Deel dit artikel
-

Dertig procent kijkt televisie via internet

Dertig procent van de Nederlanders kijkt regelmatig televisie via programma gemist van de sites van tv-omroepen. Vrouwen kijken iets vaker on demand tv dan mannen.

Mannen keken in de eerste drie maanden van 2009 negen programma’s via de portalen van de Publieke Omroepen en RTL, vrouwen riepen elf keer de archiefbeelden aan. Over de gemiddelde kijkduur valt nog niets te zeggen, aangezien Stichting Kijkonderzoek (SKO) daar vorig jaar nog geen onderzoek naar deed.

Uit het jaarverslag van SKO blijkt bovendien dat jongeren tot 35 jaar vaker on demand televisie kijken via het web dan ouderen. In de groep 13-19-jarigen gebruikt 37,2 procent de online archieven, de groep 20-34-jarigen is nog iets actiever. Van hen gebruikt 40,1 procent de functie ‘Programma Gemist’ van de omroepen.

Tien procent van de ouderen kijkt wel eens via het web naar een tv-programma dat eerder werd uitgezonden. Dat is veel minder dan het landelijk gemiddelde van 30,2 procent. Echter, de groep ouderen díe wel eens via web kijkt doet dat bovengemiddeld vaak. Zij kijken zes programma’s per kwartaal.

In heel 2009 werden er 119,2 videostreams gestart binnen zes dagen na uitzending van een programma. Nog eens 54,6 miljoen streams (31 procent van het totaal) werden later dan zes dagen na uitzending bekeken.

De populairste uitzendingen op het web in 2009 waren:

  1. Goede tijden slechte tijden (RTL4, 03-07) – 207.062 streams, 1,2 miljoen tv-kijkers
  2. X-factor (RTL4, 20-03) – 206.527 streams, 1,8 miljoen tv-kijkers
  3. Boer zoekt vrouw (NL1, 22-11) – 184.712 streams, 4,1 miljoen tv-kijkers
  4. Ushi & Dushi (RTL4, 24-10) – 169.325 streams, 2,5 miljoen tv-kijkers
  5. De wereld draait door (NL3, 09-12) – 162.370 streams, 294.000 tv-kijkers
  6. ONM (NL3, 07-05) – 146.064 streams, 1,2 miljoen tv-kijkers
  7. Bananasplit (NL1, 08-02) – 137.089 streams, 397.000 tv-kijkers
  8. Gooische Vrouwen (RTL4, 23-10) – 135.374 streams, 3,2 miljoen tv-kijkers
  9. Wie is de mol (NL1, 26-02) – 124.326 streams, 1,2 miljoen tv-kijkers
  10. X-factor de uitslag (RTL4, 09-05) – 122.163 streams, 2,6 miljoen tv-kijkers

Opvallend is dat de nummers 5 en 7 op tv nog geen half miljoen kijkers hadden, maar in de online omgeving tot de best bekeken programma’s van het jaar behoren. 

De populairste genres:

  1. Informatie/educatief – 31 procent
  2. Fictie (drama) – 30 procent
  3. Amusement – 24 procent
  4. Kinderen (0-12 jaar) – 11 procent
  5. Sport – 3 procent
  6. Muziek – 1 procent

In 2009 werd de programma gemist-dienst van SBS nog niet gemeten. Sinds februari van dit jaar draait SBS volwaardig mee in de metingen van SKO.

Foto: thms (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Wendy

Een leuk onderzoek, maar er blijken een paar cijfers niet te kloppen.Bananaspilt behaalde op 8-2 ruim 3,1 miljoen tv kijkers, de Wereld draait door behaalde op 9-12 bijna 1,2 miljoen tv kijkers en ook de cijfers van ONM kloppen niet, hier keken op 7-5 ruim 360.000 tv kijkers naar. Hiermee gaat de vergelijking dat de programma's maar een half miljoen tv kijkers hadden maar wel in de online omgeving tot beste programma's behoren dus helaas niet op. Wendy MPG/ Havas S&E

Erwin Boogert - Emerce

Dank voor je reactie, Wendy. Kan het zijn dat je je op andere bronnen baseert?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond