Deel dit artikel
-

Digitale advertentiemarkt groeit, maar display stagneert

Ondanks het lagere consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden blijft de markt voor digitaal adverteren stabiel. De omzet groeide met 8,4 procent. Search heeft een steeds groter aandeel in de markt. Alleen display advertising kent een stagnatie in haar omzetgroei. Dat blijkt uit de Online Ad Spend Study 2012 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. De cijfers worden vandaag toelicht op Digital Marketing Live.

Search heeft een steeds groter aandeel (pdf) in de totale digitale advertentiemarkt. In 2011 bedroeg het totale aandeel nog 49,6 procent, terwijl dit in 2012 zelfs is gestegen tot 54,0 procent. De internationale speler Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de omzet van 625 miljoen euro in deze categorie.

Volgens Roel van Rijsewijk, hoofd Online Business Innovation bij Deloitte, beïnvloeden het consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden de omzet in search advertising niet, maar de omzet in display advertising wel. Wanneer de marktomstandigheden moeilijk zijn, kiezen adverteerders voor veiligere media. In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden.

Binnen display advertising heeft mobiele reclame, ondanks de sterke toename van het gebruik van smartphones en tablets, nog steeds een relatief klein marktaandeel: drie procent van de totale omzet uit display advertising. Ook video-advertenties moeten nog van de grond komen.

De opkomst van automated trading in Nederland is groot. 29 procent van de totale bestedingen aan display advertising is gegenereerd op basis van een prijsmodel waarbij het op voorhand niet vaststaat wat de uiteindelijke prijs wordt. De display advertising wordt hierbij verhandeld via een automatisch systeem.

Voor de Online Ad Spend Study 2012 zijn in opdracht van IAB Nederland 39 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd.

De cijfers worden om 10.00 uur toegelicht op Digital Marketing Live!

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul Haarman

Probleem van Display blijft dat de kwaliteit erg divers is. De CPC’s zijn dan wel lager (terwijl die in bepaalde branches in Search echt “te” hoog zijn). Toch zie ik een goede toekomst voor Display wanneer advertentiestromen via Social Media hun weg weer vinden naar andere websites en netwerken.

Gijs Vroom

@Paul: Advertentiestromen via Social Media? Dat wordt dan vooral display? Leg uit?

Aad

Kan iemand mij aub uitleggen wat het precieze verschil is tussen
digitale advertenties en display advertising??

Alvast bedankt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond