Deel dit artikel
-

Digitaal lichtpuntje bij kwartaalcijfers Sanoma

Sanoma Nederland realiseerde het afgelopen kwartaal een netto-omzet van 180 miljoen euro, evenveel als vorig jaar. De tijdschriftentak leverde opnieuw 7,3 procent in, maar de digitale media deden het goed.

Een blik op de Nederlandse cijfers leert dat bijna de helft (46 procent) van de omzet uit niet-traditionele activiteiten komt. Televisie (SBS) heeft daarin het grootste deel. Online en mobiele zijn goed voor maar elf procent van Sanoma’s Nederlandse verkopen.

De online en mobiele omzet in Nederland groeide met dertien procent. Sanoma gaat ervan uit dat de online advertisingmarkt hier in zijn geheel met vier procent groeide in de drie maanden tot juli, exclusief search.

Het operationele resultaat in Nederland daalde afgelopen periode van 25 miljoen vorig jaar naar 21,4 miljoen in afgelopen tweede kwartaal.

De Finse moedermaatschappij zag de omzet in het tweede kwartaal met 4,5 procent dalen tot ruim 533 miljoen euro. De operationele winst daalde naar 66,3 miljoen euro. Nederland draagt voor 43 procent bij aan de concernomzet.

De Nederlandse tak wordt grondig gereorganiseerd. Zo werden recentelijk negentien titels verkocht, onder meer Vorsten, KIJK en FietsActief. Sanoma lijkt tevreden over de ontwikkelingen bij SBS die in mei zijn grootste kijkaandeel in drie jaar haalde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond