Deel dit artikel
-

Checkit in handen van Isobar

Zoekmachinemarketingbedrijf Checkit uit Nijmegen is overgenomen door Aegis Media en wordt onderdeel van diens lokale digitale marketingnetwerk Isobar. Isobar verwacht dit jaar meer overnamenieuws te zullen melden in Nederland.

Vanochtend zette directeur Brian Hirman van Isobar Nederland zijn handtekening onder de overname van Checkit. Daarmee koopt hij de in jaren opgebouwde kennis en kunde van 40 man Checkit-personeel op het gebied van zoekmachinemarketing.

Hoeveel Isobar voor de overname betaalt, is niet bekend. Hirman kreeg vorig jaar van moederbedrijf Aegis Media echter de opdracht om in Nederland fors te groeien, dus mocht de Checkit-aandeelhouders een aardige premie betalen. "Met Checkit zijn we nog niet klaar dit jaar", zegt hij over de overname. "We zijn nog aan het bouwen."

Checkit wordt nu een volledige zusteronderneming van Medialand.nl, Bookmark, Clayamsterdam, Marvellous en iProspect. Ieder hebben hun eigen digitale marketingexpertise. iProspect is, net als Checkit, een zoekmachinemarketeer. Hirman daarover: "Op operationeel niveau worden ze zo veel mogelijk geïntegreerd."

Paul Aelen, mede-oprichter van Checkit,zegt: "De markt professionaliseert snel naar een full service markt. We kunnen nu in een internationaal digitaal medianetwerk doorgroeien in een omgeving waar ondernemerschap nog steeds centraal staat. Dat laatste was belangrijk voor ons. Tot begin van dit jaar waren we niet van plan het bedrijf te verkopen, ondanks dat er regelmatig belangstelling werd getoond."

Het Nijmeegse bureau zal zijn klanten, via Isobar, betere billing- en rapportagediensten kunnen bieden. Checkit gaat de software en systemen van iProspect, een van de grootste zoekmarkteers op wereldniveau, gebruiken.

Daarnaast kunnen Checkit-klanten later dit jaar gebruik maken van de iProspect University, een initiatief om kennis te delen en voor opleiding voor zoekmachinemarketing. "Vooral bij grote, internationale klanten zie je dat ze steeds vaker een decentraal beleid willen voeren met een centrale aansturing. Daarin voorziet de University."

De directie van Checkit blijft werken bij het bedrijf dat ze zelf oprichtte.

In Nederland wordt, naar schatting, tussen de 300 en 350 miljoen euro aan zoekmachinemarketing uitgegeven. Het merendeel daarvan gaat naar Google, hoewel het daar zelf nooit enige uitspraak over deed.

De vanochtend beklonken overname is tekenend voor een kleine overnamegolf die in media- en reclameland plaatsvindt. Grotere partijen nemen digitale specialisten over om hun dienstenpakket courant te houden. Lost Boys kocht de Nederlandse tak van Satama, The People’s Valley en Veritate fuseerden en TMN Group nam Tapps over, waar afgelopen maanden vervolgens een half dozijn medewerkers opstapte uit onvrede.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond