Deel dit artikel
-

Duitse mediabedrijven slepen Adblock voor de rechter

De Duitse mediabedrijven RTL, Axel Springer en ProSiebenSat1 hebben Eyeo GmbH, het bedrijf achter Adblock Plus, gedagvaard. De mediabedrijven zeggen dat de software waarmee advertenties in browsers worden geblokkeerd illegaal is.

AdBlock Plus is een van de succesvolste producten om advertenties in browsers te blokkeren, maar een doorn in het oog voor uitgevers, die hierdoor advertentie-inkomsten mislopen.

Sommige advertenties worden wel doorgelaten. Maker Eyeo stelt daarvoor strenge criteria vast, zo mogen de advertenties niet te ‘schreeuwerig’ zijn. Daarnaast moet er voor het doorlaten van advertenties flink betaald worden. Berichten dat Google en internetaanbieder United Internet miljoenen euro’s hebben betaald zijn tot nu toe ontkend noch bevestigd.

De klachten worden voorgelegd aan een rechtbank in München namens marketingpartijen die voor de bedrijven werken, zoals Seven-One Media en IP Deutschland. Willen, want volgens Adblock Plus woordvoerder Ben Williams is de dagvaarding nog niet binnen. Ook andere Duitse uitgevers als Tomorrow Focus en Bauer Media Group overwegen klachten in te dienen.

Er is twijfel of het gaat lukken. Consumenten mogen namelijk zelf bepalen of zij advertenties willen tegenhouden en daarvoor geëigende middelen inzetten. ProSieben kondigde najaar 2013 reeds juridische stappen aan, maar zag daar uiteindelijk toch van af.

Deel dit bericht

5 Reacties

Wil Bremers

Op een geroote Android telefoon gebruik ik Adaway en weg zijn alle advertenties. Natuurlijk vind je die app niet in Google’s app-store maar het is een gevecht dat de media zullen verliezen net als het illegaal downloaden van films bijvoorbeeld.
Het is na al 30% dat een adblocker gebruikt! En dat aantal is voldoende voor een steeds snellere verspreiding. Generieke domeinnamen worden weer belangrijker want adverteren via radio en tv werkt alleen als de consument de domeinnaam kan onthouden.

Pieter

Het internet is geen tv of krant, het is open data, en het verbieden van extensies als adblock zou het open internet schenden.

Bart

Advertenties zijn niet nodig; als de consument de uitgever gaat betalen voor informatie. Willen ze dat niet dan zijn advertenties cruciaal omdat zonder verdienmoddel nu eenmaal geen content kan produceren.

Thomas Janmaat

Het gebruik van een adblocker staat de gebruiker natuurlijk vrij. Het wordt echter wel een andere zaak als de adblocker bedrijven laat betalen om wel vertoond te worden. Het heeft dan meer weg van het afpersen van bedrijven dan het advertentie vrij houden voor de gebruiker. Wat wordt dan de volgende stap, een adblocker blocker?

bert

Ik mag in de krant toch ook de advertenties eruit knippen of de advertorialbijlage meteen in de kliko gooien?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond