Deel dit artikel
-

Conventionele retailer kan slag naar online maar moeilijk maken

Conventionele retailers in het non-food segment kunnen de slag naar het omnichannel concept maar moeilijk maken. De bedrijven hebben veel moeite om de juiste combinatie te vinden van online én offline verkoopkanalen. Dat zegt KPMG.

De conventionele retailer heeft in het algemeen maar weinig oog voor nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van nieuwe concurrenten op de markt, de beschikbaarheid van steeds meer klantgegevens en het feit dat ouderen in toenemend mate het internet ontdekken.

Ook onderschatten de retailers het belang van een scherpe prijsstelling en een gedegen aanwezigheid op het internet.

Het is de vraag of de conventionele retailer in staat is om het omnichannel concept op eigen houtje te realiseren. Voor veel van deze bedrijven lijkt samenwerking met een echte online retailer onontkoombaar.

In het onderzoek ‘Retail 2025’ van KPMG spreken vijftien vooraanstaande Nederlandse non-food retailers hun toekomstverwachtingen uit. Zij voorzien dat in 2025 het volume van de offline aankopen nog verder teruggelopen zal zijn. Tegen die tijd zal één op de drie aankopen van non-food producten via het internet plaatsvinden.

Op dit moment is het aandeel online aankopen op het totale koopvolume zo’n 15 procent. Deze verdubbeling betekent dat non-food retailers in toenemende mate zullen kiezen voor kleinere winkeloppervlakken op A-locaties, waardoor zij in staat zijn om voldoende omzet per winkeloppervlak te generen. Hier is de voorraad beperkt en wordt de klant de mogelijkheid geboden om online te bestellen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat het gebruik van klantgegevens de komende jaren aanzienlijk zal gaan toenemen. De verwachting van de onderzochte retailers is dat klanten in 2025 minder problemen zullen hebben met de bescherming van hun privacy als zij in ruil daarvoor een korting krijgen op producten. Er zal volgens KPMG meer geïnvesteerd moeten worden in Big Data.

Deel dit bericht

2 Reacties

Henk

Goh, wat een waanzinnig goed en baanbrekend onderzoek!

Han

Zijn het daarom ook conventionele ondernemers? Het woord zegt het toch al: ouderwets, niet flexibel.
Eigenlijk is KPMG een conventionele organisatie….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond