Deel dit artikel
-

Chromes Flash-pauze kost adverteerders 175 miljoen

Google Chrome ondersteunt vanaf morgen geen Flash meer, dus ook geen reclameuitingen die daarmee zijn gemaakt. Als adverteerders en hun bureaus niets doen, kost ze dat op jaarbasis zeker 175 miljoen euro.

Flash-uitingen die niet centraal in beeld staan, worden vanaf 1 september standaard op pauze gezet bij iedereen die de Chrome-browser gebruikt. Uitingen die centraal op pagina’s staan, zoals video, worden gewoon afgespeeld.

“Als gebruiker krijg je reclame voorgeschoteld als je op een webpagina bent, terwijl je daar helemaal niet om hebt gevraagd”, zegt Rien Hommel van reclamespecialist Adlantic. “Daarom staat het aan de zijkant van de pagina. Dát verdwijnt.” Sites als De Telegraaf zullen er komende dagen heel wat rustiger uitzien.

Als displayspecialist heeft Adlantic goed zicht hoe de Nederlandse computer- en reclamemarkt er uitziet. Hommel is gespecialiseerd in de conversie van Flash naar HTML5, CSS en Javascript. Met de combinatie van die laatste drie technieken kunnen dezelfde animaties als met Flash worden gemaakt.

“Onze cijfers laten zien dat begin dit jaar 96 procent van de computers in Nederland de Flash plug-in bevatte. Dertig procent van de internetters in Nederland gebruikt Chrome. Vanaf 1 september krijgt dus dertig procent geen Flash-banners meer te zien.”

Het is duidelijk dat een groot deel van de mediabureaus, maar ook de distributienetwerken, niet op Googles plannen heeft opgelet, noch over de gevolgen heeft nagedacht. Het resultaat hiervan is dat een derde van Nederland de (zeer gangbare) reclames in Flash niet meer kan zien.

Omgerekend houdt dat een ‘schadepost’ van miljoenen euro’s in. Er wordt voor display-uitingen betaald die nooit worden gezien. In 2014 gaven adverteerders in Nederland 582 miljoen euro uit aan display advertising (11,8 procent meer dan in 2013). Als dertig procent van dat budget per definitie niet effectief kan worden ingezet, gooien adverteerder 175 miljoen euro weg op jaarbasis.

Gekeken naar hoe snel bannermakers overstapten van Actionscript 2 naar Actionscipt 3 (de schrijfftaal van Flash), dat duurde jaren, ligt het niet voor de hand dat veel bureaus zomaar van Flash naar HTML5, CSS en Javascript kunnen overstappen.

Hommel: “Als dat zo is, gaan bureaus over de volle breedte voor een langere periode slechter presteren. Dat is het niet uitgesloten dat er partijen kopje onder gaan.”

De technologie Flash van Adobe stond aan de basis van het verlevendigen van het web. YouTube-video’s en tal van andere tools en animaties draaien op Flash. Aangezien het een plug-in is, is het een extra belasting van de browser waar hij op draait én het brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

De Chief Security van Facebook riep Adobe kort voor de zomer al op om Flash te begraven.

Ook om veiligheidsredenen blokkeerde Firefox de Flash plug-in afgelopen maanden nog tijdelijk. Bij Chrome is het nu helemaal over en uit.

Foto: Matt Brown (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Wouter Blom

je kan nu al testen hoe het er uit gaat zien. de telegraaf (Die van zichzelf al veel rustiger is dan vroeger) zal er bijna niet anders uitzien.

zelf testen?
Pas het aan in chrome, dan zie je het verschil (andere browser ernaast en zelfde website bekijken)
http://www.chromium.org/plugin-power-saver

Wat je ziet zijn ads waar een play button in staat. Aangezien je daar niet op zit te wachten is het een heel klein beetje rustiger. Het google platform Adwords e.d. zijn hier al langer van op de hoogte en bieden meestal standaard het overzetten naar HTML5 aan voor Flash banners.

Arie vd Giesen

Op http://www.nu.nl krijg je nu (1-9-2015 12.00 uur) nog regelmatig een flash advertentie banner bovenaan de pagina te zien in Chrome…..
Toyota en Esprit flash banner, AH en Vodaphone zijn html 5

Patrick

Google zal wel een goede berekening hebben gemaakt voordat ze dit besluit namen maar ik vraag mij wel af hoeveel geld ze dit gaat kosten. Flash banners kunnen nog steeds geupload worden in AdWords maar flash banners die in AdWords omgezet worden naar HTML5 zijn een stuk zwaarder. Dit heeft als gevolg dat veel animaties een stuk trager lopen (vooral op mobiel). Dus waarschijnlijk zijn deze banners minder effectief (CTR). Daarnaast kunnen lang niet alle banners omgezet worden.

Anyways, bij ons vliegen de aanvragen voor HTML5 banners ons om de oren 🙂

Bart

Een goed bureau is toch al meer dan een jaar over naar HTLM5? Zeker als ze serieus met Mobile bezig zijn.
Ook goede creatieve bureaus gaan juist met de nieuwste ontwikkelingen mee en zouden allang creaties hebben aangepast op de steeds grotere Mobile markt.

jan

Google doet dit natuurlijk vooral voor zichzelf. Het zou hen sieren als ze dan ook de geanimeerde HTML5 banners zouden weren van hun eigen netwerk. Tot die tijd blijft de adblocker aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond