Deel dit artikel
-

Consument geeft minder uit bij webwinkels

Nederlandse consumenten gaven in het najaar tien procent minder uit aan webaankopen dan een jaar geleden.

Het gemiddelde aankoopbedrag van de zaken die op Mijnwebwinkel.nl zijn aangesloten daalde van 61 euro naar 55 euro. Dat geldt enkel voor de maanden november en december. Het winkelplatform veronderstelt dat Nederlanders iets terughoudender zijn geweest met sint- en kerstaankopen.

Over heel 2011 steeg de omzet van de abonnees van Mijnwebwinkel daarentegen met 9,8 procent tot 60,8 miljoen euro. Dat is een fractie van een procent van de totale handelswaarde van webwinkels in Nederland, wat dit jaar rond de negen miljard uitkomt.

Het aantal transacties steeg over 2011 met zeventien procent tot 547.000.

Het nieuws van Lemonweb, dat het platform exploiteert, duidt erop dat mensen steeds vaker aankopen van kleinere bedragen doen.

Het bedrijf becommentarieert: “Opvallend is dat waar in juli en augustus 2010 de online verkopen sterk terugliepen er in 2011 een veel kleinere afname van de omzet is. Een mogelijke oorzaak hiervan is de natte zomerperiode, waardoor de Nederlandse consument het vertier meer binnen moest zoeken. Vanaf september zien we traditioneel een stijging van de online bestedingen, met een piek in november en december. Hoewel er dit jaar in deze maanden een recordomzet werd geboekt door de webwinkels, lag deze amper 2 procent boven de omzet van dezelfde periode in 2010.”

Foto: Erik Söderström (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

Wat ik een beetje tegen dit soort onderzoeken heb, is dat het maar om een relatief kleine steekproef gaat… Dus, alleen webwinkels die bij mijnwebwinkel.nl zijn aangesloten. Uit andere onderzoeken blijkt een gem. aankoopbedrag van meer dan 250 euro p.p. Ligt er vooral aan of bijv. reisaankopen worden meegenomen (en dat zal hier wel niet zo zijn) en of de webwinkels waar het om gaat vooral kleine en minder dure spullen verkopen… Want professionele webwinkels maken al gauw gebruik van andere software.

En, zullen we proberen om Nederland juist uit de recessie te krijgen? Dus niet alles vanuit de negatieve kant te benaderen? Want ik lees dat er bij deze kleine webwinkels in totaal 10% meer is besteed en alleen in de laatste 2 maanden wat minder.

Michel

Wat een slecht ‘gesponsord’ bericht. De omzet van de vaak kleinere webwinkels, want dat is de doelgroep van Mijnwebwinkel.nl stijgt met bijna 10%, wat goed nieuws is. Vervolgens wordt het bericht van een recessieachtige ‘kop’ voorzien, die kant nog wal raakt.

De kop en de intro van het bericht doen vermoeden dat “De Nederlandse Consument” 10% minder heeft uitgegeven op het web. In werkelijkheid gaat dit echter om de consumenten die iets hebben besteld bij Mijnwebwinkel.nl aangesloten webwinkels. Zoals in het bericht te lezen staat, bedraagt de omzet van de aangesloten webwinkels van Mijnwebwinkel, slechts een fractie van een procent van de totale handelswaarde. Het gaat hier dus om de welbekende druppel op een gloeiende plaat.

Wat ik mis zijn steekhoudende gegevens en referentiekaders als; Hoe verhoudt zich deze ontwikkeling tot de totale Nederlandse webwinkel markt. In welk perspectief staat dit tot de internationale e-commerce markt. Is het aantal leden toe of afgenomen binnen de Mijnwebwinkelformule? Wat zijn de verwachtingen voor 2012? Wat zijn überhaupt de trends en ontwikkelingen in de e-commerce markt?

Volgende keer toch graag wat meer en uitgebreider research doen alvorens zo’n nietszeggend bericht te plaatsen. Dit is er duidelijk een in de categorie het kan vriezen en het kan dooien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond