Deel dit artikel
-

Consumentenbond: Lastminute is holle marketingterm

Lastminute-reizen voor een spotprijs die binnen een paar dagen vertrekken, bestaan nog nauwelijks. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De term ‘lastminute’ wordt echter nog altijd te pas en te onpas wordt gebruikt. Vertrekdata liggen soms meer dan een maand na de boekingsdatum en de aangeboden reizen zijn vaak niet goedkoper dan reguliere aanbiedingen.

De term ‘lastminute’ levert in een zoekmachine meer dan een miljard resultaten op, variërend van vertrek op dezelfde dag tot vertrek over anderhalve maand. Sommige aanbiedingen blijken ook niet te kloppen: de reis is niet meer beschikbaar of het vliegtuig is al vertrokken. De onderzoekers vonden online zelfs reizen van het failliete Oad.

Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, is lastminute een holle marketingterm geworden en consumenten zien door de bomen het  bos niet meer. ‘Prijzen vergelijken blijft lonend, maar je doet er goed aan ook naar andere aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld vroegboekkortingen, te kijken. Die aanbiedingen zijn vaak net zo aantrekkelijk, en een stuk flexibeler qua vertrekdata.’

Ook offline is ‘lastminute’ niet meer wat het geweest is. Met een koffer op goed geluk naar de luchthaven levert weinig op. Op Schiphol worden zogenaamde lastminute-reizen aangeboden, maar het vertrek is vaak pas over enkele weken en de prijs verschilt nauwelijks van online-aanbiedingen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Roderik

Ergens vind ik de term ‘consumentenbond’ misschien nog wel holler. Een organisatie die zich voordoet als voorvechter voor de consument maar vervolgens met allerlei iframe constructies energie en internet aanbied tegen uiteraard flinke commissie. Een organisatie die abonnementen op het eigen blad stilzwijgend verlengd maar organisaties die een soortgelijke constructie hanteren bekritiseert. Een organisatie die zich inlaat met collectieven die zogenaamd tot lagere lasten moeten leiden maar in werkelijk de consument gewoon met een te duur abonnement opzadelen voor langere tijd. Is het echt aan deze organisatie om kritiek op anderen te hebben?

Peter Verhoeven

Aangezien ik al een tijdje in deze branche bezig ben is de term kast minute ook goed te merken aan de zoektermen.

De ‘aanbiedingen’ en ‘vroegboekkortingen’ in januari wijken overigens nauwelijks af t.o.v de prijzen enkele maanden later. Dit met natuurlijk dezelfde vertrekdatum.

Wat je wel veel ziet is continue schommelde prijzen.

Jan

@Roderik , jij slaat de spijker op de kop. Deze ‘bond’ is al lang een bedrijf en afhakelijk van zijn klanten. Met een omzet van rond 40 miljoen waarvan de helft aan salarissen weggaat en het dan toch nog voor elkaar krijgt verlies te maken. Klanten zijn ook in dit geval bepaalde aanbieders ( sponsors) en niet de consumenten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond