Deel dit artikel
-

Consumentenautoriteit gaat onbetrouwbare webwinkels aanpakken

De Consumentenautoriteit gaat scherp toezien op onbetrouwbare webwinkels. Dit maakte de toezichthouder bekend bij de presentatie van haar Agenda 2012-2013.

De organisatie vindt het verscherpte toezicht noodzakelijk nu steeds meer consumenten kiezen voor het gemak van online shoppen. Het aantal klachten over webshops die het bestelde product niet leveren of die het geld niet terugbetalen als men binnen de wettelijke termijn van de koop afziet, neemt navenant toe.

De Consumentenautoriteit wil snel optreden tegen webshops die de regels overtreden, zo laat men weten. “De signalen die wij ontvangen via ons loket ConsuWijzer, zijn daarbij belangrijke inbreng.”

Veelgehoorde klachten zijn dat bestelde producten niet worden geleverd, dat het herroepingsrecht niet correct wordt nageleefd en dat bepaalde webshops niet bereikbaar zijn voor vragen of klachten.

Via het informatieloket ConsuWijzer melden veel consumenten vooral last te hebben van agressieve telefonische werving voor energie- en telecomcontracten, puzzelboekjes of goede doelen. De informatie die zij ontvangen is vaak verwarrend of onvolledig, waardoor zij soms ongewild een overeenkomst hebben afgesloten. De Consumentenautoriteit wil hier ook een eind aan maken door zowel met de sector af te spreken dat de regels beter worden nageleefd als op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Ook wil de Consumentenautoriteit de prijzen in de reisbranche aanpakken. Bij het online boeken van een reis of vliegticket blijkt er vaak een groot verschil te zijn tussen de prijs waarmee wordt geadverteerd en de prijs die de consument uiteindelijk moet betalen. Tijdens het boekingsproces wordt de consument vaak geconfronteerd met allerlei onverwachte reserveringskosten.

De Consumentenautoriteit kan optreden tegen ‘lokprijzen’ en sancties opleggen. Daarnaast zal de toezichthouder samen met de betrokken organisaties de kennis bij de bedrijven over de geldende regels voor prijstransparantie bevorderen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Cem

Van de site hello fresh een eenmalig voedselpakket besteld.was soort kennismakings aanbieding(met een kortingsbon)en ja hoor ik zat aan een abonnement vast van een voedselpakket.?????!!!!
Ik vind het dat het niet duidelijk aangegeven is en wie wil een abonnement op een voedsel?ik vind het oplichterij.mvg cen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond