Deel dit artikel
-

Conrad test beacontechnologie in winkels

Elektronicawinkel Conrad houdt in Wenen een proef met beacontechnologie om klanten te herkennen en persoonlijke berichten te sturen.

Conrad, ook een van Europa’s grootste online elektronicawinkels installeert hiertoe negen Bluetooth-bakens in zijn winkel. Dat gebeurt op strategische plekken zoals bij de entree en uitgang en de kassa’s.

Een nadeel van dit soort systemen is dat klanten van Conrad, en bij alle andere winkels daar dit getest wordt, een speciale app op hun telefoon moeten hebben. En als ze die al hebben dan moeten ze ook de Bluetooth-antenne op hun toestel hebben geactiveerd. De combinatie van deze twee randvoorwaarden vormt een redelijk drempel voor de acceptatie van dit soort systemen.

Ondanks deze technische drempel zijn afgelopen twee weken tienduizend berichten verstuurd naar klanten, omgerekend duizend per dag. Het is niet bekend of en welke frequency cap Conrad hanteert.

De winkel denkt erover om naast tegoedbonnen in de toekomst ook video’s per Bluetooth naar telefoons te sturen.

Foto: Cristian (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

van Deurzen

Beste redactie, wat een vage aparte nuance weer…. een nadeel is dat een app geinstalleerd moet worden… tjonge jonge jonge. De ene keer is iedereen bang dat je overspoeld wordt met berichten van beacons en is het gelukkig fijn dat je een app moet installeren. En nu precies het tegenovergestelde… Het is juist goed dat je iets moet/mag doen om dan iets te krijgen. Niet om te pesten of te moeten maar om te controleren. En mocht een Conrad of wie dan ook teveel berichten de wereld in jassen, dan wordt de app vanzelf gedeinstalleerd heb je een zelf controlling publiek. Maar vier alineas schrijven en de grootste besteden aan oh oh oh wat moeilijk, dat is simpel gezegd raar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond