Deel dit artikel
-

Column: Affiliate marketing, “no cure no pay”?

Affiliate marketing is in het huidige economische klimaat, voor veel bedrijven een goede en weinig risicovolle manier van adverteren. Een vergoeding is namelijk pas verschuldigd nadat een conversie is gerealiseerd. De adverteerder heeft weinig te verliezen als hij werkt op ‘no cure no pay’-basis. Maar is dit wel echt zo?

 

Affiliate netwerken gebruiken graag termen als ‘no cure no pay’ of ‘performance based’ om hun dienstverlening aan te prijzen. Het is evident dat afrekenen op basis van performance  (CPS, Cost per sale of CPL, Cost per lead) aantrekkelijk is. Maar wie levert nu eigenlijk de performance? En: wie levert de prestatie bij performance based advertising?

Affiliates beoordelen het rendement van de campagnes die zij plaatsen op basis van de eCPC [?] of eCPM [?] bij de inzet van banners. Met andere woorden: hoeveel wordt verdiend per bezoeker die naar de website van de adverteerder wordt gestuurd? Affiliates nemen een zeker risico door een campagne te plaatsen en te promoten zonder op voorhand te weten of deze iets gaat opleveren. Ook krijgt de adverteerder, indien de campagne wordt opgepakt, gratis exposure ongeacht of er conversies plaats vinden. Echter, de suggestie dat bij performance based advertising de prestatie uitsluitend moet worden geleverd door het netwerk of de affiliate is onterecht.

Het is namelijk vooral de adverteerder zélf die de prestatie moet leveren.

De adverteerder moet ervoor zorgen dat affiliates bereid zijn om de campagne te plaatsen en moet dus komen met een concurrerende aanbieding, goede promotiematerialen en een goed converterende website. De eCPC voor de affiliate hangt af van een aantal factoren, waarbij de hoogte van de geboden commissie (CPS, cost per sale) en het conversiepercentage op de website een belangrijke rol spelen. Dus hoe minder concurrerend de aanbieding naar de consument, of hoe gebruiksonvriendelijker de website, hoe meer de adverteerder zal moeten betalen om affiliates en netwerken voor de campagne te interesseren. Feitelijk is er dus sprake van “no pay no cure”.

Adverteerders doen er goed aan zich eerst te verdiepen in de mogelijkheden en de valkuilen van affiliate marketing.

Affiliates doen moeite om de campagne te plaatsen en lopen daarmee een risico. Het is van belang om ervoor te zorgen dat deze tijd en energie voor hen de moeite waard is. Bied daarom een goede vergoeding, denk na over exclusieve acties, start de dialoog, en zorg voor goede materialen en productfeeds. Een goede inventarisatie voorkomt teleurstellingen en imagoschade bij de affiliates. Performance based advertising is een zeer goede aanvulling op de online marketing mix, maar als adverteerder moet je wel eerst de juiste randvoorwaarden creëren en bereid zijn te investeren.

*) Auteur: Harm Linssen, Manager Display & Affiliate bij Netsociety

Foto: Todd Ryburn (cc)

 

Deel dit bericht

11 Reacties

Leon Berkers

Mooi verhaal met moeilijke worden, maar de conclusie klopt niet. Ongeacht welk reclame kanaal je kiest -> je pagina's moeten kloppen.dwz leesbaar, overzichtelijk en doelgericht. Als je een goede conversie ratio hebt wil iedere affiliate verkeer sturen. Dus de voorwaarde voor succesvol adverteren is een hoge conversie van je bezoekers. Dat krijg je alleen maar optimaal door testen van verschillende pagina's bijvoorbeeld met Google Website Optimizer. Als je dat geregeld hebt ben je pas klaar om affiliates te gaan vragen. mvg Leon Berkers

Harm Linssen

Dag Leon, Hartelijk dank voor je reactie. Het klopt dat de pagina's goed moeten converteren en daarom is testen en optimaliseren van zeer groot belang. Echter de adverteerder moet hierin investeren en levert in die zin dus de performance en niet zozeer de affiliate of het netwerk. Daarnaast kun je ervan uitgaan dat de concurrentie ook aan website optimalisatie doet en kun je uiteindelijk vooral concurreren op basis van je propositie en de geboden commissie. Ook die twee factoren vergen een investering van de adverteerder die daarmee dus de voornaamste prestatie levert. Met vriendelijke groet, Harm Linssen

Leon Berkers

Hey Harm, Als een leverancier niets wil investeren in marketing via internet, moet hij eigenlijk niet eens een product aanbieden via zijn site. Er kan er ook nog gekozen worden voor verkoop via resellers of dropshipping ( Een derde partij verkoopt en jij verstuurt direct naar de koper). Als producent moet je dan genoegen nemen met minder marge omdat een andere partij nu de marketing en verkoop kosten op zich gaat nemen. Met vriendelijke groet. Leon Berkers

Patrick Tyc

In mijn ogen blijft de stelling "Performance based" en "No cure no pay" dus staan. Als de affiliate en het netwerk verkeer stuurt, maar de adverteerder niet tot een verkoop vanwege slechte usability of prijsstelling kan komen zijn er geen kosten verschuldigd. Echter de affiliates zullen de adverteerder niet (meer) gaan promoten vanwege de "no pay" en de performance van de affiliate en het netwerk zullen uitblijven omdat andere adverteerders beter performen.

Eric

Ik zie de link met Affiliate marketing niet echt… Als je op CPM basis adverteerd bij WebAds moet je pagina toch ook goed zijn om te converteren? Net zo goed als je bij google ads inkoopt. Voor de affiliate is het natuurlijk altijd van belang dat de website converteerd. Liever 1% meer conversie (van 1% naar 2%) dan 25% meer fee. 

Ren?

Hoi Harm, Leuk stukje! Inderdaad, de adverteerder moet een prestatie leveren om te zorgen voor een goed converterende landingspagina. Maar de affiliate moet zeker ook een prestatie leveren, nl de investering voor het zorgen van traffic naar die landingspagina. Waar de adverteerder zijn best moet doen om de affiliate voor de campagne te interesseren, moet de affiliate zijn best doen om de bezoeker voor de campagne te interesseren. Het zal dus altijd een gezamelijke prestatie blijven.

Rob Demmers

Leuk verhaal en goed dat je het opneemt voor de Affiliates. Echter het verhaal heeft twee kanten. Ik ben zowel Affiliate als Publisher en wij werden helemaal gek van de fraude door affiliates. In sommige gevallen waren 9 van de 10 sales fake. Een hoop gedoe en tijd om het allemaal te managen. De netwerken doen er weinig aan. Als een fraudeur een ban krijgt gaat hij naar een ander netwerk. Er moet nog veel gebeuren voordat affiliatemarketing echt volwassen te noemen valt.

Frans Eldering

Een goed converterende pagina doet zijn werk voor elk kanaal. Dat is niet gerelateerd aan affiliate marketing. Het stukje performance based betekent in dit geval dat affiliates, bureaus en netwerken hun diensten verlenen zonder daar een standaard fee voor te rekenen. Ze krijgen alleen geld indien er een sale of lead plaatsvindt. Doen ze dat goed, dan verdienen ze allemaal (meer) geld. Doen ze dat niet, dan wordt er door niemand iets verdiend. @ Rob: Affiliates die frauderen zijn moeilijk te bestrijden. Wat je w?l kunt doen is actief met je campagne omgaan. Constant monitoren wat er gebeurt, dan pik je de fraudeurs er over het algemeen vrij snel uit. Het is daarin ook voor een groot deel aan de adverteerders en de bureaus. Ook zij kunnen (en moeten m.i.) voor een groot deel zorgen voor fraudebestrijding. Alleen maar wijzen naar de netwerken is te makkelijk.  Een adverteerder die affiliate marketing serieus neemt is dagelijks met zijn programma bezig en weet wie de sales aanleveren. Een adverteerder die dat wel wil maar niet kan/daar geen tijd voor heeft, heeft behoefte aan een bureau dat deze werkzaamheden (ook performance based!) aanbiedt. Dat is volgens mij de weg naar professionalisering: adverteerders, bureaus en netwerken dienen samen actief met een programma bezig te zijn. Professionaliteit komt niet door achterover te leunen en te wachten tot de sales binnenlopen.

Richard Sweep

Je kunt discussi?ren over wat je precies verstaat onder de definitie ?no cure, no pay?. Maar ik ben het helemaal eens met de strekking van Harm's artikel. Succesvolle affiliate marketing begint met een nauwe samenwerking in de drie-eenheid affiliate, netwerk en merchant. Dat is ook de boodschap die Webgains verkondigt aan merchants. Want er zijn nog steeds organisaties die denken 'we nemen deel aan een netwerk, kunnen nu achterover leunen en het geld stroomt binnen'. Zo werkt het dus niet. Elke partij in deze keten heeft haar eigen taken en verantwoordelijkheden, uitgaande van individuele expertisegebieden. De affiliate kent haar bezoekers en hun wensen het best en dit geldt uiteraard voor de merchant als het gaat om zijn eigen producten of diensten. Het netwerk moet ervoor zorgen dat die kennis wordt gedeeld en adviseert de affiliate en de merchant om het hele affiliate marketing-proces optimaal te laten verlopen. En daar vallen ook de punten onder die Harm in zijn column aanhaalt.  Richard SweepManaging director ad pepper media & Webgains Netherlands

Leon Berkers

Het is ook goed mogelijk om als verkopende partij direct met affiliates zaken te doen. Het voordeel is dat je dan de affiliates een fors hogere vergoeding kunt geven. Wat via een affiliate netwerk blijft er erg veel commissie achter bij de netwerkbeheerder.  Bovendien is niet ieder product geschikt om via zo'n netwerk te verkopen. Een aantal klanten van mij hebben na matige resultaten met netwerken er voor gekozen om zelf hun affiliates te managen met een standaard software pakket (Post Affiliate Pro).In plaats van honderden algemene affiliates hebben ze nu +/- 20 niche affiliates. Met positieve resultaten. Het nadeel is dat je meer werk hebt aan het zoeken van affilates voor je product maar dat heeft ook een voordeel.Het voordeel van direct contact hebben met affiliates is het feit dat je direct terugkoppeling krijgt over je product aanbod en op die manier direct contact hebt met je markt.  Leon Berkers

Harm Linssen

Bedankt voor alle reacties. Het is goed om te zien dat het onderwerp zo leeft. Mijn stelling is natuurlijk niet ?zwart-wit? maar ik heb slechts duidelijk willen maken dat adverteerders voor een heel belangrijk deel de prestatie moeten leveren door met goede materialen, een goede site en een goede propositie te komen. @ Patrick: ?de affiliates zullen de campagne niet meer gaan promoten vanwege de no pay?. Dat is exact wat ik bedoel met ?no pay no cure? @ Ren?: Bedankt voor de complimenten en ik ben het volledig met je eens dat het gaat om een gezamenlijke prestatie van adverteerder, bureau, affiliates en netwerken. @ Rob: fraude komt gelukkig steeds minder voor en de meeste netwerken doen er, in het belang van henzelf en de gehele branche, alles aan om dit te voorkomen. De Taskforce affiliatemarketing van het IAB en het PAN (Platform Affiliate Netwerken) zijn goede voorbeelden van de professionalisering van de branche. Voor het voorkomen van fraude is end to end tracking van groot belang. Indien een campagne actief gemanaged wordt en onvolledige, niet correcte sales worden consequent afgekeurd dan is de kans op fraude minimaal. Als adverteerder bepaal je overigens zelf wie het affiliate programma wel en niet mogen promoten. @ Frans: je hebt gelijk dat constant monitoren het beste recept is om fraude te voorkomen. Het succes van affiliate marketing zit ?m vooral in de gezamenlijke inspanning van adverteerders, bureaus, netwerken en affiliates.  @ Leon: het rechtstreeks contact hebben met affiliates wordt door goede transparante netwerken juist aangemoedigd. Voor grote adverteerders met 100-en aangesloten affiliates heeft een netwerk vaak een belangrijke toegevoegde waarde. Zij nemen namelijk veel werk uit handen op het gebied van communicatie met affiliates, administratie en het ontwikkelen van technologie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond