Deel dit artikel
-

Debitel lanceert Lowcall: prepaid zonder opwaarderen

Debitel komt later deze week met een nieuwe prepaiddienst waarvoor je pas achteraf betaalt. Bij Debitel LowCall is er geen verschil in prijs tussen bellen naar vaste en mobiele nummers en er zijn geen dal- en piekuren. De tarieven zijn iets lager dan bij Easymobile en KPN's Simyo.

Bellers hebben bij Lowcall geen vast contract en geen beltegoed, maar krijgen achteraf de rekening. Er is één vast gesprekstarief (14 cent per minuut) en één vast sms-tarief (7 cent per sms). Bij Simyo, de nieuwe prepaiddienst van KPN, liggen de gesprekskosten met 16 cent per minuut twee cent hoger. Sms’jes versturen kost 1 cent meer bij Simyo vergeleken met Lowcall. De andere nieuwkomer Easymobile hanteert dezelfde tarieven als Simyo.

Bellers moeten via internet een simkaart bestellen voor een eenmalig bedrag van tien euro en zelf in bezit zijn van een telefoon. De site lowcall, die Emerce al heeft gezien, wordt later deze week gelanceerd.

“Easymobile en Simyo beweren iets nieuws te hebben, maar dat is pas echt nieuw”, beweert Debitel-woordvoerster Ida Heerkens.
“We schatten dat er zeven miljoen prepaid bellers in Nederland zijn. Lowcall is voor een hele grote groep mensen interessant. Je hoeft nooit meer te opwaarderen, je zit nooit zonder beltegoed waardoor je gesprek uitvalt”, aldus Heerkens tegen Emerce.

Debitel wil van nieuwe Lowcall-bellers geen kopietjes van identificatiebewijzen hebben. “Dat mensen geen paspoortkopietje hoeven opsturen is een ricisco wat we zelf lopen. Het hele registratieproces kost hierdoor volgens ons maar drie minuten. Maar we vragen nieuwe klanten wel eenmalig tien euro over te maken voor de simkaart. Wij herkennen dan aan de betaling of diegene ook is wie hij zegt te zijn, oftewel of zijn bankrekening klopt met de naam en adresgegevens,” zegt Heerkens.

Er is geen minimum verplicht gebruik bij Lowcall. Heerkens: “Dat is ook handig voor bijvooreeld ouderen mensen die alleen een mobieltje hebben om gebeld te worden. Je blijft altijd bereikbaar ook als je niet belt.” Klanten van Debitel bellen via de netwerken van KPN, Telfort en Vodafone. Het bedrijf heeft 34 eigen winkels in Nederland.

Deel dit bericht

22 Reacties

Rutger

Dit is dus geen Prepaid. Met Prepaid betaal je namelijk vooraf. Vandaar de naam.Dit is gewoon Postpaid, oftewel een abonnement. Nieuw is dat het abonnement blijkbaar gratis is, en er alleen beltarieven en een eenmalig bedrag worden gerekend.Debitel loopt twee belangrijke risico's t.o.v. Prepaid: wanbetalers en mensen die geen klant willen worden omdat ze anoniem willen blijven.

Jan

@Rutger: Nee, geen abonnement en geen contract staat er op de website van Lowcall…

Rutger

@Jan: Geen abonnement, zelfs. Maar in elk geval wel betalen achteraf, hetgeen nu gebruikelijk is bij abonnementen.

Maurits

hoe ga je dan afrekenen?

Henk

Knap van de Debitel marketing fabriek dat mensen zelfs hier denken dat dit een vorm van "prepaid" is haha. Dit is inderdaad geen "prepaid" (woord zegt het zelf al) maar gewoon een abbo zonder vaste kosten. Het woord prepaid is gewoon misleidend en onzinnig in deze context. Redelijk flexibel, geen gedoe met belbundels of vaste maand bedragen maar nog steeds is er sprake van een rekening voor de gemaakte kosten per gesprek, in dit geval dus "post paid cq. pay per call". :) Eigenlijk niks nieuws, alleen uiteraard flink gehyped met allerlei buzzwords waardoor er wellicht onduidelijkheid ontstaat qua concept.  Goed lezen is ook een kunst! :) Voordeel van dit alles is wel dat je als klant steeds makkelijker kunt uitrekenen wat je kwijt wil zijn aan "bellen". De prijzen zullen alleen maar dalen voor mobiele diensten. Henk

Surlalune

Leuk dat Debitel zijn buitenlandse tarieven ook èrg transparant maakt maar-niet-heus: niet op de LowCall site te vinden. Ik ben klant bij Debitel. Bij de afrekening van mijn vorige vakantie in Frankrijk schrok ik me achteraf rot: de buitenlandtarieven van Debitel zijn op zijn minst exorbitant te noemen. Zal ook wel voor LowCall gelden.  Nog een leuk detail: nummerbehoud naar Lowcall is voor Debitel klanten om "technische redenen" niet mogelijk. Ja, ja – het llijkt er meer op dat de nieuwe dienst geen bestaande business mag "opeten".  Kortom, fijne klantvriendelijke tent. Gelukkig is mijn contract inmiddels opzegbaar, ik ga lekker (met nummer!) naar een andere aanbieder.

Paulus

Ik vind het vooral frappant dat je met dit nieuwe gedoe MINDER gaat betalen dan met een abonnement. Met een abo zit je aan van alles vast (contract, bindels) en als je over je bundel heen gaat betaal je per minuut minimaal 24 ct (Telfort) of zelfs 19 ct (KPN en Vodafone). Dat Debitel vooral bestaat uit een stelletje boeven wist ik al, maar het wordt bij alle providers steeds duidelijker: Neem geen abonnement meer!

Pipo

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat Debitel toch ook weer zal overgaan tot het pre-payen van de mobiele telefoonkosten. Er zitten een paar gevaren in voor Debitel; allereerst weten prepaid klanten dus niet meer wat zij maandelijks opbellen (omdat pas achteraf wordt gefactureerd) en zij dus voor grote verrassingen kan komen te staan); het tweede gevaar (icm het eerste gevaar voor de gebruiker) is het aantal (lees liever de grote aantallen) wanbetalers dat Debitel hiermee in de kaart speelt. Lekker veel bellen, en daarna niet meer betalen is helaas een motto dat voor de Nederlandse consument steeds vaker gehanteerd wordt.

Ingrid

Volgende feit was zojuist in het nieuws: Lowcall kan de kosten zo laag houden omdat zij geen "gratis" toestellen aanbieden. De kosten van zo'n zogenaamd gratis toestel worden bij elke andere provider verrekend in de belminuten en/of het abonnement, voor niets gaat immers de zon op! Ik vind het persoonlijk wel fijn dat je rekeningen achteraf krijgt want dan kun je een telefoongesprek voeren zonder het idee te hebben het gesprek kort te moeten houden of af te moeten ronden omdat je beltegoed (bijna) op is.

José

Ik ben als één van de weinige wel enthausiast over deze nieuwe dienst van Debitel. Geen contract, redelijk goedkoop bellen nl 14 cent en je weet toch waar je aan toe bent, want je kunt niet meer bellen dan €45,- per maand. Dus voor mensen die regelmatig opwaarderen bij vodafone, kpn, telfort en orange is dit een heel goed alternatief. Dat mensen sceptisch zijn dat snap ik wel, maar Nederlanders moeten altijd wel wat te zeiken hebben, toch???

Hugo

Ik denk dat ik dit ook ga nemen…. Moet je eens op bellen.com kijken naar de gemiddelde prijs voor 1 minuut bellen… Lowcall ligt op 14 cent (er staat 17) en de grote providers liggen op iets in de 40 cent… En je kunt je rekening en lopende kosten gewoon tussentijds bekijken online, dus niet achteraf een verrassing… De buitenlandse tarieven zijn van de site gehaald, maar stonden er oorspronkelijk wel op… Ik heb het bestand opgeslagen en hier kun je de tarieven vinden…. Heel erg wisselend, dus van tevoren gewoon goed kijken welk netwerk het goedkoopste is…  http://www6.rapidupload.com/dl.php?id=406

Erik

Laten we niet zeiken ik bespaar nu al door gebruik te maken van Simyo naar mijn mening het meest vertrouwd, als je niet bekend wil worden blijf je toch op prepayd hangen en stop je met zeuren, kritiek op de providers oke maar kritiek naar jezelf hou je maar in je eigen kringen. Iedereen altijd zeiken PREPAYD is te duur bla bla bla, nu komt er iets goedkopers en zit weer iedereen te zeiken. nou en, al hebben ze mijn gegevens wat maakt het mij uit, ben toch geen crimineel of telefoonstalker hahaha.werkelijk kinderachtige zeik, zeur niet en doe wat je lekker zit, voor jouw dat en voor mij dit. Beter 16 cent dan 45 cent. ik krijg nu meer voor elkaar doordat ik goedkoper bellen kan naar instellingen zonder dat het tuttuttut doet.Het levert mij in iedergeval meer op als met de duurdere prepayd tarieven. Ik ben een blije simyo gebruiker en vat het maar op zoals je wilt…

Ton

Jammer dat het Telfort-netwerk dat LowCall gebruikt geen of nauwelijks bereik heeft in IJsselstein-West en dit dus voor veel mensen die hier wonen niet interessant is!

Dionne

Ik heb nu bijna 1 jaar Lowcall. Op zich bevalt het mij zeer goed. Een eventueel nadeel is dat als je de klantenservice belt, ze je niet goed te woord staan. Dan blijken ze geen verstand van zaken te hebben. Mailen kan niet. Nu is onlangs mijn telefoon verloren, dus heb ik via internet de sim geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Dit werkte perfect!Ik heb heel vlot een nieuwe ontvangen maar nou komt het probleem: hij moet geactiveerd worden. En dit lukt dus niet.Dus maar weer bellen. De medewerkers snappen het ook niet, ze vertellen bovendien onzin, toen we daaruit waren heeft een medewerkster hem geactiveerd met de belofte:over een half uur kunt u bellen. (Dit was overigens 's ochtends ook al gebeurd en toen werd mij verteld dat ik 24 uur moest wachten.) Op de site staat overigens: enkele minuten. Het is nu inmiddels weer 6 uur later en ik kan nog steeds niet bellen. Ik heb nog op de site van Debitel gekeken naar een emailadres; ook dat ontbreekt daar.Dus…morgen nog een keer bellen en anders meld ik mij af. Dan betaal ik maar wat meer, dit werkt dus echt niet.Het is goedkoop, maar heb je een probleem: dan geen service!!!!!

frans

Ik wil lowcall voornamelijk gebruiken voor de gunstige gprs tarieven en omdat men het KPN netwerk gebruikt,telfort heeft hier in zeeland geen goed bereik.kom ik tot de ontdekking dat ik niet via KPN kan bellen!wel gebeld worden,gprs werkt ook maar dus niet bellen als het kpn netwerk geselecteerd wordt.De helpdesk biedt ook geen oplossing en zegt dat het waarschijnlijk komt omdat alle telfort klanten nog niet overgezet zijn naar kpn en dat het over een maand(!) waarschijnlijk vanzelf opgelost is.Kortom,ik moet handmatig het telfort netwerk instellen en maar even een maand wachten!Al met al geen goede reclame lijkt me.

Joop

Volgens de consumentenbond komt lowcall als beste uit de test, maar waar de consumentenbond echter helemaal geen rekening mee houdt is dat prepayd bellers uit voorzorg vaak een prepaydkaartje nemen zodat de kosten niet de pan uitreizen, het risico dat dat bij lowcall wel gebeurt als je in deze gevaarlijke catgoriegroep mensen behoort wat een risicio voorzichzelf is is dan ook aanzienlijk. Ik beschouw een abonnement van telfort dan nog veiliger ook al is de klantenservice en de handelswijze van telfort uiterst klantonvriendelijk maar bij hun krijg je tenminste 200 beliminuten voor 6.95 euro ip van 71 belminuten voor 10 euro, een beetje beller komt met gemak over die 71 belminuten heen en voordat je het weet zit je dan zo weer op 40 euro gemiddeld per maand.Al het gevaar zit hem in het ongelimiteert kunnen bellen terwijl je bij prepayd jezelf beschermt tegen ongewenst hoge rekeningen, terwijl dat bij lowcall niet mogenlijk is. Iemand die moeilijk maat weet te houden met bellen en regelmatig over de belminuten heen belt moet zeker geen lowcall afterpayd kaart nemen, je machtigt lowcall wel om maandelijks de kosten van je rekening af te schrijven.Het lijkt leuk maar is absoluut niet te vergelijken met de veilige prepayd kaart die je behoed voor torenhoge rekeningen.Natuurlijk heeft lowcall alang ingecalculeert dat een groot percentage mensen regelmatig over de belbundel heen zal bellen en daarom krijg je nou net iets meer minuutjes dan de concurenten maar zij halen die minuutjes ruimschoots er weer uit, dan zijn er ook nog een keer mensen die hun telefoon niet blokkeren als ze die op zak hebben en zonder dat ze het weten lopen bellen tot hun batterij op is.Het is even gevaarlijk als een abonnement en je krijgt veel minder belminuten. dat je niet vast zit aan een contract zie ik de voordelen echter niet van in. Ik vraag mij nu dan af wat dan wel de voordelen zijn om 10 euro voor 71 belminuten te betalen terwijl je bij bijvoorbeeld Telfort 200 minuten voor 6.95 krijgt en toch stukken veiliger zit wat betreft de bundel te overschrijden. Ik zie geen voordelen bij Lowcall alleen maar nadelen, is er iemand die een voordeel van Lowcall kan opnoemen?ik hoor en zie ze namenlijk graag.

Henk W

@joop Je vraagt de voordelen op te noemen. Het lijkt mij verstandiger eerst de andere reacties te lezen voordat je dit soort verhalen schrijft of vragen stelt. De voordelen (en nadelen) worden hier volgens mij uitgebreid genoemd.

Bart R

Beste Joop, Een paar voordelen van LowCall:1. HET grote (enige?) voordeel: Als je niet belt, hoef je ook niet te betalen! Bij een abonnement ben je altijd het maandbedrag kwijt.2. Je kunt jezelf beschermen tegen een hoge rekening door een lage bellimiet, bijv. 10 euro per maand in te stellen.3. Je zit niet vast aan een jaarcontract. Als het niet bevalt ben je binnen een maand weg.4. Redelijk lage kosten (E 1,50 per Mb) voor GPRS5. Het systeem is simpel. Bellen is 14ct per minuut, SMSje kost 7ct. Altijd. Geen ingewikkeld gedoe met verschillende tarieven voor piek- en dal, naar vast en naar mobiel, binnen- en buiten de bundel, aparte bundels voor bellen, SMS-en en GPRS, etc.6. Je kunt bellen, SMS-en en internetten. Bij veel aanbieders, bijv. Telfort, kun je uit het abonnement alln bellen. Wil je SMS-en, dan moet je een aparte bundel bijkopen. Dat vertekent de zogenaamd gunstige tarieven. Maar er zijn ook nadelen:1. Geen gratis helpdesk via e-mail. Alleen telefonisch voor 0,45 per minuut2. Belkosten zijn hoger dan bij abonnement. Als je veel belt (pakweg meer dan 30 minuten per maand), dan is er altijd een abonnement te vinden dat goedkoper is.

Ronnie

Ik heb mijn simkaart gekregen van Lowcall, maar nu kan ik niet bellen. Ik kan wel gebeld worden. Wanneer ik zelf bel, dan krijg ik te horen: "Uw aansluiting is om administratieve redenen buiten gebruik gesteld". Gebeld naar dat dure rot nummer van hun. En tien euro verder, wist ik nog niets. Ja, het zou wel goed komen. Nu heb ik nog niet kunnen bellen. Ik ga ze niet meer bellen, want dat is me te duur. Is er echt niemand die een email adres van dat stelletje onbereikbare inklauwers heeft?? Anders blijf ik maar lekker bij Vodafone en ben ik mijn tien euro kwijt. Valt me zwaar tegen dus. Het is geen LowCall, maar SlowCall.

Monique

Ik heb precies hetzelfde. 10 euro overgemaakt, sim kaart ontvangen en ook de mededeling"Uw aansluiting is om administratieve reden buiten gebruik gesteld"' Dus nu kan ik nog niet bellen. Een e-mailadres is ook niet bekend.

Joop

Lowcall is echt bull wat de consumentenbond over het hoofd ziet is dat Lowcall wel een begrenzing heeft maar dat die pas na 4 dagen in gaat nadat je hem overschreden bent. Dus de begrenzing zit op 25 euro bijv en je belt naar marokko en ondertussen bel je voor 400 euro extra over de 25 euro heen omdat je in de veronderstelling bent dat je lowcall prepayd automatisch geblokkeerd wordt en vervolgen een rekening van 425 euro op je deurmat krijgt. En lowcall bellen was toch zo veilig? in principe is de begrenzing dus onzin, een begrenzing moet je behoeden voor te hoge kosten maar bij lowcall zit er een enorme vertrafging in deze begrenzing waardoor je hem toch dient te betalen. Eigenlijk de fout van lowcall zelf dus omdat ze producten aanbieden die niet stroken met de voorwaarden en de aanbieding die zij doen. Je hebt nu een rekening van 425 euro van Lowcall, vervolgens wil je een betalingsvoorstel regelen omdat het te veel is om in een keer te betalen. Onder geen enkele voorwaarde kun je een regeling treffen krijg je te horen van de helpdeskmedewerker. Vervolgens krijg je een aanmaning en het bericht dat de rekening uit handen is gegeven aan een incassobureau, dit al binnen 2 weken! je betaalt dus 300 euro aan lowcall met de omschrijving en voor het overige bedrag wil je toch een regeling treffen, helaas de deurwaarderskosten zijn de pan uit gerezen en er staat opeens weer 225 euro open. Ik heb bewust een abonnement prepayd combinatie gedaan zodat ik mijn belgedrag zou kunnen limiteren, ook al beweerd lowcall dat het wel bij hun kan, het kan dus echter niet, ze controleren om de 4 dagen en dan i het leed al geschied. Lowcall is het duurste abonnement wat ik ooit in mijn leven heb gehad, naar buitenland bellen is ook enorm duur, en daarnaast i de klantenservice bellen ook ontzettend duur. Betalingsregelingen zijn niet te treffen met lowcall en ze zijn razendsnel met deurwaarders die met van alles en nog wat dreigen. Nee geen lowcall voor mij, lowcall is voor mij het allerduurste gebleken en zeer onbetrouwbaar. 

Ben

lowcall is niet meer en Simyo heeft het overgenomen. Je hebt onderling bellen en je betaald nu 10 cpm dacht ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond