Deel dit artikel
-

Daling online omzet Sanoma Nederland

De online tak van Sanoma in Nederland noteert een omzetdaling van 1 procent in het afgelopen kwartaal en 6 procent in 2013 tot nu toe.

Absolute cijfers geeft de uitgeverij niet in de kwartaalcijfers die vanochtend werden gepresenteerd (rapport, presentatie; PDF).

Het bedrijf maakte zojuist de details bekend van de reorganisatie die komende kwartalen wordt doorgevoerd. De online activiteiten zullen centraal worden aangestuurd vanuit Finland en een aantal segmenten (17 titels) wordt als kernactiviteit bestempeld. Daarmee wordt de transitie van print naar digitaal uitgevoerd. 32 andere titels komen in Nederland onder strategische heroriëntatie.

De nieuwe Nederlandse directeur Peter de Mönnink krijgt online weinig strategisch materiaal om mee te werken. Hoewel het online kanaal centraal wordt gesteld in de nieuwe organisatie worden de koers in Finland uitgestippeld. De Nederlandse tak heeft operationeel te kampen met een negatieve trend. De online verkopen dalen al een aantal kwartalen achter elkaar, terwijl in Finland nog dubbelcijferige groei wordt geschreven.

De blauwdruk van de nieuwe organisatie ziet er zo uit:

Uit de kwartaalcijfers die daarnet werden gepresenteerd komt naar voren dat Nederland een omzet van 164,7 miljoen euro boekt. Dat is een daling van 5,1 procent. Het grootste deel van die daling komt voor rekening van de bladentak (-22 procent). Bij radio en televisie is sprake van een kleine groei (1 procent).

Het internationale Sanomaconcern haalde een omzet van 568 miljoen euro, 32 miljoen euro minder dan een jaar geleden. De winst voor belasting en rente bedraagt 76,9 miljoen.

Deel dit bericht

5 Reacties

P. Moeskroen

De Teloorgang van wat eens….. Nu een zinkend schip… Veel te laat op de boot gestapt die online heet!

Sanoma schrapt 500 banen
(bron Telegraaf)
Sanoma Media Nederland (SMN) gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf schrapt ongeveer 500 banen bij zijn tijdschriftentak. Slechts 17 bladentitels blijven over. Bekende mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken.

Het Finse mediaconcern maakte vanochtend de reorganisatieplannen voor zijn Nederlandse tak bekend.
Sanoma gaat zich binnen zijn Nederlandse bladendivisie richten op 17 zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck. De merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive. Bekende mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die blijven.
Het mediaconcern begint met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

van Deurzen

@P. Moeskroen: Wat een nonsense te stellen dat men te laat op de online toer is gegaan… Sanoma heeft ook een digitale/online tak met nu.nl, kieskeurig.nl etc etc etc etc. Daar wordt niet gesneden volgens mij. Wel is het knap dat ze een krimp in omzet weten te realiseren waar de andere uitgevers veelal online wel groei realiseren (waarbij je vaak wel de pijndelen moet weglaten om dat beeld te krijgen) – kijk naar een TMG, online groei vs papieren krimp (zelfs met het afschrijven van H….)

PMoeskroen

@vanDeurzen

Als oud medewerker van Sanoma weet ik waar over ik spreek. Allemaal leuke initiatieven die jij noemt. Echter net als elk groot mediabedrijf maakt Sanoma een cruciale fout. In het verleden zijn veel initiatieven aangekocht. Deze werden dan bemand met zogenaamde experts (lees zo van school) terwijl de originele mensen achter deze initiatieven op een zijspoor werden gezet. Is het dan gek dat de omzet daalt. Een auto gaat ook niet rijden op volle kracht als je er een grasmaai machine motor inzet.

Sideline

Springer heeft in Duitsland ook een mooie ommezwaai gemaakt. Hup meer investeren in online en een beetje agressiever acquisitie plegen. Fashionchick was volgens mij een goede move, kieskeurig hebben ze ook, nu nog wat meer contentsites en een affiliate netwerk dan komen ze een heel eind.

Wim Tjaberinga

Allemaal heel triest wat er gebeurt bij Sanoma. Het gevolg van te veel besturen en te weinig inspirerende visie. Sanoma is zeker geen zinkend schip want zit nog heel veel potentie in het bedrijf. Of de nieuwe strategie in staat zal zijn die potentie uit de onderneming te halen, dat zal de nabije toekomst uit moeten wijzen. Wat wel in de strategie ontbreekt is een “WOW”-gevoel, een inspirerende visie die Sanoma met al haar (media)kennis en ervaring weer op het juiste spoor kan zetten. Het is te veel het resultaat van een gedegen studie van een management adviesbureau. Het ontbreekt daardoor aan een visie die media verbindt, een visie die er op gericht is de de markt te leiden en niet te volgen, een visie die bewust op zoek gaat klantgedreven vernieuwing en innovatie. Dat laatste niet door te participeren in leuke en veelbelovende startups, maar vanuit de eigen organisatie, door een diepgewortelde interesse in media en de behoefte dit te vetalen in vernieuwende producten en concepten. Kijk naar bijvoorbeeld naar het succesvolle Zweedse Bonnier: “To continuously Reinvent Media.”. Het vraagt erom dat de medewerkers kritisch op zichzelf blijven, zichzelf continu uitdagen, alles ter discussie durven te stellen en een doorlopende dialoog aangaan met hun klanten of zoek naar trends, behoeften en nieuwe ideeën. Dat is natuurlijk wat anders dan wekelijks of maandelijks een blaadje vullen. Daarvan weten ondertussen dat het niet genoeg is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond