Deel dit artikel
-

DDMA: ‘Doe meer met privacy’

Brancheorganisatie DDMA wil dat bedrijven met hun privacy een stap verder gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving.

In december is er een akkoord bereikt over de nieuwe Europese privacywet en sinds 1 januari is de meldplicht datalekken in Nederland van kracht. Voor schending van de privacywet kunnen boetes tot vier procent van de omzet worden uitgedeeld, terwijl het niet melden van een datalek een boete van 820.000 euro kan opleveren. De grote financiële risico’s zorgen ervoor dat de bescherming van persoonsgegevens inmiddels een thema is waar directies niet meer omheen kunnen.

DDMA-directeur Diana Janssen pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. ‘Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal.’

Daar komt bij dat actief werken aan consumentenvertrouwen niet alleen uit ethisch oogpunt een must is. Ook voor de financiële toekomst van bedrijven wordt dit steeds belangrijker, benadrukt Janssen.

De consument zal zijn bereidheid om data te delen immers steeds meer baseren op de mate waarin hij het bedrijf vertrouwt en de service die hij in ruil voor zijn data ontvangt. Is dat vertrouwen er niet, dan is de kans groot dat hij naar de concurrent stapt.

Op donderdag 7 april organiseert DDMA een voorlichtingsbijeenkomst over de nieuwe Europese privacywet. Twee experts uit Brussel lichten toe wat deze nieuwe regeling betekent voor de datastrategie van bedrijven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond