Deel dit artikel
-

Consument vindt late bestelling onzin

Bestellingen na 21.00 uur hoeft voor de gemiddelde Nederlander niet. Dat blijkt uit het logistiek webshop onderzoek van VU Amsterdam en E-Sharp, dat gisteren op Emerce eFulfillment werd gepresenteerd en later vandaag ook op de vakbeurs ICT & Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht wordt toegelicht.

Het merendeel van de Nederlanders vindt 20.00 uur een ideale cut-off tijd, oftewel de tijd waarop nog bestellingen voor de volgende dag kunnen worden geplaatst. Veel later op de avond hoeft voor de gemiddelde Nederlander niet. Alleen consumenten die frequent kopen willen na 22.00 uur kopen.

De Nederlander wil ook geen snelle bezorging als hij daarmee kosten bespaart, iets wat ook buitenlandse onderzoeken laten zien.

De Nederlandse markt lijkt verder niet rijp voor afhaalpunten en kluizen. De consument wil bezorging aan huis, en vindt het prima als de buren het pakje aannemen wanneer er niemand thuis is. Afhalen in een winkel prefereert slechts 15 procent.

Leverinformatie via sms heeft evenmin de voorkeur van Nederlandse consumenten. Dan kan gewoon via e-mail. Wel wil hij weten wat de verzendkosten zijn, de verwachte leverdatum en de beschikbaarheid.

Tot slot consumeert de consument voornamelijk in Nederland zelf. Volgens VU-onderzoeker Sander de Leeuw is dat omdat ‘Nederland met snelle bezorgingen enorm verwend is’. Als we al iets in het buitenland bestellen is dat in Duitsland of Engeland. Frankrijk wordt mogelijk vanwege de taalbarrière vermeden.

De resultaten van het onderzoek Global Webshop Logistics 2014 zullen deze week online beschikbaar komen.

Deel dit bericht

5 Reacties

KoalaBear

Ik vind het wel fijn, dat als je vaak ‘s-avonds aan iets denkt, dat je het dan de volgende dag in huis kan hebben.

Bart Rietveld

Ik ben benieuwd of de cijfers van de webshops hetzelfde zeggen als de gepeilde mening van de consument. Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij discussies over bijvoorbeeld zondagsopenstelling van winkels. Mensen geven aan dat dit niet nodig is, maar toch loopt het storm.. Rara hoe kan dat!?

Maurice

Ik denk dat er nog wel een verschil is tussen wat mensen zeggen te willen en wat ze daadwerkelijk doen. Wij zien bijvoorbeeld een enorme piek na 21.00 in het aantal bestellingen, zeker op mobiel en tablets (dat gezamenlijk richting de 50% gaat). Daarnaast noem ik “15% wil artikelen afhalen” een enorm aantal. Op het volume dat wij jaarlijks verzenden zijn dat miljoenen bestellingen.

CowboyTim

Als het kan laat ik mijn pakketje altijd bij de Primera afleveren om ‘m dan na mijn werk op te halen.

Aan huis vind ik eigenljk maar irritant en niet efficiënt.

Een kluis lijkt mij ook minder, vanwege diefstal en mogelijke hacks.

Bos - Aldoor

Wij zien juist nog erg veel bestellingen laat op de avond. En in veel gevallen wil de klant het toch zsm in huis hebben. Dus de uitkomst van dit onderzoek verbaast mij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond