Deel dit artikel
-

Digitale omslag Bijenkorf niet zonder risico

De Bijenkorf raakt klanten kwijt als filialen gaan sluiten. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy. De Nederlandse consument die regelmatig koopt bij de filialen die gaan sluiten, is niet loyaal aan de Bijenkorf. Online vangt het verlies niet op.

De Bijenkorf maakte een dezer dag bekend een ‘substantiële’ investering in online te doen. De online tak moet ‘op vlaggenschipniveau’ komen. Daarnaast investeert het warenhuis de komende vijf jaar meer dan tweehonderd miljoen euro in de zeven winkels die overblijven. De locaties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Eindhoven en Amstelveen zijn volgens de onderneming ‘het beste gepositioneerd’ om op te waarderen. De rest gaat sluiten.

Of dat verstandig is moet nog blijken: 76 procent van de consumenten die bij deze filialen koopt, geeft aan te kiezen voor een andere winkel. Consumenten die wel bij de Bijenkorf blijven kopen, gaan dit vooral online doen. Veertien procent geeft aan voor de website van de Bijenkorf te kiezen en tien procent zal uitwijken naar een ander filiaal van de Bijenkorf.

De focus op premium merken en premium experience die het winkelbedrijf heeft aangekondigd maakt de Bijenkorf ook al niet per definitie meer aantrekkelijk voor de gemiddelde consument.

Deel dit bericht

6 Reacties

Marcel (WebshopAdvies)

Ik hoop dat de bijenkorf voldoende rekening houdt met de synergie tussen online en offline. Veel online consumenten bestellen bij de Bijenkorf omdat ze het merk ook offline kennen. Dit bleek ook uit de presentatie over de online dwaze dagen op de Affiliate dagen vorig jaar. De offline winkel blijft nu vooral in de randstad vertegenwoordigd. Zeker voor een winkel in dit segment lijkt de beleving mij erg belangrijk, dat is offline mogelijk, maar ook moeilijk. De toekomst zal leren of deze beslissing verstandig was.

Tom

“De focus op premium merken en premium experience die het winkelbedrijf heeft aangekondigd maakt de Bijenkorf ook al niet per definitie meer aantrekkelijk voor de gemiddelde consument”…..De Bijenkorf gaat zich juist nog minder op de “gemiddelde consument” richten, dat is nou juist het hele verhaal!

TvdH

The first rule of marktonderzoek is: mensen doen niet wat ze zeggen en ze zeggen niet wat ze doen. Bijenkorf moet gewoon zijn eigen koers varen. De klant koopt niet bij middelmaat.

HansV

@TvdH: ‘De klant koopt niet bij middelmaat.’? Wat een onzin, heel veel middelmatige winkels verkopen heel goed aan de massa = de middelmaat.

Ludo Raedts

Ik snap niet dat de kleine winkels niet als service en belevenis punten door kunnen gaan die de online experience ondersteunen.
Als het assortiment “omhoog” gaat zal de drempel om ongezien online te bestellen alleen maar toenemen.
Als je zaken wel kan zien of weet dat je ze zo terug kan brengen als ze niet voldoen kan dat net het beetje extra vertrouwen geven om wel online te kopen.
We zien CoolBlue juist heel succesvol shops uitrollen ter ondersteuning van hun webshops.
Ik snap de keuze die de Bijenkorf maakt (de winkel in Groningen stelt eerlijk gezegd ook niet zo veel voor) maar focus op digitaal wil niet zeggen dat je de rest dicht moet doen.

Tom

Bijenkorf positioneert zich sinds enige jaren als een warenhuis voor de ‘happy-few’. Ik ben er al jarenlang klant en kan of wil er inmiddels – ondanks mijn toegenomen inkomen – nauwelijks nog iets kopen. ‘Exclusieve merken’ noemen ze het bij de Bijenkorf. Ik noem het krankzinnig dure stofjes. Het pand in Amsterdam wordt bevolkt door Aziatische en Russische toeristen, die blijkbaar wél een iPad hoes kunnen betalen die duurder is dan een iPad. Het is een rare wereld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond