Deel dit artikel
-

CEO Vente-Exclusive: ‘Ik geloof in de kracht van lokale schaal en expertise’

Het van oorsprong Belgische Vente-Exclusive.com, de besloten marktplaats voor fashion en lifestyle, is marktleider in Nederland. Knap, want ons land loopt veelal voor op de zuiderburen. “Op termijn staan ook andere landen op de planning”, aldus CEO Peter Grypdonck (40).

“We zijn redelijk uniek in onze soort”, zegt de Belgische Grypdonck terwijl hij vanuit het hoge World Fashion Center in Slotervaart uitkijkt over Amsterdam. “Veel Nederlandse online bedrijven zijn marktleider in België, zoals Coolblue en bol.com, maar wij zijn dat juist vice versa in Nederland.”

Barcelona
De topman ziet zijn bedrijf niet louter als een Belgisch concern: voor de lokale finetuning is er een Amsterdams kantoor, waar hij wekelijks zijn gezicht laat zien. “We hebben eigenlijk twee thuismarkten die lokaal zijn georganiseerd. Zo probeer ik ook hier nog altijd bij elk tweede sollicitatiegesprek aan te schuiven. Er lopen hier geen vijf mensen rond die ik niet zelf vooraf heb gezien en beoordeeld.”

Die persoonlijke benadering typeert Vente-Exclusive. Het is uiteraard enorm arbeidsintensief, want de besloten marktplaats, actief sinds 2007, heeft inmiddels honderddertig personeelsleden, waarvan vijftien in Nederland, en had vorig jaar een omzet van zo’n zestig miljoen euro.

Van de vier miljoen aangemelde leden in Nederland en België bezoeken enkele tienduizenden ‘topklanten’ de actiesite gemiddeld zo’n zestig keer per maand. Ze komen dus regelmatig terug voor de aanbiedingen die dagelijks vanaf zes uur ’s ochtends online verschijnen.

De komst naar Nederland is bewust vroegtijdig ingezet. “Vanwege het schaalvoordeel was het handig, maar je bouwt ook vroeg lokale kennis op”, aldus Grypdonck. “Natuurlijk is Nederland technisch gezien verder en heeft het een grotere thuismarkt dan België, maar toch heeft ook mijn geboorteland een belangrijk voordeel voor internationale uitbreiding: meertaligheid. Voor de Belgische markt bouwen we meertalige websites, waar veel Nederlandse online toetreders in België nog altijd een Franstalige site ontberen.”

Vente-Exclusive opereert ook buiten de Benelux, al was het maar om buitenlandse merkfabrikanten te strikken voor een aanbieding. Zo zitten de Belgen met een klein team in Barcelona. “Als een merk geen winkels in de Benelux heeft, kan een actie bij ons inzicht geven in het marktpotentieel. Dus afgezien van het feit dat wij merken aan extra verkoop helpen, is onze toegevoegde waarde dat veel mensen via ons nieuwe merken of productlijnen leren kennen. Wat dat betreft zijn wij ook een marketingplatform.”

Bang dat nieuwe merken zichzelf uit de markt prijzen door via zijn platform met fikse kortingen de Benelux-markt te betreden, is de CEO niet. “Acties zijn slechts een paar keer per jaar. En telkens kort. Maar bovenal afgeschermd voor niet-leden – en dus ook voor zoekmachines en prijsvergelijkers. Dat doen we bewust, ter bescherming van merken. Qua SEO is dat natuurlijk een nadeel, maar de beslotenheid is een wezenlijk onderdeel van ons concept.”

Gevaar
Belgische webwinkels klagen over de grote concurrentie van Nederlandse tegenhangers, die vaak sneller kunnen leveren. Niet alleen zit distributeur Docdata dicht bij de Belgische grens, maar met name avondwerk is in België duurder en streng gereguleerd. Vente-Exclusive merkt daar echter weinig van door het afwijkende businessmodel. “Wij bieden maximale korting en leggen zelf geen voorraad aan. Pas als de actie voorbij is, gaan we bij de leveranciers bestellen. Onze levertijd is daarbij al teruggebracht, maar bedraagt nog altijd zo’n tien à twaalf dagen. Dat klinkt misschien gek in deze tijd van snel-sneller-snelst, maar we leggen duidelijk aan klanten uit wat ze ervoor terugkrijgen.”

In tegenstelling tot veel Nederlandse webshops moet de klant ook voor de bezorging betalen. “Je kunt verzending natuurlijk verrekenen in de prijs, maar wij houden vast aan lage prijzen en leggen uit dat er verzendkosten zijn. Onze klanten begrijpen dat.”

Schaal en slagkracht zijn volgens de CEO sleutelbegrippen om als e-commercespeler te slagen. Het is ook een gevaar: de internethandel mondialiseert razendsnel, met dominante partijen uit de Verenigde Staten, maar ook uit Azië. Op het gebied van besloten marktplaatsen is er ook binnen Europa sprake van moordende concurrentie: zo wil het Franse bedrijf Vente-privée.com uitbreiden naar de Benelux. “Met ruim één miljard euro omzet per jaar zijn ze tien keer zo groot als wij, ook wat betreft hun marketingkracht.”

Grypdonck gaat vooral uit van de kracht van Vente-Exclusive. “Daar hoort wel een bepaalde minimumomzet bij, dus is het belangrijk dat wij groeien richting een jaaromzet van honderd miljoen euro. Daarnaast geloof ik in de kracht van lokale schaal en expertise: wij kennen de lokale merken én klanten beter dan een buitenlandse concurrent die nu pas onze markt betreedt.”

Hij kent sowieso geen Europese spelers in ‘flashsales’ die in meer dan twee landen marktleider zijn. “De beste manier om ons te wapenen, is door te blijven groeien in de Benelux.” In die ambitie past ook de recente overname van de Waalse concurrent Snapstore. “Omdat zij sterker waren in het Franstalige deel van België, en wij in Vlaanderen.”

Op termijn wil het bedrijf ook groeien buiten de Benelux. “De opportuniteiten zullen bepalen wat we gaan doen. Overnames doe je niet zomaar, ze moeten passen binnen onze ambities en groeistrategie. Uitbreiding naar het buitenland voegt niks toe als we de nummer vijf in een markt worden.”

Travel
Volgens de topman is Vente-Exclusive.com behalve een retailer vooral een internetbedrijf. “Zo hebben we ons platform helemaal zelf gebouwd. Omdat we met een specifieke dienst als de onze geen technische compromissen willen sluiten. Ook onze klantenservice doen we louter met eigen mensen. Ik heb niks tegen outsourcen, maar geloof heilig dat je met een persoonlijke aanpak echt het verschil kunt maken.”

Zolang het bedrijf nog kan én moet groeien, investeert Grypdonck alle winst in zijn bedrijf. “Onze mobiele aanwezigheid staat altijd al hoog op het lijstje. Klantcontact is al voor dertig procent mobiel en dat stijgt voor de zomer naar veertig procent. Daarnaast willen we investeren in manieren om de klant persoonlijker en relevanter te kunnen bedienen, met aanbiedingen op maat.”

Verbreding van het aanbod behoort ook tot de mogelijkheden. “De vraag is altijd: hoeveel kun je aan en hoe ver wil je erin gaan? Fashion is bij ons de hoofdmoot (pakweg 75 procent), gevolgd door home-deco (twintig procent). We hebben inmiddels geëxperimenteerd met grotere meubels. En ook wij kijken naar travel, waarbij we ons richten op partijen als CenterParcs, Euro Disney en de Efteling.”

Food geldt voor Grypdonck als interessant bijproduct: zo worden wijn en pralines soms aangeboden als impulsaankoop. “Onze klanten vinden dat niet gek, zolang we ook daar maar kwaliteit bieden en niet ineens alléén maar stunten met chocola. Dan vervreemden we het publiek van ons.”

Impact
Zelf werkte Grypdonck jarenlang bij eBay Belgium, waaraan hij twee jaar leiding gaf. “Ons credo was dat we voor iedereen een level playing field wilden creëren. Anno nu is dat anders. Je zult maar een directe concurrent van Amazon zijn… Wat mij betreft mag dat niet leiden tot verschraling, er moet ruimte blijven voor nichespelers. Uiteindelijk bepaalt de consument dat.”

Bij eBay was hij erg afhankelijk van wat er op het Amerikaanse hoofdkantoor werd bedacht en ontwikkeld. Bij Vente-Exclusive kan Grypdonck aan alle knoppen draaien. “Bij elke nieuwe baan vraag ik me altijd af of ik daar impact kan hebben. Dat hangt af van drie dingen: een manager die in jou gelooft, een ambitieuze doelstelling en de mensen met wie je het samen doet. Ik ben niet het soort entrepreneur dat het leuk vindt om iets uit de grond te stampen. Ik wil direct met een groep goede mensen aan de slag, heb niet het geduld om zo’n team from scratch op te bouwen. Die eerste fase wil ik graag overslaan. Mijn uitdaging is om een bestaand team naar een hoger niveau te brengen. Dat doe ik door zorgvuldig te bouwen aan een bedrijfscultuur, met waarden die door iedereen echt worden gevoeld en uitgedragen. Het gaat er als bedrijf niet om dat je zégt te denken vanuit de klant, maar dat je dat ook écht doet.”

* Dit artikel verscheen eerder in de Emerce100 (editie 2015), een speciale uitgave van Emerce magazine

Fotografie: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

1 Reactie

Stoutenbeek

Als klant vind ik het een zeer interssant artikel, P Stoutenbeek

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond