Deel dit artikel
-

DTG terug op enterprisemarkt

DTG verkoopt zijn belang in Innerballoons, gespecialiseerd in online locatiemarketing, aan Yext. Het Amerikaanse bedrijf begint hiermee zijn Europese expansie. DTG keert terug naar de enterprisemarkt.

“Toen ik hier in 2012 begon wilde ik innoveren op onze kernactiviteit. Dat is het publiceren bedrijfsprofielen”, zegt DTG-directeur Erik Hoekstra. “Ik kwam Innerballoons uit Leiden tegen, een bedrijf dat MKB’ers helpt bedrijfsdata te maken en publiceren op platformen als Google, Foursquare en Openingstijden.nl, en nam een belang. Afgelopen zomer werd dat een meerderheidsbelang.” En die aandelen, 51 procent van het totaal, gaan nu naar Amerika.

Yext uit New York haalde kort voor de zomer nog vijftig miljoen dollar op om zijn goed draaiende business een groei-impuls te geven. Net als zijn kleine Nederlandse tegenhanger helpt het bedrijven om de informatie over hun winkel, waaronder locatie en openingstijden, over verschillende platformen bij te houden. De Amerikanen willen dat nu in Nederland gaan doen en betalen daar acht miljoen dollar voor.

DTG krijgt binnen de deal de exclusieve licentie op Yexts systeem in Nederland en in Finland en Oostenrijk.

Hoekstra: “De helft van de bedrijfsinformatie van het MKB is niet correct of actueel. Wij boden met Innerballoons en nu met Yext daarvoor de oplossing. Afgelopen anderhalf jaar wonnen we 16.000 klanten voor dit product.”

Vanwege de samenwerking met Yext vergroten klanten van Innerballoons hun bereik nu ook naar Apple Maps en Nokia Here.

“En we gaan ons vanaf het tweede kwartaal weer op de enterprisemarkt richten”, aldus Hoekstra. Door de opkomst van internet verloor – toen – De Telefoongids (nu: DTG) een groot deel van die markt. “Die gaan we terugwinnen. Er wordt een aparte Enterprise-unit opgezet, want ketens zitten net als het MKB met de vraag hoe ze de locatie-informatie van al hun vestigingen moeten managen. Dat kan met Yexts systeem.”

Later dit jaar verheldert DTG zijn marktpositie rondom e-mailmarketing en CRM.

Foto: René Verjans (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Dick N.

DTG is het schoolvoorbeeld van “too little, too late”. Een week geleden konden we op Emerce nog een treffende samenvatting lezen over disruptie. http://www.emerce.nl/achtergrond/hoe-werkt-disruptie

Erik Hoekstra

Beste Dick,

Een beetje gemakkelijk commentaar. Ben benieuwd waar je conclusie op gebaseerd is? DTG helpt het MKB in Nederland om de stappen naar online te zetten. We zijn daar zeer succesvol in. Het succes van ons Netwerkprofiel, waarmee we het MKB helpen hun bedrijfsprofiel consistent op 21 lokale en internationale sites te publiceren, is daar een goed voorbeeld van. Dit product is in anderhalf jaar tijd door meer dan 16.000 bedrijven gekocht. Dat wil ik de gemiddelde start-up in Nederland nog zien doen.

R. De Witte

Hallo Erik,
Sorry hoor, maar het is geen “makkelijk commentaar”. Als je weet dat je omzet binnen 5 jaar is gezakt van 230m naar nu 70m-80m Euro, dan gaat er toch iets niet goed. En dat heeft vooral te maken dat jullie te laat hebben ingezien dat transformatie van print naar digitaal (dus niet alleen online) cruciaal is voor het overleven van DTG, en elk YP business for that matter.

Als jullie dit jaar flat draaien, dan is er nog hoop.

Groet,
R. De Witte

Erik Hoekstra

Beste R. de Witte,

Traditionele bedrijven zullen moeten transformeren naar de digitale wereld. Doen ze dat niet, dan zal de online disruptie haar werk doen. De voorbeelden daarvan zijn bijna dagelijks in de pers te vinden. Traditionele bedrijven zullen dus hun dienstverlening en organisatie radicaal moeten veranderen. Grote kans overigens dat dit leidt tot een andere omzet en marge. Dit creëert alleen een probleem als de kosten structuur niet op tijd mee beweegt met die verandering. Ook voor DTG gaan deze wetten op. Ik ben met je eens dat de transitie bij DTG eerder ingezet had kunnen worden, maar het verleden ligt achter ons. Inmiddels zitten wij al een aantal jaren vol in onze transitie om een online marketing services bedrijf te worden voor het MKB in Nederland. Belangrijkste parameter voor ons is of wij in staat zijn om het juiste product/diensten portfolio voor de toekomst neer te zetten en daarmee klanten aan ons weten te binden. Ik mijn reactie gaf ik een voorbeeld van een product waar we op dit moment al zeer succesvol mee zijn, maar er zijn er gelukkig al veel meer. Als gevolg daarvan verwachten we onze sales dit jaar al te stabiliseren. DTG dus zomaar, zonder enige kennis van zaken, te scharen onder de bedrijven die de digitale disruptie niet zullen overleven, is dus te makkelijk.

Groet,

Erik

R. De Witte

Bedankt voor je reactie Erik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond