Deel dit artikel
-

Digitale omzet RTL Group: 295 miljoen euro

RTL Group boekte in 2014 een omzet op zijn digitale kanalen van 295 miljoen euro, een stijging van 27 procent. In Nederland wordt 60 procent van de video’s mobiel bekeken.

De digitale omzet is in absolute termen een substantieel bedrag, maar op de concernomzet heeft het weinig effect. Online omzet is goed voor nog geen half procent van de 5,8 miljard euro aan verkopen die de RTL Group vorig jaar realiseerde.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die RTL Groep vanochtend bekendmaakte.

Netto boekte het mediabedrijf een winst van 653 miljoen euro.

RTL beschouwt zijn online investeringen en videonetwerken en reclametechnologie als basis voor toekomstige groei. Het verwierf belangen in verscheidene internationale videonetwerken waardoor het nu een speler van wereldformaat is. Met miljarden views concurreert het met bedrijven als Facebook, Vevo en Dailymotion.

In Nederland steeg het aantal videoviews met negentien procent tot 763 miljoen. Dat is inclusief vertoningen van syndicatiepartners. Het aantal vertoningen op RTL’s eigen sites daalde in 2014 van 547 miljoen naar 519 miljoen. Zestig procent daarvan wordt per telefoon of tablet bekeken. Dat was 53 procent in 2013.

Sinds begin dit jaar werkt RTL XL met een nieuwe exploitatiemodel. Tot voor enkele weken kon het publiek daar of gratis video’s bekijken of betalen per aflevering. Nu is het ook mogelijk om voor 4 euro per maand onbeperkt terug en vooruit te kijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond