Deel dit artikel
-

Detailhandel opent klopjacht op webwinkels

Brancheorganisatie Platform Detailhandel opent een klopjacht op, volgens hen, illegale webwinkels. Het gaat om online shops die ook in offline omgevingen actief zijn.

De organisatie, die 110.000 winkels en zevenhonderdduizend werknemers vertegenwoordigd, is daarom vanochtend een actie begonnen. Dat moet ertoe leiden dat digitale ondernemers lastiger vanuit huis of vanaf bedrijventerreinen kunnen werken.

Aan de basis van de klopjacht ligt de claim dat webshops die zich ook in offline omgevingen begeven lokale bestemmingsplannen schenden.

“Internetbedrijven waar consumenten fysiek producten kunnen bekijken, betalen en meenemen, acteren als winkels en zouden zich van gemeenten alleen op een detailhandelsbestemming mogen vestigen. Te vaak worden bestemmingsplannen niet gehandhaafd of wordt er onzorgvuldig op toegezien.“

Hierdoor worden de belangen van de lokale, fysieke detailhandel geschonden, aldus de brancheorganisatie. Een lokaal bruidswinkeltje, zo klinkt het voorbeeld, is niet in staat om te concurreren met een buurman die een groothandel met showroom heeft met bruidsmode. Deze buurman richt zich via internet op heel Nederland. Oneerlijke concurrentie, aldus de organisatie die maar wat hoopt dat zijn inzakkende achterban online leert snappen en toepassen.

De uithaal naar webwinkels lijkt een stuiptrekking. Het is een verlate reactie op een rechterlijke uitspraak van drie jaar geleden. Een rechter verbood toen dat online fietsenwinkel Fietsenshop.nu niet vanuit huis een webwinkel mocht bedrijven. Reden: de woning had alle trekken van een detailhandelszaak maar ontbeerde een vergunning.

De Raad van State, adviseur van de regering, bevestigde de uitspraak in april 2011 maar maakte daarbij wel een kanttekening. “Uit de uitspraak van de Raad van State kan niet de algemene conclusie worden getrokken dat internetwinkels of webwinkels vanuit huis in alle gevallen verboden zijn. Dat hangt mede af van de wijze waarop gemeenten in hun bestemmingsplannen de bestemmingen hebben omschreven en van de ‘ruimtelijke uitstraling’ die van de webwinkels uitgaat.”

Het Platform Detailhandel opent vandaag een kliklijn op OneerlijkeConcurrentie.nl waar detaillisten wanpraktijken kunnen signaleren.

Foto: Gianmaria Zanotti (cc)

Deel dit bericht

21 Reacties

Thijs

Stuiptrekkingen van een krimpende bedrijfstak. Consumenten willen nou eenmaal op een andere manier shoppen. Kiezen uit een groot aanbod online en dan offline afhalen en even passen.

Het argument van oneerlijke concurrentie gaat niet op. Er is sprake van totaal verschillende kostenstructuren. Een webwinkel steekt veel geld in online marketing, een fysieke winkel investeert in een goede locatie die zorgt voor veel offline bezoekers.

Tijd voor een belangenorganisatie voor webwinkels om tegengas te geven.

WebwinkelKeur

Het is tijd dat de regelgeving hierin veranderd. Veel afhaalpunten zijn juist uitermate geschikt op een bedrijventerrein. Daar is het parkeren vaak een stuk makkelijker dan in de binnenstad.

Ook denk ik dat de branché organisatie zich beter met andere zaken bezig kan houden. Bijvoorbeeld het voorlichten van leden hoe men online actief kan zijn of hoe men meerwaarde kan bieden als offline winkel. Bezig houden met kleine online concurrenten zie ik meer als een wanhoopsdaad en tegemoet komen aan sentiment onder leden.

Het is echter de consument die online wil. Dat ga je niet tegen houden. Platform Detailhandel is hier welkom voor een bakje koffie. Denk dat er voldoende modellen zijn die de offline winkelier online meerwaarde kunnen geven.

Raymond

Een bedrijven terrein is geen winkelcentrum. Maar als de situatie het toelaat en de gemeente na het online bestellen afhalen toestaat lijkt het mij toch geen probleem. Maar het product bekijken en direct meenemen vind ik persoonlijk wel oneerlijke concurrentie.

Misschien is het wel een goed idee om een speciaal bedrijventrein te maken voor webwinkels met detailhandel als bestemming.

Robert

@Raymond de workaround daarop is een ‘internetzuil’ in de winkel plaatsen waarop je je product kan bestellen.
En je ze een vinkje bij ‘direct afhalen’. Branche organisatie, justistieel appataat en Raad van Staate zijn dan weer 3 jaar zoet met een antwoord te bedenken hierop.

Mensen willen makkelijk en goedkoop kopen.
En webshops horen in dit plaatje thuis.

bedrijfspunt.nl

Het wordt tijd voor een fusie tussen Detailhandel Nederland, Thuiswinkel.org ea.
Wat een boude stelling:
Een detaillist mag wel het internet op van Detailhandel NL Een internetondernemer mag geen ‘winkel ‘openen.

Tijd voor vernieuwing, tijd voor samenvoegen van controleurs…

Arjen

Heeft een brancheorganisatie hierbij niet de rol om de ondernemers een spiegel voor te houden? In plaats van de hakken in het zand zetten kunnen deze ondernemers beter investeren in vernieuwing en creativiteit. Zorg dat je zelf goed online zichtbaar bent, dezelfde service online levert als aan de klanten in je fysieke winkel en ja… misschien wordt het toch eens tijd om weg te gaan uit de allerduurste winkelpanden op de hoofdstraat. Ondernemers moeten creatief zijn en gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden. Doe je dat niet? Dan zal de meerderheid over 5-10 jaar niet meer bestaan.

Jeroen Bos

Inderdaad een actie uit pure verdediging. Wanneer gaan belangenorganisaties nu een écht de strijd aan door hun leden te helpen ipv ze met een illusie door te laten modderen. De maatschappij en consument verandert, dus moet de retail mee gaan veranderen. Dit standpunt is erg eenzijdig. Waarom lees ik hier niets over het feit dat steeds meer fabrikanten zelf rechtstreeks online gaan verkopen? Dat bedoel ik dus met het feit dat de leden wél moeten betalen voor een lidmaatschap van een organisatie, maar niet verder worden geholpen. Retail MOET VERANDEREN, dus niet blijven doen waar we de afgelopen decennia zo lekker relaxed ons geld mee hebben verdiend. Retailers die niet online gaan, en niet vol de aanval inzetten om hun marktpositie te blijven verdedigen, zullen op korte termijn het loodje leggen. We ain’t seen nothing yet…… Alle initiatieven om retailers te “ontzorgen” en hen een webshop aan te bieden zonder dat ze dat veel tijd kost, zijn in mijn ogen kansloos omdat ondernemers hierdoor nog steeds niets leren van clicks & bricks. Ondernemers moeten zich realiseren dat het leven hoe langer hoe meer digitaal aan het worden is. Als over pakweg 5 jaar de “Y” generatie de massaconsumenten zijn geworden, is het voor de achterblijvers “einde oefening” RIP …..

van Deurzen

Wat ik ook wel erg grappig vind is dat ze ook tegen de vliegende winkels zijn – oftewel Pop-Up Stores. Ook al een nieuw initiatief dat ze moeten omarmen in plaats van te schoppen… (overigens is dit alleen het geval bij Horeca gerelateerde handel, dus wil men geen PopUp store van alcohol in de kroeg – bij de rest vinden ze het vooralsnog geen oneerlijk concurrentie (want als je een KVK nummer hebt ben je veilig)

Olaf

“Aan de basis van de klopjacht ligt de claim dat webshops die zich ook in offline omgevingen begeven lokale bestemmingsplannen schenden.”

Lees:

“Aan de basis van de klopjacht ligt de claim dat webshops die zich ook in offline omgevingen begeven omzet van de achterban afsnoepen.”

Johan Schaap

De meeste reacties geven terecht aan dat dit een wanhoopsactie is. Ik schat dat de komende 3 a 5 jaar zeker nog 40% van de fysieke retail gaat verdwijnen. En veel van die winkeliers zijn te laat om over te stappen naar online. De voornaamste reden waarom mensen in het verleden bij ze kochten was een geografisch “monopolie. Je had als consument voor een bepaald product simpelweg geen of een beperkte keuze bij jou in de buurt. En 100km reizen was vaak niet interessant.
Toen vervolgens ongeveer 20 jaar geleden het web zijn intrede deed en daar vrij snel online verkoop op ontstond heeft een groot deel van de retailondernemers bewust besloten daar niets mee te doen. Het zou niets worden, het zou wel overwaaien, het was maar gekkigheid. Dus niet.
Nu klagen en moeilijk doen over oneerlijke concurrentie voelt dan wel een beetje wrang. Ook retailers zijn ondernemers. Velen hebben gegokt en verloren. Dan is het niet chique om al die hardwerkende online retailers die de zaken leveren die de consument in steeds grotere mate wil hebben de schuld te geven.
Dus, beste offline retailer, tel je knopen en vernieuw of stop er mee en ga iets anders doen. Maar ga niet de ondernemers die wel goed gegokt hebben lastig vallen.

Henk

Dit is echt een reactie van een groep die de boot heeft gemist en ook nog steeds niet snapt dat online verkoop groter is dan alleen Nederland. Stel dat de wetgeving in Nederland zou worden aangepast dan heb je nog steeds concurrentie van websites die buiten Nederland zijn gevestigd. Dat zijn er ondertussen ook al heel veel. Er zijn zelfs al webwinkels gevestigd in Hong Kong die gewoon in het Nederlands zijn gesteld. Levering gaat snel en soepel en goedkoop. Alsof ze in Nederland zijn gevestigd.

Je kan het dus wel winkels in Nederland moeilijk maken maar dan is het gevolg dat ze deze mooie kans in het buitenland oppakken. Met als gevolg nog meer banen weg uit Nederland en geldstromen die over de grens verdwijnen en belastingen die niet in de zakken van de Nederlandse staat belanden.

Dom plan dus dat alleen maar averechts werkt. Detailhandel wordt wakker en innoveer. Niet blijven steken in die middeleeuwse gedachtengang.

Helena

Helemaal mee eens dat dit eindelijk eens aan de kaak gesteld gaat worden want als ondernemer heb je het nakijken. Webshops groeien nog harder dan kool en wat te denken van de thuisparty’s in kleding? Cafe’s waar kledingparty’s worden georganiseerd. Een kledingzaak mag toch ook geen bier verkopen en zijn al deze mensen ineens ingeschreven als ondernemer het word tijd dat deze misstanden eindelijk eens aangepakt worden en ook de groothandels die ook zonder inschrijving in de Kvk maar leveren.

Woudaap

Ja duidelijk een laatste stuiptrekking van een groep mastodonten. We weten allemaal wat daar mee is gebeurt:)
Webwinkels zijn nu eenmaal de toekomst en als een Brick winkel daar niet meer in mee kan (om wat voor reden dan ook) dan is het einde oefening. Laat onverlet dat detailhandel nog steeds bestemmingsplan gebonden is. Maar wellicht dat ook overheden de veranderde wereld onder ogen gaan zien (zonder de lobby van de detailhandel…) En het idee loslaten dat detailhandel alleen in bepaalde gebieden toegestaan is. Vroeger waren er overal kleine winkels. Dat was soms veel leuker dan de winkelcentra of de concentraties in steden en dorpen.

Petra de Boevere

Het gaat niet om illegale webwinkels maar om illegale winkels. Als een webwinkel offline gaat moet deze aan dezelfde regels, bestemmingsplannen en vergunningen voldoen als iedere andere winkel. En dat lijkt me niet vreemd. Dit artikel gaat in de eerste zin al mis.

Judith de Vries

Ik ben het helemaal eens met Petra de Boevere! Als winkel met een webshop zou ik graag naar een goedkopere locatie op bijv. een industrieterrein verhuizen… Maar ja, het bestemmingsplan laat dat niet toe… het zou dus van de zotte zijn als webwinkeliers wel offline mogen verkopen op een industrieterrein…

Iedereen die offline wil verkopen moet dus aan dezelfde regels en plichten voldoen.. lijkt me logisch

en als de bestemmingsplannen versoepeld worden juich ik dat alleen maar toe… maar dan moeten ook “gewone” winkels hier gebruik van kunnen maken

Ed

Ik wou toch even reageren op deze aktie. Wat een ongelofelijk zwaktebod om de site Oneerljke concurrentie te starten. Er zijn genoeg kansen om online offline verkopen te laten bevorderen en omgekeerd. Als de detailhandel daar te laat op is ingesprongen moeten ze niet zeuren. Ik heb zelf seminars gegeven waarom detailhandel ondernemers een online winkel moeten starten maar ze snappen er geen snars van (de meesten denken nog steeds een winkeltje online te zetten en dat dan het geld komt binnenlopen) Sprak zelfs een ondernemer die online verkopen niets vond omdat hij een jaar lang geen succes had gehad. En dat met een compleet verkeerde aanpak. Bestemmingsplannen zijn sowieso al achterhaald!!!!! Die gaan er nog van uit dat er geen online winkels waren. Dus…Detailhandel Nederland, leer je leden om geld te verdienen via het Internet en ga mee met de tijd. Met zo’n zielige site bereik je echt niets. Als klap op de vuurpijl het volgende: Start een lobby om de bestemmingsplannen los te laten want die snijden geen hout meer en gemeentes meten met 2 maten. Een recent voorbeeld is de toestemming die de gemeente heeft gegeven om een sportzaak (Telstar Megastore) toe te staan in Groningen op een industrieterrein (en waarom ook niet). Zo legio voorbeelden dat detailhandel wordt toegestaan op industrieterreinen.

Dus ophouden met huilen als een klein jongetje en wees een kerel en leer je leden hoe internet in hun voordeel kan werken.

Henk

Ik geloof niet dat er in dit geval specifiek in het officele persbericht, gesproken is over online activiteiten maar over het niet handhaven van bestemmingsplannen waarin geen detailhandel op industrie tereinen zou mogen plaatsen vinden. In eerste instantie is het officiele bericht dus niet bedoelt voor webwinkel maar voor detailisten die verkopen vanuit een fysiek pand op een bestemming die niet bedoelt is voor detailhandel. Denk dat ook bijvoorbeeld aan de meeste Makro die natuurlijk al lang geen groothandel meer zijn maar ook de branchvervaging van vele DYI winkel die, niet voor niets, op industrieterreinen gevestigd zijn.

Hierover zijn reeds eerder rechtzaken geweest en verloren door ondenemers die wel feitelijke detailhandelsactiviteiten uitvoerde op plekken waar dat niet is toegestaan. Maar ook daar had dat in basis niets te maken met online activiteiten.

Corrr

Het gaat om regels: heb je alleen een webwinkel dsn mag je verkopen via het web! Heb je een stenen winkel + webwinkel, dan heb je privileges dmv huur betalen, buma, personeel, woz, stroom- kosten. Je hebt je aan verkoopmarges te houden want anders red je het niet. Webwinkels die open dagen, en hierdoor als winkel fungeren (zonder huur) doen dit op een locatie die niet als detailhandel geldt. Dus stoppen die handel!!

Jan Bakker

De meeste mensen die goedkope webwinkels prachtig vinden, vinden het pas nodig om regels te handhaven als hun buurman een succesvolle webwinkel heeft die voor (parkeer)overlast in de straat zorgt.

j. smolders

Je ziet steeds meer mensen vanuit huis verkopen. Iedereen zou kansen moeten krijgen maar er is wel zeker oneerlijke concurrentie. Winkels die een webwinkel hebben zitten met vaste lasten en regels. Iemand vanuit huis die meestal begint als hobby heeft geen vaste lasten en hoef in eerste instantie ook geen winst te maken. Ik zie veel webwinkels in mijn branche die producten zwaar onder de advies prijs verkopen omdat ze geen hanteerbare winstmarge moeten halen om alles kosten te bekostigen omdat dit er niet zijn. Voor de echte ondernemers is dit is struikel blok. De markt wordt op deze wijze kapotgemaakt. Ik zou graag willen zien dat er wat aan gedaan wordt.

R.speth

Ook in onze branche ( Hengelsport ) loopt het de spuigaten uit. Iedereen krijgt maar geleverd en verkoopt vanuit huis. Wanneer gaat onze overheid er eens iets aan doen. Wij winkeliers moeten aan allerlei regels voldoen en iemand aan huis doet maar wat. Geen Buma, Geen huur, Geen verzekeringen, Geen extra energiekosten, Geen onroerend zaakbelasting huurder, etc etc… Als er niks aan gedaan word, dan zie ik het somber in voor de detaillist met een fysieke winkel. Een fysieke winkel met een internetwinkel er naast, Prima. Maar een shop aan huis zou niet moeten kunnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond