Deel dit artikel
-

E52: ‘Regionaal nieuws is aan vernieuwing toe’

Bart Brouwers (Dichtbij) en Merien ten Houten (ooit Nu.nl) komen met een vernieuwend concept voor regionale journalistiek: e52. Een betaald nieuwsmedium, dat dagelijks online en één keer per week op papier verschijnt.

Hij was er nog niet echt klaar mee, erkent Bart Brouwers. Meer dan een jaar geleden belandde hij als gevolg van een reorganisatie bij uitgever TMG op een zijspoor van het hyperlokaal platform Dichtbij, dat hij grotendeels had bedacht en opgezet. Als Head of Business Development zag Brouwers najaar 2014 al geen toekomst meer voor zichzelf bij het bedrijf. Dat was toevallig ook het moment waarop hij in Eindhoven Merien ten Houten tegen het lijf liep. Zoon van een krantenman. De gedeelde passie voor ondernemen en journalistiek leidde tot een nieuw concept: een actueel journalistiek platform.

Formule
Doelgroep is de moderne Eindhovenaar die ervan overtuigd is dat de stad nu al veel te bieden heeft, maar dat het de komende tijd alleen nog maar mooier kan worden. Kernwoorden zijn innovatie, cultuur en economie. Brouwers en Ten Houten willen niet concurreren met bestaande regionale media. “Geen branden en ongelukken”, zo stelt hij. “Regionale kranten willen nog steeds al het nieuws brengen, ook het nationale en buitenlandse nieuws. Ik weet niet of dat nog de toekomst heeft. Zij trekken daardoor ook een wat ouder publiek aan, waardoor je nog moeilijk kunt innoveren. Wij geloven in de kracht van het lokale nieuws.”

Meest opvallend is de formule: 52 kranten per jaar voor 52 euro per jaar, met 52 items per week, video’s van 52 seconden en de eerste 52 woorden altijd gratis. De wekelijkse papieren editie is geen grap, aldus Brouwers, die gedrukt wordt bij BDUprint, dat tevens in het concept investeert. “De drukkosten zijn als gevolg van de crisis een stuk lager dan voorheen. Maar print blijft een goed medium om langere verhalen te publiceren die kunnen duiden of onthullen. Een bijkomend voordeel is het btw-tarief van zes procent, terwijl we over onze online inkomsten 21 procent moeten afdragen.”

Gok
Toegegeven. Het is een gok. Want anders dan bij Dichtbij, waar een kernredactie samenwerkte met vrijwilligers, wil e52 uitsluitend met betaalde redacteuren werken. Daarvoor is in eerste instantie een paar ton nodig, en minimaal duizend betaalde abonnees. Maar Brouwers is optimistisch. “We hebben met Dichtbij bewezen dat je een heel eind komt met agressieve advertentieverkoop. We gaan zeker dingen doen met native, al maken we die verhalen wel zelf.”

Als na enkele maanden blijkt dat het concept geen onbezonnen avontuur is, willen Brouwers en Ten Houten hun bedrijfje mogelijk uitbouwen tot een soort Wolters Kluwer van de moderne tijd. Met een krantje in elke stad die er toe doet. “Iedere stad heeft zijn eigen unieke eigenschappen, dat gaat de inhoudelijke formule bepalen.”

Het is de bedoeling dat e52 dit voorjaar officieel van start gaat, maar ook voor die tijd gaat een redactieteam al inhoudelijk aan de slag. Alle publicaties tot dat moment zijn gratis en te vinden op e52.nl, daarna zal e52 52 euro per jaar kosten.

*Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#138)

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

3 Reacties

Steven de Winter

Interessant initiatief. Maar hoe kritisch en onafhanelijk willen en kunnen ze zijn t.o.v. de lokale bedrijven en de lokale politiek? Juist op die terreinen heeft de wegkwijnende journalistiek het steeds meer (moeten) laten afweten.

Bart Brouwers

e52 is 100% onafhankelijk van wie dan ook. We hebben wel onze eigen voorkeuren (bijvoorbeeld vanwege de nadruk op cultuur, economie en innovatie) en zullen dus sommige zaken of personen meer aandacht geven dan andere. Maar binnen dat kader doen en laten we wat we willen.

Wat echt interessant gaat worden is te zien hoe onze “positieve filter” (we willen Eindhoven vanuit een optimistisch, vooruitstrevend perspectief benaderen) zich zal verhouden tot onze journalistieke taak (beschrijven wat er werkelijk aan de hand is). Ik ben ervan overtuigd dat we gaan bewijzen dat goede en betrouwbare journalistiek niet per se op negatieve incidenten gericht hoeft te zijn, maar veeleer op kansen en oplossingen. Anders gezegd: onze basale houding is meer gericht op kansen dan op kritiek, maar als iets niet deugt, zullen we dat zeker melden.

Intussen staan we zelf wel open voor alle kritiek. Blijf ons vooral scherp volgen om te zien of het ook werkelijk lukt om binnen dat concept goede journalistiek te bedrijven.

Sebastiaan

Mooi initiatief, zie hier zeker een kans. Enige waar ik, als art director, in zou willen adviseren is om ook de look & feel in de gaten te houden en er voor te zorgen dat de styling ook past bij de ambitie. Het spat namelijk niet bepaald van je scherm, er zit geen prioriteit in het design en vooral de kleurstellingen zijn erg vreemd, eerder geschikt voor een Medisch Centrum of wiki achtige uitgave. Nieuws uit de regio zou toch juist kleurrijker, dichterbij, van “hier” moeten zijn. Ik mis daarin echt juist dat regio karakter waarmee je je kunt onderscheiden ten opzichte van de eenheid styling die de grotere mediabedrijven hanteren (uit kosten efficiency).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond