Deel dit artikel
-

Digitaal geen inzet bij conflict TMG

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs vertrekt onmiddellijk bij De Telegraaf. Een overgrote meerderheid van de redactie van De Telegraaf is het niet eens met de plannen van het bestuur van TMG. Dat wil titels als Vrouw, Privé en Autovisie loskoppelen van de krant. Daardoor zou Paradijs zijn zeggenschap over de katernen kwijtraken.

De Telegraaf maakte het vertrek van Paradijs gisteravond laat zelf bekend, maar geeft geen verdere toelichting.

Volgens TMG-topman Geert-Jan van der Snoek, die een dezer dagen met Adformatie sprak, speelt het conflict met name tussen de redactie en directeur Harry de Wit van Landelijke Media. ‘Die is nu bezig met het verwerken, bijstellen en toetsen van zijn gedachterichting bij medewerkers, ook de redactie. Dat proces is pas net begonnen. Wij wachten op de plannen van Harry. Dan kijken we of het in de begroting past. Past het niet, dan moeten we opnieuw kijken. Want ondertussen is het al mei en de getallen gaan nog steeds naar beneden. Hoe langer het duurt, hoe spannender het wordt.’

Digitaal speelt geen rol bij het conflict, zoals in het verleden is gesuggereerd. ‘Technologisch moeten we enorme slagen gaan maken’, zegt Van der Snoek in hetzelfde interview. De topman spreekt van ‘ruimte bieden voor digitale groei’ en het ‘uitwerken van kansrijke nieuwe proposities’. TMG is goed in contentcreatie, zegt Van der Snoek. ‘We moeten op allerlei mogelijke manieren geld verdienen om in contentcreatie te kunnen stoppen. Verdien je te weinig geld dan moet je ook dat proces afschalen. Met de traditionele verdienmodellen ga je het niet redden. Op 500.000 Telegraaf-abonnees kun je geen digitaal model draaien. Want digitaal is niks.’

De samenwerking met Dasym, het investeringsvehikel van grootaandeelhouder Frank Botman waarmee digitale concepten moeten worden ontwikkeld, wordt geen joint venture. Wel een intensieve samenwerking. ‘Onze kennis van digitaal is te marginaal, dat is welk gebleken.’

Van der Snoek pareert de kritiek dat Dasym geen trackrecord als succesvol online bedrijf heeft. ‘Oneens. Endemol en Talpa zijn toch succesvolle voorbeelden. Dasym investeert wereldwijd, ze zitten overal in. Je zou dochter Emesa kunnen aanhalen als minder succesvol. Van een heleboel fondsen weten mensen niet eens dat Dasym daarachter zit.’

Van der Snoek ontkent nogmaals dat delen van het bedrijf verkocht gaan worden, zoals Newsmedia (GeenStijl, Upcoming). ‘Wij hebben niet gezegd: we verkopen de rest. Het staat nergens. Ik vond het overigens wel een ludieke creatieve actie dat GeenStijl een verkoopbord in de tuin zette.’

Van der Snoek spreekt woensdag op het Cross Media Congres in Amsterdam.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob Bogaers

Het archief miskleunen wordt groter en groter..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond