Deel dit artikel
-

Column: Sites van polititieke partijen zijn een drama

Volgend jaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Omdat ik groot fan ben van de democratie ben ik direct naar wat sites van politieke partijen gesurft. Zouden ze eindelijk sociale media hebben omarmd? Het antwoord is nee.

Ik heb de afgelopen jaren verschillende internationale campagnes bezocht, en daar werden sociale media met veel succes ingezet. In Amerika krijgen kiezers online de tools om medeburgers via e-mail of telefoon te overtuigen van een bepaalde kandidaat. In Frankrijk maakte men succesvol gebruik van Facebook-applicaties om kiezers van gepersonaliseerde informatie te voorzien. In Duitsland konden vrijwilligers van achter hun computer vragen beantwoorden van potentiële kiezers. 

Een rondje langs de Nederlandse websites van politieke partijen doet mij hard huilen in een donker hoekje.

Het probleem zit ‘m niet in het gebrek aan buzz-woorden. De dames en heren campagnemedewerkers hebben overduidelijk ergens een cursus gevolgd met een kekke titel als ‘social media campaigning 2.0’. Op iedere site vind je het verplichte YouTube-filmpje. De Twitter-feed, de Hyves. En vaak ook de verplichte ‘viral’. Maar politieke partijen lijken niet te begrijpen dat al die sociale media een doel dienen.

Een inspiratieloos en plichtmatig wekelijks YouTube-filmpje van een onderbelicht hoofd dat in een Flip Mino raaskalt is voor niemand boeiend. Een Twitter-account waarop gemeld wordt dat de ‘oergezellige’ jaarlijkse partijdag er weer aankomt, zal nooit extra followers opleveren. De Hyves waarop je ‘vrienden’ kunt worden met de partij, maar waar de discussie niet verder komt dan ‘hEt R00kverbot is eg geLuL!’ zal nooit onderdeel worden van het vaste surfritueel van kiezers. En over de geinige ‘viral-want-de-SP-doet-dat-ook-altijd-zo-leuk’ ga ik niet eens beginnen.

Verschillende internationale politieke campagneteams hebben bewezen dat sociale media zeer effectief in te zetten zijn. In Nederland lijken de campagnemedewerkers de nadruk echter vooral te leggen op de manier waarop ze willen communiceren, zonder eerst na te denken over wát ze eigenlijk willen zeggen. 

De sites van lokale partijen zijn overigens al helemaal drama. Dezelfde goedbedoelende klootviolen met linnen partijtasjes die elk jaar keurig het partijcongres bezoeken, staan straks weer in felgekleurde fleece-truien op de markt te flyeren. Maar in een tijd waar de helft van de kiezers online stemt, en de sites van de partijen cruciaal zijn voor informatiewinning van burgers, is flyeren allang niet genoeg meer. Ook niet als de boodschap ge-carpet bombed wordt op tv.  

Het amateurisme van de online campagnes van de landelijke en lokale politieke partijen is in mijn ogen laakbaar en schadelijk voor de democratie.

Deel dit bericht

9 Reacties

Maarten Stramrood

De websites zijn helemaal in lijn met het gevoerde beleid en de kwaliteit van de politici dus voor mij niet echt een verrassing.

Mickel Langeveld

Leuk dat het allemaal zo slecht is. Ondanks dat je een groot fan bent van de democratie, zie ik nog niet een start in je artikel om mensen een stap verder te helpen. Kritiek hebben is gemakkelijk. Misschien kan een aanvulling schrijven met daarin de goede voorbeelden uit het buitenland, van de eenoog in ons land der blinden en met aanbeveling hoe de partijen hun aanpak kunnen verbeteren.

schut

kijk eens naar http://www.volgdeverkiezingen.nl dan zie je dat er best wel wat gebeurd… als je een beetje verder gezocht had dan had je dit toch wel kunnen vinden?

JeroenW

Als je denkt dat de site dramatisch zijn.. wacht maar tot je contact probeert te leggen via dezelfde website. Enige waar mij dat ooit bij gelukt is is een jonge kandidaat bij de waterschapsverkiezingen. Verder, van de christenunie bij de landelijke verkiezingen tot de groen-links wethouder in mijn gemeente, iedereen negeert email. Overigens zie ik niet waarom dit een probleem zou moeten zijn, nederlandse politici weten de weg naar de burger via de media te vinden als er weer 's gestemd moet worden, verder negeert men de burger zo veel mogelijk. Dat gebeurt al zo lang dat er hier sprake is van een Nederlandse traditie

Reinier

@Mickel Helemaal mee eens. De voorbeelden van buitenlandse initiatieven in dit stuk zijn in tegenstelling tot je mening over het dramatische niveau in Nederland echt te summier.

Haaglander

Het verbaast mij allemaal niks. Politici zijn verschrikkelijk dom. Ze lopen achter elke hype aan zonder de betekenis te begrijpen. Het is een uitermate suf volk dat meent het beste voor te hebben voor het volk. Maar het volk trekt zich al lang niks meer aan van de overspannen Halsema's, humorloze Kanten en haatzaaiende Pechtoldjes van deze wereld.

Willem

Dit artikel slaat in mijn ogen de plank mis. Je draagt nauwelijks oplossingen aan, de voorbeelden missen diepgang en de kritieken zijn erg generalistisch. Politiek niets voor jou?

Astrid

Als je alle sites op ??n hoop gooit en zelfs niet de moeite neemt met wat voorbeelden te komen, lijkt het een weinig onderbouwde column. Te meer daar er ook enkele succesverhalen te noemen zijn. Dus Alexander, zou je je mening wat verder kunnen specificeren?

timz

"Dezelfde goedbedoelende kl00tviolen* met linnen partijtasjes die elk jaar keurig het partijcongres bezoeken, staan straks weer in felgekleurde fleece-truien op de markt te flyeren" Kunnen we jou dan neerzetten als : "Dezelfde goedbedoelende kl00tviool* met smarphone die eens in de zoveel tijd een nuttig artikel denkt te schrijven zonder te laten blijken waar hij weet waar hij het, met een argumentatie van likmevessie, over heeft." * 'het woord kl00t is niet toegestaan in uw reactie'

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond