Deel dit artikel
-

CM Albelli: ‘We komen met fotoboek-app’

Frederik van der Veen (34) maakte van de offline startup Allfree een succesvol online bedrijf, met 42 medewerkers. Nu moet de kersverse Country Manager van Albelli zorgen voor groei en technologische vernieuwing bij digitale fotospecialist Albelli in eigen land.

Waarom deze stap?
“Ik werkte de afgelopen vijf jaar bij het Groningse Allfree, een bedrijf dat gespecialiseerd is in leadgeneratie voor mkb-bedrijven. Ik heb het bedrijf de stap van off- naar online laten maken. Onder mijn leiding zijn we van acht naar 42 medewerkers gegroeid. Al dat succes maakte me eerlijk gezegd best wel arrogant. In de rol die ik had, kun je je in een klein bedrijf op sommige momenten ook behoorlijk eenzaam voelen. Dat kwam mede doordat ik in de praktijk verantwoordelijk was voor de hele organisatie, terwijl de eigenaar het grootste deel van de tijd in het buitenland zat. Vandaar ook mijn behoefte om bij een grotere organisatie aan de slag te gaan. Met mensen die ook mij inspireren in plaats van alleen andersom. Wat ook meespeelde, is dat ik graag eens in de Randstad wilde wonen.”

En toen belde Albelli?
“Nee, dat contact verliep via via. Het bedrijf sprak me wel direct aan, omdat het sterk sales- en marketinggericht is, met goede mensen die analytisch te werk gaan.

In totaal hebben ik bijna driehonderd collega’s, waarvan het grootste gedeelte op onze productielocatie in Den Haag werkt. Dat we onderdeel zijn van Vistaprint, een grote internationale speler op ons vakgebied, spreekt me zeer aan.”

Welke opdracht heb je meegekregen?
“Ik ben verantwoordelijk voor Nederland, het grootste van de acht landen waar we momenteel actief zijn. Ik moet de grip op de markt verstevigen. En zorgen dat consumenten niet alleen naar ons toe komen om van hun digitale foto’s een fotoboek te maken, maar ook andere producten gaan afnemen. Van fotokalenders en telefoonhoesjes tot afbeeldingen op wanddecoratie, zoals canvas. Dat is voor ons een groeimarkt.”

Wat heb je meegenomen vanuit je vorige functie?
“Naast mijn netwerk neem ik veel kennis mee over online marketingkanalen: hoe analyseer en interpreteer je data? En hoe zorg je ervoor dat mensen online je bedrijf weten te vinden? Daarnaast heb ik in mijn vorige functie veel geleerd over de user experience van websites. Als Country Manager is het vooral belangrijk om met allerlei specialisten – van SEO, SEA, sales tot designers – goed te kunnen communiceren.”

Er is veel concurrentie. Wie moet je in Nederland voor je dulden?
“Ondanks dat we de afgelopen tijd vooral hebben geïnvesteerd in marketing, zijn we wat betreft naamsbekendheid nog net iets minder bekend dan de HEMA. Maar als je kijkt naar absolute aantallen, dan leveren we nu de meeste fotoboeken. We zijn in vier jaar tijd gegroeid van een vierde naar een eerste positie.”

Wie zijn jullie grootste afnemers?
“Twee op de drie klanten is vrouw. Een groot deel daarvan heeft een gezin met kinderen, of is juist weer wat ouder. Daarnaast weten de professionele fotografen ons goed te vinden. We willen ons nu ook meer gaan richten op een jongere doelgroep. Daar zien we nog veel kansen.”

Er is nog geen Albelli-app. Waarom?
“Hier was lange tijd de overtuiging dat het maken van een fotoboek op je mobiel niet zo belangrijk zou worden en je het wel af kon met je pc of laptop. Maar jongeren willen fotoboeken of andere fotoproducten kunnen maken met hun smartphone of tablet. Daarom komt er dit jaar nog een app die dat mogelijk maakt. Uiteindelijk moeten mensen makkelijk foto’s kunnen uploaden – van Facebook, hun telefoon, de laptop of uit de cloud. We willen ze ook graag gaan helpen bij de fotoselectie zelf. Om dat te kunnen doen, zullen we met technologieën gaan werken die helpen inschatten welke foto’s het meest geschikt zijn voor een fotoboek. Daar zullen we de komende jaren stappen in zetten.”

*Dit interview verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#132)

Foto: Flickr.com (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Oud collega

Frederik heeft een levendige fantasie. Er is geen oud collega bij Allfree die bovenstaande beweringen en schaamteloze zelfverheerlijking zal onderschrijven.

Frederik heeft enkel sales gedaan bij Allfree. Alle andere afdelingen hadden andere managers en hoofden. Als verkoper is hij goed, erg goed. Maar van online marketing weet hij weinig. Net als van inspireren, analyse, design, etc.

De transitie van offline naar online bij Allfree is ingezet door Kars Potze en onder leiding van Patrick Noordhof concreet gemaakt. Daar heeft Frederik niets mee te maken gehad. De gehele intro van dit interview is verzonnen en hangt van fabels aan elkaar. Vraag een willekeurige oud collega van hem…

Als hij niet zoveel mensen tekort zou doen met zijn claims zou het grappig zijn!

Winvio - Winvio

Goeie kerel die Frederik

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond