Deel dit artikel
-

CMS-specialist Hippo in handen van Amerikaans BloomReach

Marketingtechnologiebedrijf BloomReach neemt voor een onbekend bedrag de Nederlandse CMS-specialist Hippo over. Het team in Amsterdam wordt collega met ex-technici van Google en Cisco.

De combinatie van de twee bedrijven levert een digitale machine op waarmee persoonsgerichte websites en webwinkels kunnen worden gemaakt. BloomReach levert een personalisatieplatform voor e-commerce, Hippo zorgt met zijn CMS voor de weergave van de uit big data verwerkte gegevens. Want daar moet de kracht van het tweetal in uitdrukking mee komen: big data en machine learning.

Jeroen Verberg, mede-oprichter van Hippo en CEO (foto, l.), licht toe: “In de afgelopen jaren hebben zich verscheidene strategische mogelijkheden voorgedaan. Natuurlijk komen er investeerders langs en we hadden ook onderdeel van een corporate kunnen worden. Maar wij alledrie, de oprichters, willen graag blijven ondernemen. Binnen BloomReach wordt dat hoe we gaan werken.”

Hippo wordt uiteindelijk een aparte business unit binnen BloomReach. De respectievelijke producten vloeien uiteindelijk samen in één platform, maar klanten krijgen geen gedwongen winkelnering. “Binnen deze constructie kunnen we elk blijven innoveren in onze vakgebieden, die natuurlijk naar elkaar toegroeien”. Die trend is ook zichtbaar in de content- en marketingovernames die bedrijven als Adobe, IBM, Oracle en Salesforce afgelopen jaren deden.

Verberg: “We zijn open organisaties. Daarom blijft bijvoorbeeld ook de opensourceversie van Hippo gewoon bestaan.”

“Door samen te gaan met BloomReach combineren we de meest geavanceerde intelligence die er is met Hippo’s state of the art content performance en delivery platform”, zegt Verberg. “Of het nu gaat om meer productaankopen, meer content engagement of het bieden van oplossingen voor de problemen van bezoekers – ons geïntegreerde platform zal voor ieder bedrijf resultaat opleveren. Het zal autonoom handelen, zelflerend zijn en gebruikers nuttige inzichten geven op basis waarvan ze hun experience verder kunnen verbeteren.”

Tot zijn klantenkring rekent hij bedrijven als de Rijksoverheid, de Politie, de Britse National Health Service (NHS), de Consumentenbond en tal van onderwijsinstellingen, maar ook grote internationale bedrijven als Disney, FC Bayern München, Randstad, Deutsche Telekom en Autodesk. De klanten van BloomReach zouden in Amerika samen goed zijn voor twintig procent van de e-commerceomzet op de lokale markt.

Hippo (pas tot visionair benoemd in het Gartner Magic Quadrant voor Web Content Management) heeft honderd man in dienst, BloomReach tweehonderd. De Amerikaanse startup uit Silicon Valley werd in 2009 opgericht door ex-technici van Google en Cisco, heeft op Glassdoor een rating van 4,2/5 en haalde tot nu toe 96 miljoen dollar aan venture capital op.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Jan Boon

Mooie en logische stap voor Hippo. Hopelijk komen zij t.z.t. ook met wat meer laagdrempelige oplossingen waarmee wij Hippo ook bij onze klanten (websites en webshops van MKB bedrijven) kunnen toepassen voor personalisatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond