Deel dit artikel
-

Docdata vangt eerste klap vertrek klant Zalando op

Fulfillmentspecialist Docdata uit Waalwijk verliest zijn grootste klant, Zalando, maar vangt de eerste financiële klap redelijk op.

De omzet over 2014 kwam 1,4 procent lager uit op 147 miljoen euro (PDF). Zalando ging nam in de tweede helft van het jaar vrijwel al het outbound verkeer in eigen beheer. Docdata deed dat jaren maar moet nu een omzetdaling van 22 miljoen euro incasseren.

Die komt overigens niet onverwacht. De leiding heeft de markt vroegtijdig geïnformeerd over de significante verandering in de omzet. Niettemin staat het aandeel acht procent lager, mede omdat ze anderhalf miljoen euro daalde tot 7,3 miljoen.

Het nu lopende jaar is het eerste waarin Zalando vrijwel helemaal afwezig is in de klantenbak. Dan zal blijken welke fundamentele impact dat heeft. Daarnaast krijgt directeur Michiel Alting von Geusau te maken met contracten die dit jaar aflopen en niet worden verlengd. Die hebben zeker voor tien miljoen euro impact op de omzet.

“Daarnaast zullen wij samen met onze klanten manieren moeten vinden om de kosten in de hele keten te verlagen, zodat onze klanten winstgevend kunnen opereren.” Daarin ligt een algemene trend die de CEO bespeurt bij webwinkels. Daar waar eerst de nadruk lag op groei verschuift dat naar winstgevendheid.

Zalando besteedt enkel nog retouren uit aan Docdata als aanvulling op zijn eigen capaciteit. Dat gebeurt vanuit de locatie in Polen, waar ook de retouren voor de nieuwe klant ASOS worden verwerkt. In praktische zin was een behoorlijke operatie voor het bedrijf. Alting von Geusau: “In een jaar moesten we de verzendingen terugschalen en de capaciteit voor retouren opschalen.”

Ook het winkelgedrag van de Nederlandse consument heeft duidelijk effect op de dagelijkse gang van zaken. Steeds meer bestelt de consument later op de avond met de verwachting dat zijn order er de volgende dag ook is. De deadline bij Docdata ligt om twee uur ’s nachts. “Het is heel hard werken in de laatste uren van de dag.”

In de loop van dit jaar loopt ook het contract van bol.com af met Docdata. Alting von Geusau voert nu al gesprekken over hoe de samenwerking kan worden voortgezet. Zijn bedrijf is een belangrijke spil voor een nieuw product van bol.com. Daarbij kunnen webwinkels die via bol.com verkopen hun voorraden neerleggen in Waalwijk. Zo besteden ze beheer, fulfillment en verzending helemaal uit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond