Deel dit artikel
-

Consument wantrouwt meeste reclame, context geboden

Twee op de drie consumenten wantrouwt reclameboodschappen, ongeacht of ze die op traditionele of digitale media zien. Marketeers moeten de omslag maken van zenden naar communiceren en toegevoegde waarde bewijzen.

Hoewel er miljarden euro’s in omgaan, is reclame maken in de nabije toekomst niet meer voldoende om klanten te werven en behouden. Merkentrouw is laag en actiematige reclamecampagnes zijn onvoldoende om klantrelaties mee op te bouwen. De meeste communicatie rondom merken vindt sowieso al buiten de campagnes om plaats.

De consument hecht nog het meeste vertrouwen aan informatie op websites van bedrijven en merken zelf (32%). De nummer twee is reclame bij zoekmachines (30%), gevolgd door reclame op tv (24%) en kranten (23%). Reclame op social media scoort op de vertrouwensschaal niet hoger dan achttien procent.

Marktonderzoeker Forrester gaat zelfs zo ver, dat het het einde van mediabureaus voorspelt. Althans, de bureaus die hun bestaansrecht ontlenen aan het inkopen van mediaruimte. “Mediabureaus verdampen omdat massamedia een langzame dood sterven. De marketeer verschuift zijn aandacht naar context en functionaliteit”.

Zenden moet veranderen in lerend communiceren.

Als voorbeeld van ‘het nieuwe marketing’ haalt het bureau Nike aan met zijn Nike+-platform. Dat is een functioneel platform dat drijft op klantdata, die tot op zekere hoogte is opengesteld voor derden om daar specialistische software en hardware rondom te ontwikkelen.

“Er is een nieuwe manier van marketing nodig, gebaseerd op inzichten die worden verkregen via interacties. Iedere interactie met een merk leert wat de consument probeert te bewerkstelligen op dat moment. Bedrijven moeten een mechanisme bouwen dat kan reageren op het klantinzicht van dat moment, wat leidt tot volgende interacties.”

De mediabureaus van de toekomst verenigen strategie, branding en contentdiensten met technologie.

Foto: Keoni Cabral (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Tom

Tja…denk dat de slimme marketeer al veel langer bezig is met goede content strategieën of zelfs experimenteert met vormen van content curation.

Deze slimme marketeer zal ook echt zelf zijn stempel moeten drukken op strategie en uitvoering, want ook de nieuwe hippe platformen (Google, Twitter, Linkedin) bieden nog teveel te makkelijke en platte vormen van advertising aan…

Hans de Ligt

De kunst van het verleiden, mond tot mond reclame, aandacht geven, allemaal zo oud als de weg naar Rome. Maar in de tijd van autonome vraag zijn de meeste marketeers dit helemaal verleerd of erger nog hebben ze dit op school nooit geleerd…. Ik schrik bijna elke dag weer van het niveau van aan de andere kant van de tafel en de bereidheid om te veranderen (niet) Never waste a good crisis! mensen.

Sabine de Vos

We weten toch ondertussen ook wel dat er verschil is tussen wat de consument rapporteert te voelen, en zijn daadwerkelijke gedrag? De stap van “De consument wantrouwt” naar “dus marketing werkt niet” wordt in mijn ogen te makkelijk genomen en te kritiekloos geaccepteerd.

De hang naar contentmarketing en andere nieuwe vormen komen mij een beetje over als recepten voor kinderen waar je de groentes maar in gaat verbergen: Stiekem toch marketing onder de vlag van de Nieuwe Hotness (TM).

Dat wil niet zeggen dat ik niet geloof in nieuwe vormen, maar in hybride verschijningen (push én pull), en gestaafd door onderbouwing. En een hele gekke gedachte: voor verschillende merken en verticals werken verschillende dingen.

Rob de Mink

Stay connected, zal steeds meer het verschil maken. Voor zowel b2b als b2c. Informatie weggeven, oplossingen bieden, betrokkenheid tonen, kortom de dialoog aangaan. Communities waar jij over je merk en met je ambassadeurs over je merk praat. Neuromarketing is steeds gemakkelijker inzetbaar. Eén op één met je klant of prospect. Webcare, meepraten over wat er over je wordt gezegd. Dat roepen we al jaren. De meeste traditionele marketeers doen niets en houden vast aan oude media en oude kanalen. Het nog steeds actuele boek Tribes van Seth Godin is een mooi voorbeeld, hoe wordt beschreven waarom men o.a. uit angst voor het verliezen van de baan, niet meegaat met de tijd. Men ondanks vele nieuwe mogelijkheden en technologieën, traditioneel blijft werken. Mooi voorbeeld is de platenindustrie, een branche met miljardenomzetten. “Dan zal er eens iemand een mp3’je downloaden, dat raakt ons niet”. We weten allemaal hoe het is afgelopen. Open de ogen, de mogelijkheden zijn oneindig!

Tony

Wie vertrouwd er nou een reclame?

Reclames zijn gebaseert op het verkopen van producten dus de verkoper probeert zijn product zo goed mogelijk over te laten komen…

Dreft gaat drie keer langer mee!!!!! (gebaseert op afwasmiddel zonder concentraat)

aquafresh Beschermt Je tanden geweldig (door middel van fluoride???) …. kijk een medifacts logo (is gewoon een reclamebureau)

Reclames zijn altijd zo goed mogelijk

Wanneer je een product ziet wat er goed uit ziet dan ga je toch even die 10 minuten op internet en typ je in google … merknaam + product + topic/review..

Als ik een reclamebron zou vertrouwen is het wel social media, daar kunnen mensen teminste een mening geven over een product en is de verkoper niet meer zoveel in het voordeel.

Maargoed ik denk dat dit onderzoek niet gebaseert is op alleen jongeren/jong volwassene dus daarom zakt het naar 18%

Mensen moeten gewoon wat meer gaan nadenken voordat ze iets vertrouwen… 3 onafhankelijke internetwebsites, of het nou youtube is , een topic/review-meningsite of social media zorgen ervoor dat je niet genaait wordt.

Groet,

Tony

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond