Deel dit artikel
-

Deloitte: Touch commerce zit in de lift

Het aantal consumenten dat in 2016 gebruikmaakt van vingerafdruk- of aanraaktechnologie om mobiele betalingen te doen neemt sterk toe. ‘Touch commerce’ neemt het komende jaar met 150 procent toe tot ruim 50 miljoen gebruikers, zo verwacht Deloitte.

Met ‘touch commerce’ kan een klant een veilige en snelle betaling doen zonder registratie of login. De technologie, bekend van de iPhone en inmiddels ook van Samsung smartphones, speelt in op impulsaankopen, maar is bij de consument een nog onbekende vorm van betalen.

Touch commerce is niettemin veelbelovend omdat shoppers hun mobiele telefoon intensief gebruiken om retailsites te bezoeken, maar zelden bestellen vanwege het ingewikkelde betaalproces. Het aantal consumenten dat zijn winkelkarretje laat staan, is enorm hoog.

Met bijvoorbeeld Touch ID van Apple wordt het erg makkelijk om aankopen te betalen. De verwachting is dat er meer dan 450 miljoen smartphones worden verscheept met touch.

Retailers moeten wel zorgvuldig de afweging maken of het voordeel van een snelle transactie opweegt tegen minder inzichtelijk klantgedrag, doordat betaald kan worden zonder registratie.

Deloitte doet nog een aantal voorspellingen van nieuwe markten. Zo zal virtual reality dit jaar voor het eerst door de 1 miljard dollar-grens gaan, met 2,5 miljoen verkochte headsets en 10 miljoen verkochte spellen. Op korte termijn beperkt dit zich vooral tot de game-industrie. Maar Deloitte ziet ook kansen voor b2b-bedrijven. Bouwbedrijven kunnen deze technologie bijvoorbeeld gebruiken voor het visualiseren van de bouw. De echte doorbraak voor een bredere markt laat echter nog op zich wachten.

Deloitte voorspelt ook (pdf) dat het gebruik van traditionele functies van een smartphone dit jaar verder afneemt. Consumenten bellen steeds meer via internet of gebruiken een berichtenservice om informatie delen. Deloitte ziet dan ook de opkomst van de ‘data exclusive’, bellers die alleen sms, chatsoftware, Skype of andere diensten gebruiken. Het marktaandeel bedraagt momenteel 22 procent van alle smartphonegebruikers.

Deloitte gaat de trends toelichten op 26 januari in de Westerunie op het Westergasterrein in Amsterdam (vanaf 16.00 uur).

J3710_TMTPredictions2016_InfoGV3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond