Deel dit artikel
-

Column: NokNok!

Hoewel de kosten voor betalingen de laatste tijd omlaag gaan, is er nog
altijd geen duidelijke betaalmethode over het web voor kleine bedragen. IBM
en Compaq presenteren daarom nieuwe systemen voor kleine betalingen. Micropayments moet een 'click & pay' toepassing worden.

Kees Zegers begint het verschijnsel Gratis Internet zo langzamerhand zielig te vinden.

Logisch toch? Ja hoor, bijna net zo logisch als dat Shell onder de naam 12move free access gaat aanbieden.

Het verschijnsel Gratis Internet begint zo langzamerhand zielig te worden. Iedereen die niets te maken heeft met media, IT of telecommunicatie, maar wel heel veel geld heeft, begint gewoon als free-accessprovider. Dealtje met een telco, naampje erboven en abonnementjes sluiten. Zo simpel ligt dat! De hamvraag is waarom je als olie- of verzekeringsmaatschappij wel moet investeren in gratis internet en niet in een pannekoekenhuis daarginds in het Hans en Grietje bos?

Nou, die vraag, en nog enkele andere vragen, hebben we maar eens voorgelegd aan de heer Prof. Dr. CEO van een bekende benzinepomp.

'Waarom we wel investeren in gratis internet en niet in een pannekoekenhuis? Dat is een eenvoudig te beantwoorden vraag: Omdat een pannekoekenhuis niets te maken heeft met olie of benzine. We investeren als organisatie alleen geld in zaken die te maken hebben met de kernactiviteiten van ons bedrijf.'

Mmmm, maar heeft internet dan wel iets te maken met olie of benzine?

'Nou, eh… met dat internet bereiken we de mensen, bouwen we databanken op, kunnen we e-commerce bedrijven, een relatie opbouwen met de mensen, want daar gaat het straks allemaal om, he'.?!.

U kunt de mensen toch ook met bijvoorbeeld televisie- en radio reclame bereiken?
'Ja, maar daar bouw je geen databanken mee op!'

Maar waarvoor heeft u dan die databanken nodig?
'Zonder databanken kun je geen e-commerce bedrijven!'

U gaat e-commerce bedrijven?
'Ja, zeker, e-commerce.'

U wilt toch zeker geen bezine gaan verkopen via het internet?
'Nou nee, geen bezine, maar we verkopen nog een heleboel andere dingen.'

Oja, wat verkoopt u dan zoal?
'Nou, dat weet u toch wel, allerlei dingen aan de pomp!'

U bedoelt daarmee het snoepgoed en dergelijke?
'U begrijpt het niet precies.'

Wat begrijp ik niet precies?
'Nou, ik zei u toch al dat we een relatie met de mensen willen opbouwen!'

Maar hoe wilt u dat dan doen?
'Door het internet natuurlijk!'

Maar hoe dan?
'Door allerlei diensten aan te bieden voor de mensen.'

Maar wat hebben die diensten met uw benzinepomp te maken ?
' ;-(.grrr)., ik zal het nog een keer proberen uit te leggen: internet is de digitale snelweg en informatie is de olie van de volgende eeuw!'

Pannekoek!

Deel dit bericht

16 Reacties

P. Huisman

Ik sta volkomen achter uw mening. Daarnaast is het merkwaardig dat in de tijd dat de grote providers nog steeds verlies draaien iedereen zich zelf kapot haast om voor niets het internet bij de klant binnen te brengen. Mijn mening is dat als de provider een goede service en kwaliteit levert daar dan ook gerust een vergoeding tegenover mag staan.

Jeroen Verkroost

Beste Kees, Je hebt helemaal gelijk, olieboeren, verzekeringsmaatschappijen en radiostations hebben op het internet helemaal niets te zoeken. Natuurlijk gun ik al deze bedrijven hun eigen website en hoop ik dat ze op die sites al hun klanten op een fantastische wijze van dienst zullen zijn, maar internetproviderschap is een vak. Net zoals benzine of polissen verkopen. Gratis internet is een bedreiging voor iedereen die het medium internet een warm hart toedraagt. Want wat is de consequentie van alle marketingactiviteiten van al die maar aanrommelende gratis internetaanbieders? Een grote groep Nederlanders gaat voor het eerst het net op en maakt nu op een wel heel droevige manier kennis met het internet. Met inbelpunten die continu in gesprek zijn, met mailboxen die na twee weken al vol zitten met zogenaamd gerichte reclameaanbiedingen, en met een helpdesk die een gulden per minuut kost, pas na twintig minuten sjoege geeft en bemand wordt door 15-jarige mavo dropouts. Een droevige kennismaking met het internet. En ik vraag me terdege af of de gemiddelde beginnende internetter wel in staat is om onderscheid te maken tussen het medium en degene die hem daar toegang toe verschaft. Als de provider altijd in gesprek is of als het vijf minuten duurt om een pagina binnen halen is de conclusie dan "mijn provider is slecht" of "dat internet is niks voor mij?" Deze klanten van de toekomst worden door het gebrek aan ervaring van de maar aanprutsende uitgevers, verzekeraars en benzinepomphouders net zo hard het net weer afgejaagd. En het is lastig een relatie opbouwen met iemand die je net alle vertrouwen in het communicatiemedium van de toekomst hebt laten verliezen. Als manager bij kwaliteitsprovider Sonera Internet (10 gulden per maand, en daar zijn we trots op) zie ik met lede ogen toe hoe deze zwermen op privegegevens beluste marketeers de ontwikkeling van internet belemmeren en frustreren. Het beeld ontstaat bij de eindgebruiker dat internet een aaneenschakeling is van wachten, reclames en frustraties. Dat is in niet in het belang van de klant, niet in het belang van de internetindustrie, en zelfs niet in het belang van deze gratis providers. Jeroen VerkroostPortal ArchitectSonera Nederland

Ronnie

Wat een onzin! Natuurlijk is gratis webaccess belangrijk voor de klantrelatie. Kijk, als straks iedereen de hele gotganselijke dag emails van de browser ftpt, sites mailt en icq programma's uploadt via de gsm-tv, hebben ze geen tijd meer om te eten. Daarom zeg ik als Microfood bv dat ik een zeer legitieme reden heb om in de free access business te gaan, want wat moeten ze zonder me?! Gewoon een kwestie van strategisch inzicht in en vakkennis over de wereld van ebusiness. Snapt u wel meneer Zegers Ronnie ;)"microfood bv"

leraar Nederlands

Eh.. panneNkoek

Job Franken

Beste Cees, Eens eens eens. Naast schaalvergroting is het concentreren op core business het modewoord in de speeltuin van de grote internationale organisaties. Alles wil men outsourcen, tot en met klantcontacten (de bekende call center solutions). Alleen bij internet denken ze daar anders over. Van internet denkt men schijnbaar dat het een kunstje is dat iedereen kan flikken. Copy en paste, kickback fee en advertising en klaar is cees. Helaas leidt dat tot niets minder dan de door Jeroen beschreven ellende. Trouwens, ik bedacht me vorige week dat het leuk zou zijn om met een pompje en een boor wat olie uit de waddenzee te halen. Beetje wadlopen, beetje boren, leuke business, ik zoek nog een partner, geinteresseerd? Job FrankenSophist Internet Advies 

Ano Niem

Heb gisteren mijn oom het Gratis-Internet op geholpen. (ZONNET) Een vraag werd door de helpdesk prima beantwoord (zonder wachten) en de helpdeskmedewerker bood aan mij terug te bellen ivm mijn kosten. Bij Planet Internet heb ik de ervaring 20 minuten te wachten tot ik iemand aan de lijn krijg. Kwaliteit heeft dus meer te maken met de organisatie dan met de prijs van access.Groet A. Niem

R. Plug

Beste Kees, Wat een onzin, en wat een zeer eenzijdige weergave van een 'interview'. Het is toch wel opvallend dat de vragen zeer daadkrachtig worden gesteld , om vervolgens de antwoorden met 'Uhm' te beginnen. Dat is het manipuleren van de opinie en wekken van de suggestie dat de geinterviewde onkundig zou zijn. Of dat zo is, is een tweede issue. En dan het thema. Waarom zou een verzekeringsmaatschappij zich niet bezig moeten of kunnen houden met het Internet? Is dat voorbehouden aan een groep mensen die claimen een bepaalde kundigheid te bezitten? De vrijheid die het Internet biedt is nou juist het aantrekkelijke ervan. Het is een zeer conventionele gedachte dat ieder bedrijf zich zou moeten richten op één product of markt. Het kenmerkt deze (post)moderne tijd dat de relatie tussen onderneming en product een losse is en dat ieder bedrijf, of het nou Shell heet of Sonera, in staat moet zijn om op verschillende markten te opereren. En tenslotte: 'kundigheid' is te koop. Men mag aannemen dat NokNok uitbesteed is aan een bedrijf dat zich volledig en geheel met het Internet bezighoudt.

Patrick Oonk

Kennelijk hebben jullie gratis internet toch wel nodig,gezien de '12move' banner onder deze column.

ron van den boogaard

Kees, afgezien van het feit dat ik je wel betere copy heb zien schrijven dan dit wel heel erg korte door de bocht stukje, toch even een hele serieuze reaktie. Jij weet net zo goed als ik dat we nu aan de vooravond van de grote diversificatie van internet staan. De netbox is hiet dan wel geflopt, in de US heeft het vergelijkebare webtv (www.webtv.net) wel degelijke een grote opmars doorgemaakt. En dit is toch wel een zeer low-end product. Tegelijk worden er overal contracten gesloten om de nog lagere browser-capaciteiten van bijvoorbeeld WAP te accomoderen door zeer high-brow bedrijven -stocks, email, kranten-De gratis providers voorzien in een behoefte en zullen dus een deel van de markt gaan bedienen. Ik zit nu bij een betaalde provider, maar die kan mij geen wereldwijde inbelpunten bieden, dus moet ik naar een andere meer toegespitste provider.Ik kan mij er innig over verbazen dat jij je in de luren laat leggen door Shell. Zij hebben hun database opbouw nodig. Ik wereldwijde dekking, maar liever niet op m'n cell-phone. En ik zou er niet van staan te kijken als er iemand is die gratis 24 per dag Big Brother will zien. Internet is een logistiek systeem. Net als de brievenbus. Of de kabel. Je krijgt post en tijdschriften en kranten en het ongevraagde gammakrantje. Op de kabel heb je tv, radio, telefoon, pay-tv. Die diversificatie begint naar op het world wide web nu ook toe te slaan. Hadden we al kunnen zien met ftp en nieuwsgroepen en telnet, maar die hebben we terzijde geschoven als niet relevant. Je bent getraind door de besten -JP van Doorn, Rob Benjamens- Je strategisch inzicht valt me tegen. Maar aan de andere kant het kan nooit kwaad om een knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien groeten en heel veel succes met je toko's Ronald van den Boogaard

Shane Smith

Tja het is een hype he, gratis internet en e-commerce."Ik moet aan e-commerce doen!" hoor ik veel bedrijven zeggen,om vervolgens te verklaren dat ze nix via het internet willen verkopen want dat is niet veilig genoeg. Hollanders, het zijn en blijven kudde dieren. alvast de volgende drie hypes voor de komende twee jaar: 1 e-business.2 gsm internetten. gezellig, met z'n alle wappen!3 e-service 

Skip

Maak je niet druk! Kijk, tuurlijk heb je helemaal gelijk. Ik moet de eerste direct marketeer nog tegenkomen die op een professionele manier database marketing bedrijft. Zelfs in het analoge tijdperk is daar naar mijn idee nog niemand in geslaagd. En ik geloof er geen moer van dat ze het digitaal opeens wel kunnen. Het enige verschil is dat ze nu al die portokosten in de knip houden. Wat een mooi alibi is voor allerlei experimenten die voorlopig nog gedoemd zijn om te mislukken. Enig hoor, e-mail databases opbouwen. Maar zolang de providers elkaar nog uitmoorden en iedereen vanwege fusies, overnames etc. om de haverklap een nieuw e-mail adres krijgt heb je natuurlijk geen ene fuck aan zo'n database. En al die freemailers met hun 'life time'adressen bieden ook al niet echt uitkomst. Leuk hoor wanneer je op bijvoorbeeld Hotmail inlogt en dagelijks geconfronteerd wordt met Nationale Nederlanden of Esso om vervolgens een mailtje te ontvangen van Centraal Beheer of Shell. Maar goed, wat maakt het allemaal uit? Uiteindelijk zorgen al die gratis Internet-providers er toch maar mooi voor dat steeds meer huishoudens de sprong naar Internet durven te maken. En dat is alleen maar toe te juichen toch!? Okay, na verloop van tijd raken die gratis Internetters toch behoorlijk gefrustreerd. Twintig keer inbellen en vervolgens een tergend trage verbinding. Of een uur aan de telefoon a een gulden per minuut om uiteindelijk niet geholpen te worden door een helpdesk-medewerkers die het tenslotte ook allemaal niet echt weet. Dat is effe doorbijten, maar straks komt iedereen vanzelf tot de conclusie dat ze Internet niet meer willen missen en dat ze maar beter een betaald abonnement kunnen nemen bij een goeie provider (die overigens ook nog steeds geboren moet worden).

Saskia

Beste Kees, Inhoudelijk wil ik me er niet mee bemoeien, maar wat een droevige manier om een interview weer te geven. Zo is het wel heel gemakkelijk om je gelijk te halen. Saskia

Robert de Leeuw

Ik ben het volledig met Jeroen van Sonera eens. Ik werk dan zelf niet bij een internet provider,maar als afstuderend Informatica Student heb ik wel al veel met internet gewerkt. En heb ik ook al een kijkje genomen bij de verschillende gratisproviders. Ik heb al een aantal jaar een account bij Demon Internet. Dit kost dan wel f30,- per maand, maar dan heb je ook iets. Ik bel in met ISDN, ingesprek heb ik nog nooit gehad,de snelheid is echt goed. En daar komen dan nog alle extra services van Demon bij, Nee, daar kunnen de Benzinepompen en Verzekeraars niet tegen op. Gratis Internet, moet best kunnen. Maar laat het dan wel over aan de echte Providers.WISH, Planet Internet, Alleen in bellen en E-mail Deze hebben een goed infrastructuur. Snelheid is dan ook best acceptabel. Maar ik dan denk ik dat het moeilijk zal zijn voor deze bedrijven om hier geld aan over te houden. 

Shane Smith

Beste Ron van den Boogaard >Die diversificatie begint naar op het>world wide web nu ook toe te slaan.>Hadden we al kunnen zien met ftp en nieuwsgroepen en telnet,>maar die hebben we terzijde geschoven als niet relevant. Dat het het web gaat diversificeren is inderdaad het geval.maar eh, NEWSFLASH:Newsgroepen,FTP en telnet zijn inderdaad niet relevant.1) zij bestonden al voor de komst van het web.2) zij zijn iets compleet anders dan het web. het web bestaat uit een aantal protocollen, waarvan de belangrijkste zijn http, html, xml etc. daar komt nu dus wap en wml bij voor gsm en daarin zit inderdaad die diversificatie. ik kan het je nog sterker vertellen, sommige protocollen zijn gebaseerd op nntp(newsgroepen)en e-mail. en dan nog iets,door het internet te zien als een logistiek systeem mis je de essentie van het internet.Dat is jammer, want door de verkeerde "bril" op te zetten mis je de focus om goed in te springen op een aantal ontwikkelingen. je hoeft het natuurlijk niet van mij aan te nemen (zou ik ook niet doen :)wellicht dat het interessant is om het verhaal van de vader van het web zelf te horen,{Tim Berners-Lee ; http://www.wired.com/news/technology/0,1282,31830,00.html }. Er is een interview van hem bij {wired ; http://www.wired.com/news/technology/0,1282,31830,00.html } mvgr,shane smith

John Lageman

Maak je toch niet zo druk

Erik van Eykelen

Wat een beroerde foto van je zeg!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond