Deel dit artikel
-

CM koopt KPN Callfactory

Mobiele dienstverlener CM neemt zijn grootste concurrent, KPN Callfactory, over. De Bredase telecomspecialist krijgt hiermee toegang tot meer corporate klanten. Daarnaast gaat het weer investeren in interactive voice response (IVR).

De overname voegt naar verwachting rond de tien miljoen euro toe aan de verwachte jaaromzet, die op 66 miljoen zal uitkomen. Directeur Jeroen van Glabbeek zegt al sinds 2007 bij KPN te hebben aangegeven Callfactory te willen kopen. Hoeveel geld met de transactie is gemoeid, houdt hij voor zich.

Alle werknemers gaan mee naar de nieuwe eigenaar. Callfactory blijkt onder eigen naam actief. CM gaat investeren in outbound telefonie en IVR-technologie, iets waar KPN sinds 2011 langzaamaan afscheid van was gaan nemen. “Het bedrijf heeft vanwege zijn affiliatie met KPN aantrekkingskracht op corporate klanten.”

“In de afgelopen vijf jaar hebben we tien overnames gedaan. Via die acquisities waren we al actief met outbound telefonie”, zoals het opsturen van gesproken wachtwoorden of herinneringen aan wanbetalers.

Met dit soort nieuwe diensten speelt CM in toekomstige vraag op de zakelijke markt. Het sms-verkeer bij de consument is afgelopen jaren gehalveerd, maar op de zakelijke markt – waar CM zich op beweegt – was vorig jaar nog sprake van tien procent groei. De ondernemer investeert nu in de toekomstige vraag. IVR is daar één voorbeeld van, maar push alert uit mobiele applicaties is daar een ander voorbeeld van. “Bovendien goedkoper voor onze klanten dan sms.”

Zeker voor grote klanten, zoals banken en overheden, kan het kostentechnisch interessant zijn om via een hybride model contact te leggen naar klanten. De consument kan zelf aangeven of hij liever een sms’je krijgt of een pushnotificatie. Een pushalert is goedkoper dan een sms, maar daarvoor moet het betreffende bedrijf wel een veelgebruikte app hebben.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond