Deel dit artikel
-

Datasilo zit online marketing in de weg

Gefragmenteerde klantinformatie vormt voor veel Nederlandse bedrijven het belangrijkste struikelblok bij het voeren van een succesvol marketingbeleid. Dat zegt marketingbureau 2bMore op basis van eigen onderzoek onder bedrijven met 100.000 relaties.

Bedrijven kampen nog altijd met datasilo’s. Ook is dynamische data vaak niet realtime beschikbaar.

Het uitbouwen en vasthouden van klanten wordt door 53 procent van de bedrijven als grootste marketinguitdaging gezien, op de voet gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). De integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing staan een stuk lager op de agenda (beide 23 procent).

Externe communicatiekanalen blijken bij veel bedrijven niet (met elkaar) geïntegreerd. De grootste groep bedrijven heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (bijvoorbeeld direct mail, telemarketing of sms) en 26 procent aan twee andere kanalen.

Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten datasilo’s. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet, zegt 2bMore. Negen op de tien bedrijven verzamelen persoonsgegevens en acht op de tien  bewaren gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk, websitestatistieken en nieuwsbriefstatistieken worden bijgehouden. Maar het combineren van deze gegevens blijft een lastig opgave.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond