Deel dit artikel
-

Directeur Yandex: ‘We zijn te vertrouwen’

De Russische zoekgigant Yandex zet groots in op machine learning met het in Amsterdam gevestigde Yandex Data Factory. “Onze algoritmes bieden grote kansen voor de Nederlandse en buitenlandse e-commerce en retailsector”, aldus directeur Jane Zavalishina, die sinds 2014 het bedrijf leidt.

Yandex wordt vanwege het enorme bereik en de dominantie in de thuismarkt vaak gezien als de Russische Google. “Vleiend, maar eigenlijk zijn we zelfs een jaar ouder dan onze evenknie, dus zijn zij eigenlijk meer de Amerikaanse Yandex”, vertelt Zavalishina met een glimlach. “Wij hebben ondertussen negentien jaar ervaring in zoekmachinetechnologie. Daarnaast hebben we ook veel aanvullende diensten, waaronder webmail, Yandex-News en het eigen betaalplatform Yandex-Money.”

Drie jaar geleden werd de Russin gevraagd om de Yandex Data Factory op te zetten. “Mijn baas noemde het destijds een startup, ondanks dat we vanaf de eerste dag door het moederbedrijf worden gefaciliteerd en gefinancierd.” Omdat het om een nieuw bedrijf betrof, werd gekozen voor een nieuw hoofdkantoor, centraal gelegen in Europa, waar tevens een deel van de klanten gevonden moest worden. “Omdat Yandex al een holding in Amsterdam had, er goed geschoold personeel aanwezig is en het dichtbij Schiphol ligt, was de stad voor ons een logische keuze.”

Ontslag
Een van eerste klanten was CERN, een Europese organisatie die fundamenteel onderzoek doet naar elementaire deeltjes. De natuurkundigen hadden daar namelijk grote moeite met het analyseren van grote hoeveelheden data. Yandex machine learning-technologie bleek echter een oplossing te kunnen bieden. “Hierdoor kwamen we al snel op het idee om onze algoritmes voor een bredere industrie toegankelijk te maken. Waardoor we tegenwoordig voor industriële partners, het bankwezen, de telecomsector en on- en offline retail werken.”

Een van de klanten is onder meer een grote internationale staalgigant die efficiënter wilde produceren, maar ondertussen ook een betere productkwaliteit wilde realiseren. “Het bewuste bedrijf had wel tien jaar aan data liggen, maar wist simpelweg niet wat ze ermee aan moesten.” Een ander project betrof een internationaal ingenieursbureau, waarbij geanalyseerd werd welke werknemers binnen een jaar mogelijk ontslag zouden nemen. “Want als je dat inzichtelijk hebt, kan je er beleid op maken. En mensen alsnog behouden.”
Veel grootste kansen ziet Zavalishina echter in de e-commerce- en retailsector. Zo ontwikkelde haar bedrijf al een soort voorspellingssysteem voor de Russische supermarktketen Pyatyorochka, dat zevenduizend vestigingen telt. “Om nieuwe klanten te trekken en de kosten omlaag te brengen, hebben we gekeken wat het conversie-effect van eerdere aanbiedingen was en hoe je daarop vervolgens als bedrijf moet gaan inkopen. In 87 procent van de cases kon er met zekerheid worden voorspeld hoe groot de voorraadcapaciteit moest zijn. Nu en in de nabije toekomst.”

Vertrouwen
Wat betreft de concurrentie op het gebied van machine learning is de CEO zeer duidelijk. “Er zijn nog maar weinig marktpartijen die veel praktische toepassingen kunnen creëren. Daarnaast is het zelf ontwikkelen voorlopig een nog wel erg dure aangelegenheid.” Negatieve reacties vanwege de Russische achtergrond van het bedrijf vreest Zavalishina niet. “We hebben in Europa grote datacentra om de privacy en veiligheid van onze data te waarborgen. Hoewel de technologie uit Rusland komt, wordt het volgens de hier geldende regels ingezet. Het feit dat we al jarenlang met CERN samenwerken, bewijst dat we te vertrouwen zijn.”

De directeur verwacht zelfs spoedig personeelsuitbreiding. “We zijn een ontzettend jong bedrijf, met nu nog veertig medewerkers. En beginnen eigenlijk pas recent echt voet aan de grond te krijgen in Europa. Op dit moment spreken we onder meer met een aantal Nederlandse partijen over samenwerking. Daarnaast zullen we door onze zelflerende algoritmes binnen nu en tien jaar ook interessant zijn voor kleine marktpartijen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Deel dit bericht

1 Reactie

The Dutch observer

Misschien interessant te vermelden dat CERN in feite de ontwikkeling van html en het world wide web financierde! https://nl.wikipedia.org/wiki/HyperText_Markup_Language “HTML werd in 1991 bedacht en ontwikkeld door Tim Berners-Lee om wetenschappelijke documenten van het CERN in Genève gemakkelijker toegankelijk te maken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond