Demand Media maakt knieval naar Google, gooit massaal content weg

Demand Media , dat zijn bestaansrecht ontleent aan snelle, goedkope content, geschreven op zoektrends, gaat artikelen van minder goede kwaliteit verwijderen van vlaggenschip eHow. Deze beslissing volgt nadat Google het zoekalgoritme aanpaste, waardoor het verkeer naar de sites van deze online uitgever terugliep.

Google paste het zoekalgoritme eerder dit jaar aan om artikelen van lage kwaliteit minder hoog in de zoekresultaten te laten komen. Om hier op te anticiperen, verwijdert Demand Media in sommige gevallen user generated content van eHow, terwijl andere content opnieuw door een eindredactie bekeken wordt, voor het opnieuw wordt gepubliceerd.

De contentstrategie wordt verder aangepast. In een ander initiatief gaat het bedrijf betalen voor zogenoemde feature artikelen en video’s van betere kwaliteit.

Dat blijkt uit de toelichting op de kwartaalcijfers van de online uitgever. Demand Media zag het eerste kwartaal de omzet met 48 procent stijgen op jaarbasis. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2010 was er sprake van een stijging van 10,8 procent. Ook de page views stegen op jaarbasis met 32 procent. Dit laatste was volgens Demand Media een onverwachte stijging, die het komende kwartaal niet zal doorzetten.

De pageviews voor de eigen sites mogen dan gestegen zijn, de page views voor het contentnetwerk, waar een groter deel van het verkeer vandaan komt, daalde met 2,6 procent.

De impact van de veranderingen in het zoekalgoritme van Google, werden overigens pas zichtbaar na april, en vallen dus buiten de resultaten van het eerste kwartaal.

Algemeen directeur Richard Rosenblatt liet desondanks weten dat eHow, de grootste site van de online uitgever, een terugloop zag van 20 procent aan verkeer via zoekmachines. Zijn bedrijf onderzoekt nu wat en hoe het moet veranderen om het verkeer vanuit zoekmachines, en dan met name Google, weer aan te laten trekken.

Een van die veranderingen is het opzetten van een programma waarin journalisten originele content brengen, de zogenoemde langere feature artikelen. De kosten zullen hiermee hoger worden. Toch meent Demand Media dat ook hiermee nog genoeg geld kan verdienen op grote schaal. Demand Media omschrijft de feature content zelf als artikelen van meer dan 850 woorden, ontstaan uit eigen journalistiek werk, met exclusieve quotes.

Demand Media experimenteerde op de site Livestrong.com al met het verwijderen van artikelen van minder goede kwaliteit. Het verkeer uit Google naar de resterende content zag tijdens het experimenteren weer een stijging. Ook de site eHow moet hier aan geloven.

Rosenblatt laat weten dat het bij eHow tot een jaar geleden mogelijk was om user generated content aan te leveren. Deze content werd niet door een redactie nagekeken. De schrijver werd uitbetaald naar rato van het aantal page views en de bijbehorende advertentieomzet.

Alle artikelen die ooit op deze manier zijn gepubliceerd, worden nu weer verwijderd, opdat de uitgever meer controle heeft over de geplaatste content. Hiermee hoopt het bedrijf de kwaliteit van de content te verbeteren en tegelijkertijd het verkeer naar de site op te schroeven.

Aanpalend moeten lezers de mogelijkheid krijgen om contentverbeteringen door te geven. Eerder dit jaar werd er de mogelijkheid gelanceerd waarbij lezers aan konden geven of een artikel nuttig was of niet. Dit initiatief wordt de komende tijd uitgebreid zodat lezers meer feedback kunnen geven.

Gerelateerde items

Reactie plaatsen