Deel dit artikel
-

Direct mail beter gewaardeerd dan email

De helft van de Amerikaanse consumenten ontvangt liever direct mail dan email, zo blijkt uit onderzoek van marketingbedrijf Epsilon Targeting. Direct mail geniet meer vertrouwen.

Van de ruim 2000 respondenten geeft zestig procent aan dat ze emotioneel meer hebben met het openen van een fysieke mailbox. Het lijkt dus niet verstandig dat marketeers zich eenzijdig concentreren op email, stelt het bedrijf. Eerdere studies tonen aan dat drukwerk aandachtiger wordt gelezen. “Direct mail doet rustig op de achtergrond zijn ding,” zegt woordvoerder Warren Storey van Epsilon, met Europese kantoren in Engeland, Ierland, Duitsland en Frankrijk.

De studie adviseert marketeers om een combinatie van direct mail, tv en kranten in te zetten. “Email postbussen raken verstopt, we krijgen steeds vaker te horen dat de hoeveelheden te veel worden. In de VS krijgt 75 procent van de consumenten meer email dan ze kunnen lezen. Direct mail is niet sexy of innovatief, maar het werkt,” zegt Storey.

De Amerikaanse studie sluit aan op onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen, dat ook al eens concludeerde dat DM vele malen effectiever is dan e-mail en dat de emotie tegenover post ook veel positiever is. Op internet en in de mailbox krijgt de consument een overload aan informatie en reclame-uitingen. De aandacht van de klant zou online verslappen. Uit het onderzoek van de RUG blijkt ook dat mail via de post en vooral opvallende mailings bijzonder goed worden gewaardeerd.

Maar volgens Björn van Raak van Dun & Bradstreet zijn marketing campagnes nog vaak ineffectief door oppervlakkige doelgroepselectie. “Wij leveren adressenbestanden aan marketingpartijen en zien een stijgende belangstelling voor DM in het hogere segment, bijvoorbeeld van telecompartijen.”

Om een optimale doelgroepselectie te kunnen maken, moet slimmer naar data worden gekeken, zegt Van Raak Volgens Van Raak moeten bedrijven een “verdiepingsslag maken en analyseren welk type klanten het meest bijdraagt aan de doelstellingen in termen van winstmarge, omzet, verticale markt, etcetera.” Dun & Bradstreet zegt zelf beter dan de Kamer van Koophandel te kunnen aangeven of bedrijven uit het databestand actief deelnemen aan het economische verkeer.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Wouter Theijsmeijer

Leuk onderzoek, het bewijst maar weer eens dat oude media niet “doodgaan” maar ook hun waarden blijven behouden. Wat jammer is dat het onderzoek weer gaat over het een tegen het ander. Iedere marketeer weet inmiddels toch wel dat het tegenwoordig om de mix gaat. Zowel above als below en zowel online als offline.

Paul Neuteboom

Goed punt Wouter: waarom wordt toch alles tegen elkaar afgezet. DM tegen e-mail, e-mail tegen social, social tegen “whatever is next”. Uiteindelijk heeft elk middel zijn “sweet spot” waar de inzet van het middel, en de daarbij horende kosten, het meeste bijdragen aan het resultaat. En, zoals het artikel al noemt, kom je daar alleen achter door uitstekend analyses van je database. Wanneer marketeers daar meer aandacht aan besteden weten ze ook beter bij welke doelgroep bepaalde communicatie het beste past.

Erwin Moojen

Persoonlijk denk ik dat het goed is om de verschillende kanalen te onderzoeken op effect en deze tegen elkaar af te zetten, want elk kanaal heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Het is alleen maar slim om hiermee rekening te houden wanneer je een marketingplan opzet en hierbij verschillende kanalen inzet. Maar om alleen het “beste kanaal” in te zetten, dat is niet meer van deze tijd, al denk ik dat dit ook niet in de insteek van dit onderzoek is. Er groeien natuurlijk steeds meer nieuwe marketeers op in de gedachte dat offline marketing zonde van het geld is, terwijl online en offline elkaar wel degelijk versterken.

Athalie Stegeman

DM nieuwe stijl is een beloning, een hommage aan fans en klanten. Een verrassend cadeau in de vorm van aandacht en attentie aan iedereen die in dialoog gaat met en over een merk. In plaats van informatie sturen – veelal productpush – naar beloning ontvangen – waardoor waardering – bij klanten. Geen gebruik maken van opgeslagen klantprofielen maar van actuele dialogen die in social media plaatsvinden. Social becomes CRM – van database management naar online dialogen naar offline attenties. Lang leve leuke en persoonlijke Direct Mail!

Patrick Veling

Bij effectieve marktbewerking draait het uiteindelijk om de combinatie van de juiste doelgroep, het juiste moment, de juiste (relevante) boodschap en het juiste kanaal. De ene keer is dat e-mail, de andere keer een brief of telefoontje. Of natuurlijk een combinatie. Wat betreft is er de afgelopen jaren niets veranderd. Er zijn alleen communicatiekanalen bij gekomen zoals e-mail en social media. Voor de marketeer blijft het de uitdaging om de optimale mix te zoeken en te vinden. Goed punt dan ook van Erwin: off- en online kunnen elkaar juist versterken, mits goed ingezet. Helaas gebeurt dat nog veel te weinig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond