Deel dit artikel
-

Design Lab Universiteit Twente stimuleert wetenschappelijk ontwerpproces

Onvermoede combinaties, lef en ‘team science’. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van het nieuwe DesignLab dat de Universiteit Twente deze week heeft geopend. DesignLab koppelt experts uit biomedische technologie, nanotechnologie en ICT zo vroeg mogelijk aan industrieel ontwerpers en collega’s uit de sociale wetenschappen, bestuurs- en bedrijfskunde.

Het nieuwe Design Lab van de UT is een internationale werk- en ontmoetingsruimte waar onderzoekers, studenten, ondernemers, business developers, overheden en kunstenaars werken aan creatieve out-of-the-box toepassingen voor nieuwe technologieën. Ze worden er geïnspireerd tot onverwachtse creatieve oplossingsrichtingen voor maatschappelijke en economische uitdagingen. Nieuwe concepten en ideeën worden er op een niet-traditionele manier opgepakt en ontwikkeld, waarna prototypen direct kunnen worden getest.

De Universiteit Twente heeft een ‘high tech human touch’-profiel: de UT heeft een duidelijke technologische focus, maar mét oog voor de maatschappelijke impact.

Industrieel ontwerper Mascha van der Voort zet onder meer Virtual Reality en ‘serious gaming’ in bij projecten zoals het inrichten van een compleet noodhospitaal, formaat zeecontainer: ‘We krijgen daar niet alleen met de techniek te maken, maar ook met de beleving van de patiënt: hoe ervaart die de zorg? En met de organisatie: daarvoor kun je al scenario’s onderzoeken, voordat er ook maar een prototype staat.’

R&D-afdelingen van bedrijven richten zich steeds vaker op verbeteringen van bestaande producten: incrementele innovatie met relatief laag risico waarbij de meerwaarde op korte termijn duidelijk is. De ontwikkeling van compleet nieuwe producten is, zelfs rond hun ‘core business’, vooral voor MKB’ers vaak een te grote stap. Met name de maakindustrie staat voor de uitdaging om disruptieve innovaties te realiseren, nieuwe markten te betreden en nieuwe business modellen te ontwikkelen.

De netwerken die daarvoor nodig zijn ontstaan typisch niet vanuit een idee, maar het idee ontstaat vanuit een netwerk dat in de juiste omgeving en met de juiste focus bij elkaar is gebracht. Maatschappelijke en economische uitdagingen worden zo op een niet-traditionele manier opgepakt met onverwachtse oplossingsrichtingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond