Deel dit artikel
-

Digitale activiteiten Sanoma presteerden minder

De digitale activiteiten van Sanoma Nederland hebben in 2014 iets minder gepresteerd dan het jaar ervoor. De Nederlandse tak van het Finse bedrijf, bekend van onder meer Nu.nl, Libelle, Donald Duck en SBS6, eindigde met een lagere operationele winst van 65 miljoen euro. Ook de omzet daalde, naar 653 miljoen euro.

De omzetdaling komt door het afstoten van titels. Daarnaast zijn de kosten voor crossmediale initiatieven gestegen. De advertentie-opbrengsten voor consumentenbladen daalden vorig jaar met 17 procent. Online deed het met 13 procent (search uitgezonderd) beter, maar omzet uit online en mobiel bedroeg eindigde was 24 miljoen euro iets minder dan vorig jaar. Sanoma rekent televisie ook tot de categorie Digitaal. Die categorie als totaal kwam uit op 89 miljoen versus 88,2 miljoen in 2013.

Sanoma zegt veel te verwachten van de rechten voor het Champions League voetbal die SBS heeft verkregen voor het seizoen 2015 – 2018.

Het moederbedrijf heeft het afgelopen jaar in elk geval met winst kunnen afsluiten. Na een verlies van 320,3 miljoen euro in 2013, werd over 2014 een winst van 61,6 miljoen euro geboekt. De totale omzet van het concern daalde wel, met 8,7 procent, naar 1,9 miljard euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond