaken die ons inspireren tot nieuwe mechanieken om verhalen te vertellen, want dat is in feite wat we doen. Een eigentijdse manier van interactieve storytelling die laagdrempelig is en makkelijk deelbaar dankzij social media.”

Jullie content tref je vooral aan op Facebook, waar jullie meer gedeeld worden dan BuzzFeed en The Huffington Post. Wat is jullie geheim?
“Op welk social platform onze content wordt gedeeld, bepaalt de gebruiker, niet wij. Klaarblijkelijk is Facebook momenteel het platform hiervoor, met ruim tien miljoen shares per maand. Wij willen dat onze content een zo groot mogelijk publiek bereikt. Ik zou overigens graag willen dat onze content meer evenredig verdeeld over de social kanalen te vinden was. Na Facebook, waar tachtig procent van het sharen gebeurt, is Twitter (9%) het populairst, gevolgd door Google+ (4,5%), Pinterest (3%) en LinkedIn (2,5). Snapchat zou gezien hun Stories-feature ook een geschikt platform zijn, maar daar zie je ons nog nauwelijks. Dat kan echter zomaar veranderen. Net als dat quizzen nu het populairst zijn, zo’n veertig procent van onze content.”

Jullie worden vaak vergeleken met BuzzFeed. Terecht?
“Toen we net bestonden, ging die vlieger meer op. Ondertussen is BuzzFeed geëvolueerd tot een mediabedrijf; ze willen een soort CNN zijn, terwijl wij onszelf zien als een netwerk à la YouTube, maar dan gericht op storytelling met interactieve content. Daarnaast hebben zij meer dan duizend medewerkers, wij zo’n negentig. Wij zijn geen mediabedrijf of uitgever, maar een netwerk dat geheel drijft op technologie. En dus kunnen we makkelijk opschalen zonder extra mankracht. Het gros van onze mensen houdt zich bezig met research en development en zit in Tel Aviv. Zelfs het onderwijzen van onze gebruikers in het maken van polls en dergelijke verloopt geheel online, via onze Academy.”

Je bent echt een grote fan van YouTube he?
“Absoluut. Ik vind het het beste internetbedrijf ter wereld. Zij zagen al ver voordat social media een feit waren waar het internet echt om draait: het bieden van een podium voor alle gebruikers. Dat is ook ons doel, maar dan met playfull content. Playbuzz’ roadmap lijkt dan ook erg op die van YouTube. In die zin kopiëren wij hen.”

Kopieer je ook hun businessmodel?
“Zeker. Gebruik van ons platform is gratis. Het enige waar we geld voor vragen, is het maken en distribueren van content zodra het een vorm van native advertising betreft. Denk aan Coca-Cola die een quizje wil, waarbij de vragen over het merk gaan of de doelstelling is de brand awareness te verhogen. Verder zijn er ook inkomsten uit bannering. Die delen we deels weer met individuele creators, die net als bij YouTube hun eigen content posten. Als beloning voor hun inspanning, dat geldt niet voor uitgevers en merken. Binnen nu en vijf jaar verwacht ik dat ons platform ook beroemdheden zal kennen, net als er nu bekende vloggers zijn. Zij gaan de rol van de klassieke uitgeverijen en mediabedrijven overnemen. Hun bestaansrecht zal veel meer zitten in het aggregeren van content en het scouten van talent.”

Schrijft Playbuzz zwarte cijfers?
“Niet meer, al het geld dat we verdienen stoppen we in het aantrekken van extra personeel en het openen van nieuwe kantoren. Desondanks zijn we financieel gezond. Onze groeiambitie wordt vooral ingegeven door de kansen die er liggen. Het zou zonde zijn als we die niet pakken. Daarvoor willen we dicht bij onze klanten zitten. En dus openen we volgend jaar kantoren in onder meer Latijns-Amerika, Azië en Australië.”

Engagement is key voor jullie. Welke variabele is daarbij het belangrijkst?
“Dat hangt van het format af. Quizzen zijn bijvoorbeeld goed deelbaar, maar kijk je naar toplijstjes – die minder shareable zijn – dan is het aantal interacties leidend. Bij andere content is dat weer het aantal reacties, de minuten die eraan worden besteed of hoeveel gebruikers bijvoorbeeld een poll hebben afgemaakt. Gemiddeld wordt vijftien procent van onze content gedeeld, besteedt men er 4,5 minuten aan en maakt 96 procent een poll, quiz of anderszins geheel af. Daarbij kennen we overigens geen doorsneegebruiker. Net als bij YouTube hangt dat af van de content, die zijn eigen publiek trekt. We doen overigens niet aan marketing, we willen geen gebruikers kopen. Iemand moet ons vinden en de manier van storytelling moet hem of haar aanspreken, of het nou native advertising betreft of gewoon een leuk quizje is. We doen wel aan marketing richting klanten in nieuwe markten, maar dat is minimaal.”

In Nederland ben je nog niet zo bekend. Hoe kan dat?
“Omdat het niet een van onze focuslanden is, zijn we er niet actief met een lokaal team of kantoor. We hebben er inmiddels wel een vijftigtal klanten. Van Sky Radio, Q-music, MTV tot Elle en Cosmopolitan.”

Eind dit jaar ga je een videoformat introduceren. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
“Denk aan video in plaats van plaatjes of tekst. Hoe dat er precies uit gaat zien, bekijken we nu samen met een aantal klanten. Het enige wat we weten, is dat er vraag naar is en video online erg in trek is. En het is bovenal een ideale manier van storytelling.”

Wat jullie doen, lijkt makkelijk te kopiëren. Al last van copycats?
“Die zijn er inderdaad al, zij het dat hun bereik relatief laag is. Ik ga er sowieso vanuit dat we op een dag serieuze concurrentie krijgen. Zo werkt het internet nou eenmaal. Voorlopig hebben wij echter een gedegen voorsprong en bieden wij services die je elders niet vindt. Denk aan analysetools waarmee je precies kunt zien wanneer en waarom iemand afhaakt. En hoe je dat kunt voorkomen. Daar zijn onze klanten erg in geïnteresseerd. Het optimaliseren van content is een soort sport voor ze geworden, merk ik.”

Tot slot, stel dat Google een bod op Playbuzz doet, zou je daarvoor vallen?
“Het zou een grote eer en compliment zijn. Maar wat mij betreft, moeten we eerst nog een aantal mijlpalen bereiken wil dat aan de orde zijn. Ik kan me voorstellen dat als onze groei onstuimig blijft we wellicht extern kapitaal nodig hebben. Via een extra investeringsronde dan wel via een overname.”

*Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#144)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond