‘Displayprijzen Facebook stijgen 34 procent’

De prijzen voor display advertising op Facebook zijn in het derde kwartaal met eenderde gestegen. Merkadverteerders beginnen de weg naar de profielensite te vinden.

Heineken en Coca Cola zijn twee bedrijven die steeds meer geld uitgeven aan branding via Facebook. Dat stelt althans Simon Manssel, directeur van marketingbureau TBG Digital in de Financial Times.

Zijn bedrijf onderzocht in het derde kwartaal 255 miljard reclameuitingen voor 216 klanten. Daaruit concludeert hij dat de cpm-prijs voor displayreclame in het derde kwartaal met 33,6 procent is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011 bedraagt de stijging 7,1 procent.

Het volume reclameruimte dat zijn klanten inkochten nam van het tweede op het derde kwartaal met 117 procent toe.

De tarieven voor cpc-reclame namen afgelopen jaar 7,3 procent toe. Daar staat tegenover dat de cpc-prijzen van het tweede op het derde kwartaal afnamen, met 10,8 procent.

Dit soort geldstromen zou Facebook in de eerste helft van 2011 een omzet van 1,6 miljard dollar hebben opgeleverd.

Foto: Vizzzual (cc)

Deel dit item

Gerelateerde items

Goh, in het gerelateerde artikel ‘Reclameprijzen op Facebook steil omhoog’, van 19 juli j.l., wordt juist gesproken over de lucht in schietende CPC prijzen. In hoeverre gaat het om dezelfde ad-formats? Als TBG het eens goed zou doen zouden ze een groei-index samenstellen, met cijfers per kwartaal die goed te vergelijken zijn. Op deze manier blijft het iets te ‘fuzzy’ wat mij betreft!

Uiteraard geldt de wet van vraag en aanbod ook hier: als grote partijen veel advertentieruimte inkopen, dan wordt die ruimte duurder. Toch is het door goed targeten mogelijk om de kosten te beperken: wie slim inkoopt, bespaart haar opdrachtgevers. De nieuwe targetingopties van Facebook helpen daar overigens enorm bij.

Reactie plaatsen