Deel dit artikel
-

“Crowdfunding hard gegroeid in 2011”

“Afgelopen half jaar heeft echt een explosie laten zien in crowdfunding”. Ronald Kleverlaans technisch platform dat dit faciliteert verwerkte afgelopen jaar een miljoen euro aan donaties.

“Het begon met goede doelen, maar je ziet nu dat andere sectoren aanhaken. Denk aan architectuur, cultureel erfgoed en de kunstsector. Ook de bedragen nemen toe. Eerst hadden projecten doelen om enkele duizenden euro op te halen, nu soms al een paar ton.”

Kleverlaans bedrijf Webclusive exploiteert al enige tijd de technologie waarmee instanties online crowdfunding kunnen instellen. De directeur ziet het sentiment rondom deze vorm van financiering omslaan, van totaal onbekend naar het verkennend aftasten door fondsenwervers.

Het aantal burgers dat via zijn platform, of dat van anderen, geld inzendt via social media, widgets of de actiesites zelf verdubbelt ieder jaar. Nu zijn dat er enkele tienduizenden.

De groei is er volgens Kleverlaan nog niet uit, omdat crowdfunding in een behoefte kan voorzien waar grote radio- en tv-acties en andere nationale campagnes niet in kunnen voorzien: gedetailleerde transparantie. “Bij dit soort kleine projecten zie je zelf waar het geld terecht komt en kan de instantie in interactie blijven met de donateurs. We willen niet alleen geldgevers, maar een bestand met belangstellenden.”

De site Voordekunst.nl zou een van de grotere crowdfundingprojecten zijn in de Nederlandse kunstsector.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond