Deel dit artikel
-

Duitse concurrent Takeaway.com wordt nog groter

Investeerder Rocket Internet verkoopt maaltijdbezorger foodpanda aan zijn grotere rivaal Delivery Hero, mogelijk om dat laatste bedrijf nog aantrekkelijker te maken voor een beursgang. Dat is geen goed nieuws voor Takeaway.com.

De combinatie zal 20 miljoen orders per maand in 47 landen verwerken, waarbij foodpanda zeker twintig nieuwe markten in Oost Europa en Azië toevoegt. foodpanda is actief in 22 landen en claimt het marktleiderschap in 17 landen.

Delivery Hero had de fusie met foodpanda overigens reeds in september aangekondigd, maar volgens Reuters is de verkoop nu dan een feit. Financiële details zijn niet bekend gemaakt, behalve dat het belang van Rocket Internet in Delivery Hero wordt vergroot naar 37,7 procent door de uitgifte van nieuwe aandelen.

Delivery Hero is op papier 3,1 miljard dollar waard en concurreert op de wereldmarkt direct met het beursgenoteerde Just East, Deliveroo, Uber Eats en Amazon.

De samenvoeging van de Duitse bedrijven Delivery Hero en foodpanda is geen goed nieuws voor het Nederlandse Takeaway, omdat de Duitse concurrent daarmee nog sterker wordt. In het algemeen is er op de markt voor maaltijdbezorgers al enige tijd sprake van een consolidatieslag, waarbij de hoofdrolspelers door overnames steeds machtiger worden.

Takeaway.com ging onlangs naar de beurs om zijn groei op de Duitse markt te versnellen. Het aantal orders daar lag in het derde kwartaal op 4,2 miljoen, lager dan in Nederland.

De Duitse markt veroveren wordt lastig. Takeaway stak reeds 37 miljoen euro aan marketing in Duitsland. Dat zijn serieuze bedragen op een totaalomzet van 77 miljoen euro. De Nederlandse beleggersvereniging VEB waarschuwde eerder dit jaar al voor Delivery Hero, dat actief is met de bezorgsites Lieferheld en Pizza.de.  In een worst case scenario verbrandt Takeaway de komende jaren tientallen miljoenen euro´s aan marketing in Duitsland zonder echt vooruit te komen.

Nederland is vooralsnog met afstand de meest succesvolle markt voor Takeaway.com. Met een marktaandeel van ruim 90 procent profiteert het volop van haar schaal en netwerkeffecten.

Delivery Hero en foodpanda zijn nog niet actief op de Nederlandse markt, maar een eerder uitgegeven persbericht van het laatste bedrijf vermeldt Nederland als een van de landen waar het actief zou zijn. Of dat een slip of the tongue is moet nog blijken. De Nederlandse domeinnamen van beide bedrijven zijn enkele jaren terug al gedeponeerd, vorig jaar heeft foodpanda ook het Beneluxmerk laten vastleggen. Delivery Hero heeft dat niet gedaan.

Op de foto: CEO Ralf Wenzel van foodpanda

Deel dit bericht

6 Reacties

Foodpanda

Als je er geen verstand van hebt moet je er niet over schrijven Emerce. Het geflopte bijna failliete Foodpanda, gewaardeerd op 1 miljard is onderhands doorgeschoven voor een miezerige 70 miljoen. Wel even je feiten checken.

Jan Libbenga (Emerce)

Foodpanda was verliesgevend, dat geldt trouwens ook voor Takaway, maar door de ruime financiering van circa 318 miljoen dollar en de recente verkoop van belangen zeker niet ‘bijna failliet’. In twee van drie kernmarkten – Centraal en Oost Europa en het Midden Oosten – wordt met winst gedraaid.

De verkoop van activiteiten in onder meer Rusland en Vietnam leverde alleen al dit jaar iets van 240 miljoen dollar op.

Dat Delivery Hero een zwakkere concurrent overneemt mag duidelijk zijn, maar dat maakt het bedrijf altijd nog machtiger dan het was. En daar gaat dit artikel over, niet over de kracht of zwakte van foodpanda.

Ricky

‘gewaardeerd op 1 miljard is onderhands doorgeschoven voor een miezerige 70 miljoen’

Bron? Klopt volgens mij niet.

Leonard Wolters

Het moge duidelijk zijn dat er een verharding c.q. consolidatie slag zal plaatsvinden binnen de food delivery market. Daarnaast zullen de Sawyer broers niet zo snel hun thuisland (Duitsland) afstaan / laten inpikken.

Ik snap dat Takeaway.com grote marketingsbudgetten zal moeten aanboren om hun belang in Duitsland verder uit te breiden; lijkt mij als ondernemer vrij pittig; beetje vechten tegen de bierkaai…..

Benieuwd waar dit over een jaar staat.

Foodpanda

Jan,

Foodpanda cijfers staan in het laatste kwartaalrapport van rocket. 40 miljoen verlies in 9 maanden maar als je denkt dat dat winst was prima hoor Emerce. Die 318 miljoen is allang op, zie sterk teruglopende caps positie. Die 240 zuig je ook uit je duim. Rusland is verkocht voor 100m, Vietnam is verkocht aan … Jawel Takeaway. Zal wel voor 140 miljoen zijn geweest dan? En Ricky je mag zelf uitrekenen hoeveel 1,1% van Deliveryhero waard is. Als je denkt dat dat 1 miljard is hoor ik het graag. Feiten checken!

Jan Libbenga

Je suggestie dat foodpanda ‘bijna failliet’ is maak je in elk geval niet waar. Dat is op zijn best een luie aanname. Waar je de waarderingen vandaan hebt gehaald is mij ook niet duidelijk. Ik ben ze nergens tegengekomen.

Verder schrijf ik niet dat foodpanda als geheel winst maakt, maar dat er markten zijn waar wel zwarte cijfers worden geschreven.

Kortom: ik mis de nuance een beetje. Temeer daar er in deze branche behoorlijke aanloopverliezen worden geleden, foodpanda is niet de enige. En Rocket Internet heeft vooralsnog diepe zakken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond