Deel dit artikel
-

Duitse e-commercemarkt groeit tot 25 miljard euro

De Duitse e-commercemarkt groeide in 2010 met een kleine 20 procent tot 25,3 miljard euro. Voor het nu lopende jaar houdt de branchevereniging voor verkopers op afstand rekening met een groei van 15 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Versandelhandel.org, de Duitse tegenhanger van Thuiswinkel.org, door TNS liet uitvoeren.

Duitse consumenten kochten in 2010 voor 18,3 miljard euro aan fysieke producten en diensten via internet bij webwinkels. Dat is 2,8 miljard meer dan in 2009. Wanneer daar de omzet uit digitale verkoop van tickets voor evenementen en transport bij worden opgeteld dan komt de digitale verkoopteller uit op 25,3 miljard euro.

Bedrijven die louter via internet verkopen, en geen digitale winkel hebben of een papieren catalogus, zagen hun omzet met 27,9 toenemen tot 5,7 miljard euro.

De grootste productgroep bij onze oosterburen is mode. Consumenten besteden daar 12,7 miljard euro aan.

Versandhandel.org verwacht dat het digitale handelsvolume in 2011 met 15 procent zal toenemen.

Zestig procent van de verkoop op afstand in Duitsland vindt plaats via internet. Veertig procent van de brancheverkopen van 30,3 miljard euro vindt nog plaats via de telefoon en postorder.

Leden van Thuiswinkel.org boekten in 2010 een gezamenlijke omzet van 8 miljard euro.

Vakuitgave Twinkle meldt dat er vorig jaar 6.600 nieuwe webwinkels werden opgericht.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Sijtsma

Volgens mij is in onderstaande zin een klein foutje geslopen: …..Bedrijven die louter via internet verkopen, en geen digitale winkel hebben…. Neem aan dat fysieke winkel wordt bedoeld 🙂

Getallen wijzen er wel op dat online verkoop in NL al veel verder is dan in Duitsland. Omzet in NL per inwoner € 485,– en in DL per inwoner € 310,–, waarbij in NL alleen is uitgegaan van de bij TW aangesloten shops.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond