Deel dit artikel
-

Detailhandel krabbelt op, maar online blijft uitdaging

De trend naar meer onlineverkoop van schoenen zal voorlopig aanhouden. De verwachting is dat het online aandeel in Nederland de komende tien jaar verdubbelt tot 40 procent. Dat zegt het ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

Zo noteert Zalando, een van de belangrijkste partijen in online schoenen, consequent hogere cijfers gedurende het jaar.

Deze heeft volgens ING (pdf) grote consequenties voor (fysieke) schoenenwinkels. Sinds 2012 is sprake van een flinke daling van het aantal vestigingen van schoenenretailers in Nederland. In 3 jaar tijd verdween 11,5 procent van de winkels. Prijzen en resultaten staan voortdurend onder druk. Sinds eind 2013 is sprake van een bijna onafgebroken prijsval. CBS en Panteia wijzen op een daling van het gemiddelde bedrijfsresultaat van 4,1 procent in 2012 naar 2,6 procent in 2014. Net als in kleding is ook hier de behoefte aan nieuwe business modellen groot.

Het waren ook zeven magere jaren voor winkels in kleding. Van 2008 tot en met 2014 daalde de omzet. In 2015 hebben winkels in kleding weer enig houvast. De omzet stijgt naar verwachting met 1 procent, vooral dankzij een goede tweede helft van het jaar.

Het online kanaal trekt echter nog steeds omzet naar zich toe. Deze komt deels bij de omnichannel retailers uit de sector terecht, maar belandt ook deels in de handen van pure players  (alleen actief op het web). In 2014 bedroeg het online (omzet)aandeel volgens Thuiswinkel.org en GfK 14 procent en in 2015 groeit dit aandeel door. ING Economisch Bureau verwacht in 2025 een online aandeel van 30 procent in kleding.

Opvallend is dat de markt voor consumentenelectronica weer een dip vertoont na een korte opleving. Grote doorbraken bleven de afgelopen jaren uit. De markten voor tablets en smartphones zijn verzadigd. Voor de verschillende spelers in consumentenelektronica blijven de omstandigheden op de markt zwaar. Winkeliers moeten in staat zijn tegen zeer geringe marges te opereren. Deze uitputtingsslag resulteert in een steeds lager aantal (fysieke) winkels.

Het online kanaal is daarentegen verder gegroeid, maar kent eveneens consolidatie. Uiteindelijk zullen alleen de sterkste partijen, online en offline, de strijd doorstaan. Lage kosten (efficiency), effectieve marketing, hoge volumes en een lange adem zijn daarbij volgens ING essentieel.

Ook in de doet-het-zelf-sector zal online de strijd toenemen. De toenemende concurrentie lijkt onder meer te resulteren in prijsdruk. Net als in woninginrichting shoppen consumenten (nog) prijsgerichter. Schaal en efficiency nemen daardoor in belang toe.

Het is niet allemaal kommer en kwel. De omzet in de detailhandel heeft volgens ING de stijgende lijn te pakken. Met name supermarkten blijven een stabiele factor, ondanks nieuwe uitdagingen. ING verwacht dat online in 2025 goed kan zijn voor een omzetaandeel van 10 procent. De winkelvloer blijft belangrijk, als plaats van aankoop maar ook als plek waar veel consumenten inspiratie opdoen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jacob Lageveen

Toch wel gek dit soort berichten, die altijd verschijnen zo rond de feestdagen. Meet het na de kerst nog eens.

Michel Lieffering

Franchise gevers en/of retail service organisaties kunnen het verschil maken

Het is zeker interessant om te mogen lezen dat de retail met kleine stapjes uit het dal kruipt. Het rapport van ING benoemd ook terecht dat het voor de local hero’s een lastige uitdaging blijft om de technologische innovaties bij te houden. Binnen Boozters onderschrijven wij deze situatie volledig en heeft het ons gestimuleerd om hier een oplossing voor te zoeken.

Local hero’s onder enorme druk
Waar wij voor het “internet” tijdperk (ruim 20 jaar geleden) respectvol de bedrijfskolom volgden, worden de retailers uit de winkelstraten massaal geconfronteerd met parallelle concurrentie binnen de bedrijfskolom;
de merken / producenten en franchise organisaties profileren zich meer en meer parallel en kunnen daarmee rechtstreeks aan de consument gaan leveren. Ofwel zij gaan de concurrentie aan met hun partners in de bedrijfskolom. Dit gebeurt meestal zonder vooraf goed afspraken te maken over de resultaat verdeling, met de retail als laatste schakel in de bedrijfskolom naar de consument.

Parallelle concurrentie is helaas van alle tijden
Toen ik in de jaren 80 als zelfstandig elektro-retailer in Zoetermeer ernstige concurrentie ervoer van de Philips-personeelswinkel uit Voorburg, kwam ik samen met een aantal collega retailers massaal in opstand tegen onze leverancier. Philips had gemeend alle werknemers die verbonden waren aan de overheid (ambtenaren, onderwijspersoneel en politie) een toegangspas te verschaffen met dezelfde kortingscondities als het personeel. Het heeft niet kunnen resulteren in het verdwijnen van deze passen, echter compenseerde Philips regelmatig het verschil als ik dit onderbouwend kon aantonen.

Het Michael Porter’s vijf-krachten model toonde ons het belang van de krachtsverhoudingen bij het uitvoeren van een concurrentie-analyse. Hierbij herkennen wij zeker de positionering inzake de macht van leveranciers. De machtigste leveranciers leveren door gebruik te maken van het internet rechtstreeks aan de consument. Voorbeelden: Nespresso, Apple, Nike, etc.

De enorme snelheid waarmee het digitaliserende gedrag van de consument het retail speelveld heeft veranderd is verbijsterend. Veel bekende ketens zijn uit het straatbeeld verdwenen en veel ketens hebben moeite het hoofd boven water te houden.

De fysieke winkel zal op ondernemende wijze zich moeten herpositioneren en door onderscheidend vermogen, waaronder persoonlijke service en winkelbeleving, het publiek naar de winkel moeten trekken.
Ook is het verbonden zijn op en met de digitale snelweg onontbeerlijk. De winkelketens en zelfstandige winkeliers zullen meer en meer gaan ervaren dat zij de verbinding met de consument verliezen als ze doorgaan met het wekelijks vullen van brievenbussen met schreeuwerige reclamefolders. De consument = online.

De consument is via zijn smartphone vrijwel permanent verbonden met de digitale snelweg, dus… Ook de retailers zullen massaal met relevante informatie zich moeten positioneren op de digitale snelweg. Met relevante informatie moet je denken aan ‘WAT bieden wij?’, ‘WAT is er op voorraad?’, etc. Dit lijkt een onmogelijke uitdaging voor de individuele winkelier. Echter is het realiseerbaar door een goed geregisseerde samenwerking in de bedrijfskolom onder leiding van een ketenregisseur en door optimaal gebruik te maken van reeds bestaande technologie. Bij de ketenregisseur doel ik op franchise gevers en/of retail service organisaties die een seriële strategie (dus niet zelf gaan concurreren met hun partners) nastreven.

Begin jaren 90 heb ik onze elektro-retailwinkel uit Zoetermeer aangesloten bij de samenwerkingsorganisatie Expert. Dit gaf ons een enorme boost in de secundaire processen en in de marketing-positionering. Door de digitale revolutie is een samenwerking voor de nog zelfstandige winkelier nog belangrijker geworden (eigenlijk een must!). De digitale innovatie gaat enorm snel, wordt door de consument moeiteloos omarmd en de investeringen zijn uitsluitend door kostendeling te dragen. Dus mijn advies: sluit je aan bij een organisatie waar een seriële omni-retail strategie wordt toegepast.

Boozters is de partner die franchise gevers en/of retail service organisaties het framework biedt om een seriële supply-chain strategie effectief en efficiënt te implementeren.

http://www.boozters.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond